galéria megtekintése

A gyöngyösi kislány tragédiája kellett a szabályok megváltoztatásához

A Heves megyei Kormányhivatal után a helyi gyermekjóléti szolgálatot működtető gyöngyösi Kistérségi Humán Szolgáltató Központ is elkészült belső vizsgálatával a halálra éheztetett másfél éves gyöngyösi kislány ügyében. Megnézték, milyen volt a gyermekjóléti szolgálat kapcsolata a kiskorúval és családjával, s milyen jelzések érkeztek hozzájuk a család ügyében, s arra milyen gyorsan reagáltak. Arra is keresték a választ, milyen gyakran volt „esetgazda-váltás” az ügyben, és ez befolyásolta-e a történteket.

A gyermekjóléti szolgálat a családdal az anya harmadik gyermeke, Kincső kapcsán 2012-ben került kapcsolatba, míg tragikus körülmények között elhunyt húga, Kiara 2014 decemberében került a szolgálat látókörébe. Esetében a védőnő jelezte, hogy a család írásban lemondott a védőnői tanácsadásról és gondozásról, s elmaradt a kislány kötelező védőoltása. A gyermekorvostól azonban egyetlen alkalommal sem érkezett jelzés.

Ebben az utcában történt a tragédia
A szerző felvétele

 

– A gyermekjóléti szolgálat reagált a beérkezett védőnői jelzésekre és gyámhivatali megkeresésre, 1-2 napon belül felkereste a családot, és megkísérelte az együttműködést. A sikertelen kapcsolatfelvételről írásbeli tájékoztatást küldött a gyámhivatal részére. E jelzések azonban nem tartalmaznak konkrét javaslatot a gyermek védelembe vételére, tekintettel arra, hogy nem jutottak be a lakásba, s nem tudtak környezettanulmányt végezni – olvasható Makai Piroska, a kistérségi központ igazgatójának jelentésében. Tavaly védelembe vették volna a kislányt, ám a megyei gyámhivatal ezt az eljárást megszüntette. Végzésük indoklásban a gyermekorvos határozott véleményére hivatkoztak, amely szerint „a kislány neveltetése, ellátása a szülők részéről biztosított”.

A családdal a gyermekjóléti szolgálat hat alkalommal próbálta meg felvenni a kapcsolatot. Volt, hogy a lakhelyük előtt várakoztak. Így sikerült egy alkalommal, 2016. április 4-én – a kislány halála előtt nagyjából egy hónappal – beszélni is az apával: a beszélgetés tartalmára azonban nem tér ki a jelentés. Az azonban kiderül: a családdal másfél éven belül három családgondozó is dolgozott, két alkalommal történt családgondozó-váltás. Az igazgatónő szerint intézményi átszervezés és a családgondozó foglalkoztatási jogviszonyának megszűnése volt a gyakori csere oka.

Kiara anyja a bíróságon
Korsós Viktor

Kiara tragédiája után változtatnak a szolgálat működési rendjén – vonták le az eset tanulságait. A jövőben az intézmény szakmai protokollja tartalmazza, hogy ha a családgondozónak vagy az esetmenedzsernek 15 napon belül kétszer nem sikerül felvenni a kapcsolatot egy családdal, úgy azonnal köteles írásban jelezni az „elakadást”. A vizsgálat megállapította, hogy a gyámhivatal felé a gyöngyösiek ugyan minden esetben jelezték, hogy nem tudtak környezettanulmányt készíteni, de nem tettek konkrét javaslatot egyéb hatósági intézkedésre, például nevelésbe vételre. A jövőben egyértelmű gyermekvédelmi intézkedésre vonatkozó javaslatot tartalmazó dokumentum küldhető csak a gyámhivatal felé – summázta az igazgató.

A mostani tragédia feldolgozásához a munkatársak külső segítséget kapnak, aminek célja, hogy egy gyermek veszélyeztetettségét minél hamarabb felismerjék. Az érintett esetben kötelező lett volna esetkonferenciát tartani. – Az esetmegbeszélések során kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy a jelzőrendszer egy tagjának erős véleménye nem befolyásolhatja, nem akadályozhatja meg a probléma kezelését – utaltak a gyermekorvos határozott állítására, miszerint a gyerek jó kezekben van. Makai Piroska közölte: a feltárt hiányosságok miatt vizsgálatot indít a munkajogi felelősség megállapítására.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.