galéria megtekintése

Eddig kocabűnözők céltáblái voltak a boltok, most viszont jönnek a profik

4 komment


Batka Zoltán

Nehéz helyzetbe hozza a trafikosokat, hogy az Országos Dohánybolt­ellátó csak kéthetente vállal egy szállítást. Vagyis, egyszerre jóval nagyobb összeget kell árura költenie a trafikosnak, mint eddig, ráadásul raktárra is szüksége lesz. Emiatt sok bolt bezárhat, az ellátási nehézségek miatt pedig a feketegazdaság erősödhet.

– Ha ma kellene újra pályáznom a trafikért, biztosan nem tenném meg – foglalta össze tapasztalatait egy vidéki dohányárus, aki nem így képzelte el a tuti üzletet. Eddig a kormány ígéreteiben bízva törlesztette az öt trafikjára felvett 25 millió forint bankhitelt, most azonban az új, monopol dohányellátó miatt újra befektetésre kényszerül.

Miután az Országos Dohányboltellátó (ODBE) Kft. közzétette a szerződési feltételeit, kiderült, hogy az ellátó csak kéthetente egy szállításra kötelezhető, ennél többször csak „forgalom arányában" szállít. Vagyis a legnagyobbaknak. És azoknak, akik forgalmas utakon egyébként is útba esnek. A kisebb vidéki trafikok, ahol a forgalom is kisebb, mehetnek a kilenc önkiszolgáló áruház valamelyikébe, ha elfogyott az árujuk. Ez esetben a szállítás költsége is az övék.

Árufeltöltés egy pesti egységben. Nem tudni, lesznek-e üres polcok
Kurucz Árpád / Népszabadság/archív

 

– A kormány azzal indokolta az dohány-nagykereskedelem államosítását, hogy a multik visszaéltek az erejükkel. Hát ehhez képest a Philip Morris például heti három alkalommal szállított, de a jó forgalmú trafikoknál akár naponta is megfordult a kocsijuk – érzékeltette a trafikos a különbséget. A sűrű szállítás azt teszi lehetővé a kisebb üzletnek, hogy ne kelljen sok pénzt áruban tartania. Ha több hétre kell betáraznia, az újabb sok millió forintját köti le.

– A hideg ráz ki az egésztől. Eddig is a meggondolatlan kocabűnözők céltáblái voltak a boltok. Most viszont jönnek a profik

– háborgott a kereskedő utalva arra, hogy ekkora mennyiségű áru raktározására sokuk nincs is felkészülve. A raktárak, csakúgy, mint az árut szállító trafikosok a bűnözők céltáblái lesznek, legalábbis ettől tartanak a vállalkozók.

A bűnözőknek jóformán csak annyi lesz a dolguk, hogy kifigyelik, hogy melyik autó gördül ki a dohányelosztóból. Nagyon nem is lőhetnek mellé, mivel tudni fogják, hogy a dohányelosztóból kikanyarodó autók csomagtartójában sokmilliós értékű árukészlet van.

– A többhetes készlet bevételezése az üzlet nyilvántartási rendszerébe legalább egy fél napot fog elvinni, más szóval erre a napra le kellene húznom a rolót – mondja egy másik kereskedő. Továbbra sem tudni, hogy a Philip Morris, az Imperial és a JTI márkáit lehet-e kapni november 17-e után. A multik továbbra sem írták alá az együttműködést a dohányboltellátóval. A nagyker-monopólium emiatt máris hárítja a felelősséget, mondván: az esetleges készlethiány nem az ő hibája lesz. Az emberek a trafikosokra fognak haragudni, akik ráadásul nagyot buknak is, ha nem tudják árulni a piac hatvan százalékát adó cég termékeit.

– Eddig sem volt ritka, hogy a trafiktól negyven-ötven méterre ott posztolt egy nepper, aki reklámszatyorból árulta az ukrán csempészcigit.

Nekik jól megy majd az üzlet akkor is, ha mi szenvedünk – mondja egy trafikos, aki elkeseredett: ha ez így megy tovább, rövid időn belül tönkre is mehet.

Csak nem ez volt a döntéshozók célja?! – teszi fel a kérdést egy másik megkérdezett vállalkozó, hiszen eddig is lehetett arról hallani, hogy túlméretezték a trafikpiacot, és feleannyi dohányárudával is ellenne a piac. Igaz, azoknak sokkal tőkeerősebbnek kellene lenniük, tehát ismét a gyengék buknának el.

4 millió

Egy jól menő fővárosi dohánybolt kéthetes árukészletének értéke a becsléseink szerint minimum négymillió forint. Ennyi pénzük áll áruban, ha a kereskedő nem szállít sűrűbben.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.