galéria megtekintése

Súlyos adósságba löki a kormány a fővárost

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 22. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

A kormány a fővárosra tolta a 3-as metró felújítását. A végletekig leromlott állapotú metrókocsikat a Főgáz-részvényekért kapott 42 milliárdból kell felújítani. A vágányok, az irányító-, biztosító- és elektromos berendezések cseréjéhez szükséges 100 milliárdra hitelt vehet fel a főváros, de egyelőre erre nincs állami garancia.

Az államnak eladott Főgáz-részvények 42 milliárd forintos vételárából újíthatja fel a 3-as metró elavult és teljesen leromlott állapotú szerelvényeit a főváros – értesült a Népszabadság. A tavaly óta formálódó Orbán–Tarlós-megállapodás alapján a kormány csak arra adott engedélyt a városvezetésnek, hogy az infrastruktúra – a vágányok, a biztosító-, irányító- és elekromos berendezések – felújításához vegyen fel hitelt maga. Ráadásul ez még csak az alku eleje.

Nem vesznek új metrókocsikat, hanem ezeket az elavultakat újítják fel
Nem vesznek új metrókocsikat, hanem ezeket az elavultakat újítják fel
Móricz-Sabján Simon

A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatból ugyanis kimaradt az állami garancia. Nem véletlenül. Állami kezességvállalás nélkül nem akad bank, amely sokmilliárdos hitelt nyújtana az adóbevételeitől és nyereséget termelő cégeitől lassanként megfosztott fővárosi önkormányzatnak.

 

A kabinet várhatóan a kezességért cserébe is „kér” majd valamit. Mondjuk a Fővárosi Csatornázási Művek részvényeit, esetleg a fővárosi hulladékkezelési céget, netán a BKV-t (az állam így próbálná konszolidálni a közlekedési cég jelenleg 58,5 milliárdra rúgó banki adósságállományát). A metróhitel felvételének részleteiről Seszták Miklós fejlesztési miniszterrel kell alkudoznia Tarlós István főpolgármesternek. (Aki mindezt szereti úgy kommunikálni, hogy kiharcolta a kormánytól a metrófelújítást.)

A kormányhatározat szerint a kabinet „felelősséget érez a főváros tömegközlekedésének biztonságos működéséért”. Csak éppen pénzt nem ad rá. Sőt, miután „mérlegelte a pénzügyi források biztosításának lehetőségét”, azt találta a legjobbnak, hogy a főváros vegyen fel hozzávetőlegesen 100 milliárd forint hitelt. Ennyibe kerül várhatóan a pálya, az irányító- és biztosítóberendezés, gépészet, mozgólépcsők és az alagút felújítása.

De ez egyelőre becslés. A főváros ezeroldalas jelentése ugyanis nem részletes műszaki állapotfelmérésen alapult. Ezt a héten szerződött Főmterv készíti majd el. Ennek a mintegy 2-3 hónapig tartó munkának a végén derül ki pontosan, hogy mire kell tendert kiírni.

A pályázaton induló cégek pedig saját alkupozíciójuktól függően a becsültnél lényegesen alacsonyabb vagy magasabb vállalási árat szabhatnak. A vonal biztosító- és irányítórendszerét húsz évvel ezelőtt szállító Siemens például monopolhelyzetből diktálhatja az árat. Ez a cég szállította a 2-es és a 4-es vonal berendezéseit is.

De forrásaink a kockázatok között említik az alagutakat is. A pályaalépítmény, illetve a vízelvezető rendszer drámai állapota közismert, de a szakemberek szerint az Üllői útnál ráadásul süllyed az alagút. Márpedig az alagút esetlegesen több szakaszon is szükségessé váló statikai megerősítése megjósolhatatlan magasságba lökheti a kivitelezés árát.

Így még érthetetlenebb, hogy miért nem pályázhat uniós forrásra Budapest. Az infrastruktúra felújítására különösebb trükközés nélkül is jelentős összegű támogatást nyerhetett volna az önkormányzat, amivel csökkenthette volna a hitel összegét. Az állam azonban nem támogatta ezt az elképzelést. Lázár János kancelláriaminiszter már júniusban jelezte: nem fővárosi beruházásokra kívánják költeni az uniós forrásokat.

Egyelőre a költségek is bizonytalanok. A szerelvények felújítására szánt 60 milliárd forint hangsúlyozottan becslés. Az eredeti orosz gyártócég szereti magát – főként a gyártói dokumentáció birtoklása okán – monopolhelyzetűnek feltüntetni, de lapunk információja szerint a nagy járműgyártók sem maradnának tétlenek. Különösen igaz ez a régióban igen aktív Skodára, amely akkor is képes megakasztani egy tendert, ha el sem indult rajta.

A kocsik teljes rekonstrukciójának árát korábban az új járművek beszerzési költségének felére tették, ám ez könnyen felkúszhat 75 százalékra is. Ez pedig 10-20 milliárddal dobhatja meg az árat. S ezzel kérdésessé válik, hogy valóban jobb üzlet-e a felújítás az új járművek beszerzésénél. Különös tekintettel az engedélyezés problematikájára. A felújított kocsikat ugyanis újként kell engedélyeztetni, már pedig ezek 40 éves szovjet gyártmányok.

De a kormány már eldöntötte: felújítás lesz, amit a fővárosnak saját zsebből kell fizetnie, mert hitelt se vehet fel rá. Csakhogy a Főgázért kapott 42 milliárd nem lesz elég, így a városvezetésnek vélhetőleg más vagyontárgyait is értékesítenie kell, illetve az OTP-től júniusban felvett húszmilliárdos fejlesztési hitelt kell erre költenie.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.