A biztonság fontosabb, mint a kényelmetlenségek elkerülése, és a MÁV-nál biztosak benne, hogy a Déli pályaudvar bejárataként funkcionáló alagút esetében mindent meg is tettek a balesetek elkerülésére. Olyannyira, hogy állítják: az 1861-ben épült, 361 méter hosszú, 1983-ban a villamos felsővezeték építése miatt 30 centiméterrel kimélyített alagút teljesen biztonságos. Az utasok testi épségét az itt áthaladó vonatokon semmi nem veszélyezteti.
Erről az ötévente elvégzett átfogó, az évenkénti általános vizsgálatok, illetve a napi, heti rendszerességgel esedékes pályamesteri ellenőrzések nyomán gondoskodnak. A 2010-ben felújított vasúti műtárgy utolsó nagy ellenőrzése 2012-ben volt, amikor műszaki állapotát az előírásoknak megfelelőnek értékelték. Az ellenőrzés akkor önmagában 6,8 millió forintot emésztett fel.
A kényelmetlenségek fenntartása ezzel együtt nem érdeke a vasútnak. A MÁV szeretné, ha vonatai a lehető legrövidebb időn belül ismét a Déli pályaudvarra futnának be, illetve onnan indulnának. A társaság a károk ideiglenes megszüntetését végző vállalkozó kiválasztására pályázatot írt ki. Az indokolttá vált munkálatok költségeit azonban egyelőre nem határozták meg, a beavatkozásokról tart az egyeztetés a kerület önkormányzatával és a katasztrófavédelem szakembereivel.
De illúziókba senki ne ringassa magát: a vonatforgalom visszatérésére a legkedvezőbb forgatókönyvek mellett is heteket kell még várni. A károk végleges felszámolása pedig ennél is tovább tarthat. A MÁV-nál úgy számolnak, a teljes rehabilitáció egy újabb pályáztatás után valamikor a második negyedévben kezdődhet meg.
A Gellért-hegyi alagút használhatóvá tétele vasútüzemi szempontból is fontos. A Kelenföldi és a Keleti pályaudvar ugyanis nem tudja teljes egészében pótolni a Déli kiesését. Annyira nem, hogy a Százhalombatta irányába közlekedő közvetlen vonatok közül tizenkettőt, a martonvásári járatok sorából huszonhatot ideiglenesen töröltek a menetrendből az omlás után.
A főváros harmadik legforgalmasabb pályaudvarának kiesése miatt annyira csökkent a hálózat kapacitása, hogy ezeket a szerelvényeket a MÁV nem tudja kiszolgálni. Kelenföld vágányhálózata ugyanis nem alkalmas az érkező és induló szerelvények tárolására, takarítására, feltöltésére, kisebb javítására sem. Különösen, hogy az őrmezői oldalon tervezett P+R parkoló építése miatt az állomás eredetileg meglévő 28 vágányából csak 20 használható.
A MÁV-nak országszerte összesen 18, különféle alagútra kell odafigyelnie. Köztük az egyik legjelentősebb a Déli pályaudvarra bevezető alagút, de csak a főváros térségében még másik három üzemel. Van belőlük egy a gyermekvasút vonalán, egy Piliscsaba és Pilisvörösvár között az esztergomi vasúton, illetve egy Becskén. A vasút vizsgálatai szerint mindegyik általános állapota megfelel az előírásoknak.