galéria megtekintése

Nagyon bejött a mutyi az Orbán-kormány kis kedvencének

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 07. számában
jelent meg.


Batka Zoltán
Népszabadság

A Continental lett a dohánykereskedelem átalakításának egyértelmű nyertese. Míg konkurensei visszaszorulnak és jelentős veszteségeket kénytelenek elkönyvelni, a baráti dohánycég profitja egy év alatt több mint a duplájára nőtt.

Mára egyértelműen látszik a trafikmutyi és a cégekre szabott fideszes törvényhozás piaci hatása. A kormány szívéhez közel álló Continental Dohányipari Zrt. számai 2014-ben rakétaként lőttek ki. A társaság árbevétele tíz százalékkal 25,7 milliárd forintra nőtt, míg adózás utáni nyeresége több mint a duplájára, 616 millió forintra ugrott a cégbírósági adatok szerint.

A Continental diadalmenete mögött érezhetően a kormányzati nyomulás áll.

Lázár János kancelláriaminiszter korábban sem titkolta, hogy támogatja a céget, később kiderült, hogy az akkor még államtitkár Lázár által benyújtott trafiktörvény tervezetét egy „Sánta János” nevű felhasználó gépén írták. Sánta annak idején elismerte, hogy az ő kezén is keresztülment a jogszabály, de azt tagadta, hogy ő írta volna. A trafikpályázat végeredményképpen a 6300 dohánybolt közül több száz olyan üzletet lehetett azonosítani, amely valamilyen módon a Continentalhoz kötődik.

 

Közben a kormányzat keresztülvitte a parlamenten a dohányipari különadót. A kiskereskedelemben már kipróbált, sávos rendszerben az alsó sávba tartozó cégek – ilyen a Continental is – úgyszólván semmit sem fizet, míg a felső sávba sorolt multiknak, elsősorban a Philip Morrisnak több mint hatmilliárd forintot kell idén nyár elején befizetnie.

Ez alaposan meg is látszik a Philip Morris könyvein, amíg ugyanis 2013-ban még 1,2 milliárd forint haszont könyvelhetett el a vállalat, addig 2014-et ötmilliárd forint veszteséggel zárta.

(Bár az adót idén fizeti be a cég, de már tavaly tartalékot képzett erre, csakhogy az átmenetinek szánt közterhet azóta véglegesítette a kormány, így ez a tétel a későbbi mérlegeket is nyomja majd.) A többi multicégnél is alaposan meglátszott a büntetőadó hatása: a JTI Hungary veszteségei például a duplájára nőttek.

A most kialakuló államosított dohány-nagykereskedelmi rendszer is nagyban hozzájárulhat a piaci erőviszonyok átrendezéséhez. Talán nem is véletlen, hogy a legnagyobb piacrész-lemorzsolódást éppen a trafikellátóba bevett „jó multi”, a British American Tobacco (BAT) szenvedte el. A BAT Dohányipari Kft. bevétele 151 milliárdról 109 milliárd forintra esett vissza, igaz, a képet árnyalja, hogy a brit dohányóriás két cége éppen fúzió alatt van, így ez a társaság rövidesen beolvad a pécsi dohánygyárat irányító vállalatba.

Baráti kézbe került a pénztár kulcsa
Baráti kézbe került a pénztár kulcsa
M. Schmidt János / Népszabadság-grafika

A piacvesztés akár arra is sarkallhatta a BAT-ot, hogy a kormány barátságát keresse. Ennek számos jele volt: tavaly a kabinet nagy hirtelen úgy döntött, hogy a dohányipari különadóból a cégek levonhatják itteni beruházásaik összegét, ami a BAT-nak jókora, milliárdos megtakarítást hozott – a Continental pedig gyakorlatilag lenullázta amúgy is elenyésző adóterhét. Ezek után a BAT kinevezte felügyelőbizottsága élére Lánczi Tamást, a kormányközeli Századvég vezető elemzőjét.

Néhány hete pedig robbant a hír, a BAT a Continental leányvállalatával közösen, nyilvános pályázat nélkül nyerte el a dohány-nagykereskedelem koncesszióját, amely iparági becslések szerint jóval tízmilliárd forint feletti profitot ígérő bombaüzlet. A kormányzati szempontok szerinti erősorrendet jól jelzi: a BAT belement abba, hogy a dohányellátó osztalékának 75 százaléka a Continentalé legyen.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.