– A kormány azzal indokolta az dohány-nagykereskedelem államosítását, hogy a multik visszaéltek az erejükkel. Hát ehhez képest a Philip Morris például heti három alkalommal szállított, de a jó forgalmú trafikoknál akár naponta is megfordult a kocsijuk – érzékeltette a trafikos a különbséget. A sűrű szállítás azt teszi lehetővé a kisebb üzletnek, hogy ne kelljen sok pénzt áruban tartania. Ha több hétre kell betáraznia, az újabb sok millió forintját köti le.
– A hideg ráz ki az egésztől. Eddig is a meggondolatlan kocabűnözők céltáblái voltak a boltok. Most viszont jönnek a profik
– háborgott a kereskedő utalva arra, hogy ekkora mennyiségű áru raktározására sokuk nincs is felkészülve. A raktárak, csakúgy, mint az árut szállító trafikosok a bűnözők céltáblái lesznek, legalábbis ettől tartanak a vállalkozók.
A bűnözőknek jóformán csak annyi lesz a dolguk, hogy kifigyelik, hogy melyik autó gördül ki a dohányelosztóból. Nagyon nem is lőhetnek mellé, mivel tudni fogják, hogy a dohányelosztóból kikanyarodó autók csomagtartójában sokmilliós értékű árukészlet van.
– A többhetes készlet bevételezése az üzlet nyilvántartási rendszerébe legalább egy fél napot fog elvinni, más szóval erre a napra le kellene húznom a rolót – mondja egy másik kereskedő. Továbbra sem tudni, hogy a Philip Morris, az Imperial és a JTI márkáit lehet-e kapni november 17-e után. A multik továbbra sem írták alá az együttműködést a dohányboltellátóval. A nagyker-monopólium emiatt máris hárítja a felelősséget, mondván: az esetleges készlethiány nem az ő hibája lesz. Az emberek a trafikosokra fognak haragudni, akik ráadásul nagyot buknak is, ha nem tudják árulni a piac hatvan százalékát adó cég termékeit.
– Eddig sem volt ritka, hogy a trafiktól negyven-ötven méterre ott posztolt egy nepper, aki reklámszatyorból árulta az ukrán csempészcigit.
Nekik jól megy majd az üzlet akkor is, ha mi szenvedünk – mondja egy trafikos, aki elkeseredett: ha ez így megy tovább, rövid időn belül tönkre is mehet.
Csak nem ez volt a döntéshozók célja?! – teszi fel a kérdést egy másik megkérdezett vállalkozó, hiszen eddig is lehetett arról hallani, hogy túlméretezték a trafikpiacot, és feleannyi dohányárudával is ellenne a piac. Igaz, azoknak sokkal tőkeerősebbnek kellene lenniük, tehát ismét a gyengék buknának el.
4 millió
Egy jól menő fővárosi dohánybolt kéthetes árukészletének értéke a becsléseink szerint minimum négymillió forint. Ennyi pénzük áll áruban, ha a kereskedő nem szállít sűrűbben.