galéria megtekintése

Utolsó döntésükkel eladósították Budapestet

12 komment


Szalai Anna
NOL

A Fővárosi Közgyűlés a ciklus utolsó ülésén egy három oldalas előterjesztés alapján hozzájárult, hogy a főpolgármester készítse elő és folytassa le a hiteltárgyalásokat a 3-as metró felújításához. Összesen 165 milliárdos beruházásól van szó.

Mi az Úristen zajlik a 3-as metró körül? – fakadt ki a Fővárosi Közgyűlés mai rendkívüli ülésén Hanzély Ákos, a Párbeszéd Magyarországért képviselője a pénteken pótkézbesítéssel szétküldött, mindössze három oldalas előterjesztés vitájában. Az ellenzéki politikus szerint ez méltatlan és érthetetlen is, hiszen állítólag négy éve folyik a metróvonal rekonstrukciójának előkészítése, tavaly óta pedig egy ezer oldalas döntéselőkészítő dokumentum is rendelkezésre áll. Legalábbis ezt állítja a városvezetés, bár a közgyűlés soha nem tárgyalta.

falseKurucz Árpád / Népszabadság

Így tovább erősödik a sejtés, hogy a háttérben régóta folyik az alkudozás. Ennek eredménye lehet az a meglehetősen meghökkentő döntés, hogy a főváros a világon egyedülálló módon old timer metrószerelvényeket kíván futtatni a föld alatt. Hanzély arra is választ szeretett volna kapni, hogy melyek azok a gazdasági, pénzügyi érvek, amelyek ezeknek a teljesen lepusztult, tropa kocsiknak a felújítása mellett szólnak?

 

OLVASÓLISTA

Vélemény
A kivégzés
Vélemény
Ambrózia
Vélemény
Tisztelet

A képviselő szerint egy 65, az infrastruktúrával együtt 165 milliárdos beruházásról szóló javaslathoz illett volna mellékelni egy összehasonlító elemzést a különféle megoldási lehetőségekről, illetve azok pénzügyi hatásairól. Hanzély éppen ezért módosító indítványban kérte ezeknek a számításoknak a pótlását és az előkészítő dokumentumok nyilvánosságra hozatalát.

Miért éppen 48 nappal a választások előtt kell dönteni a 3-as metróvonal felújításáról, sok milliárdos hitelfelvételről? S egyáltalán, miért kell ilyen óriási hitel felvennie erre a fővárosnak? – vetette fel hozzászólásában Horváth Csaba, az MSZP frakcióvezetője, aki szerint a budapestiek jogosan tartanak igényt arra, hogy néhány napi adóbevételüket 10-20 évente visszaosszák egy ilyen – Budapest érdekeit – jócskán meghaladó beruházásra. A fővárosiak napi 18 milliárdot fizetnek be a költségvetésbe – mutatott rá a szocialista politikus –, amiből semmit se kapnak vissza.

Horváth szerint a városvezetésnek sokkal erősebben kellett volna lobbiznia a kormánytámogatásért és nem kellett volna beérnie egy engedéllyel a hitelfelvételre. Úgy vélte ez az előterjesztés koherens záróeleme az elmúlt négy év kormánypártot kiszolgáló városvezetési gyakorlatának.

A főváros nem hitelképes, még akkor sem, ha a kormány nagy kegyesen állami garanciát ad hozzá. A fővárosi önkormányzat szabad bevételeiből még a kamatfizetésre se futja majd – hívta fel a figyelmet Tüttő Kata szocialista képviselő, aki szerint teljesen érthetetlen, hogyha a hitelt így is, úgy is a kormánynak kell majd visszafizetnie, akkor miért nem az állam veszi fel, elvégre sokkal kedvezőbb feltételekkel juthatna hozzá? Vélhetőleg ez is inkább a párt, mintsem Budapest érdekében történik.

A BKV-t és a 3-as metróvonal rekonstrukcióját ki kellene végre emelni a politikai örvényből és szakmai kérdésként kellene kezelni – javasolta Szabó György (Jobbik), aki úgy vélte, hogy a kormánynak a fővárosiak által befizetett személyi jövedelemadó 40 százalékának visszafizetésével kellene forrást teremteni a metrófelújításhoz, elvégre a város vérkeringésének fenntartása nem csupán budapesti érdek.

A vita ezt követően politikai fordulatot vett. A kormánypárti képviselők gyakorlatilag egyetlen felvetésre sem válaszoltak, helyette "négyéveztek" egy kicsit.. Wintermantel Zsolt közlekedési tanácsnok például az újpesti szülő-, illetve idősotthonok felújításáról beszélt Hanzély Ákosnak címezve

A vitát Tarlós István azzal zárta le, hogy nincs mit tenni, a felújítás, illetve új beszerzés kérdésében a kormány döntött. Az előbbi volt az olcsóbb, ráadásul új szerelvényeket csak uniós támogatással vehetett volna a város, de ehhez nem járult hozzá a kabinet. Budapest tehát nem vehet új kocsikat a napont a félmillió embert szállító 3-as vonalra, hanem felújíttatja a 20-30 éves régieket. Ezzel a fővárost hosszú távra eladósító döntéssel zárta a ciklust a főváros. Tarlós ugyanis bejelentette: a választások előtt már nem hívja össze a közgyűlést.

A határozatot végül az Együtt-PM független képviselői kivételével minden városatya elfogadta. Így felhatalmazták a főpolgármestert a hitelfelvételhez szükséges minden előkészítés és tárgyalás lefolytatására, továbbá arra, hogy a 3-as metró járműparkjának felújítását szolgáló finanszírozási konstrukciót és a szükséges garanciális feltételrendszert a nemzeti fejlesztési miniszterrel egyeztesse és a szükséges döntési javaslatok terjessze a testület elé. A testület deklarálta a beruházás "végrehajtásának prioritását", valamint döntöttek arról is, hogy a kormány határozatával összhangban felkérik a BKV Zrt.-t a 3-as metróvonal járműparkjának felújítására vonatkozó tender kiírására.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.