Nincs alku a dugódíjról, jövőre biztosan bevezetik
Néhány hónapos próbaüzem után 2016 második felétől vezethetik be a dugódíjat. A fővárosnak ugyanis nem sikerült engedményt kicsikarni az uniótól. Brüsszel ragaszkodik a „reális összegű” és zónahatárokhoz kötött dugódíj bevezetéséhez. Hamarosan döntés születik a zónahatárokról és arról, mennyit kell fizetni a behajtásért.
Ismét üres kézzel tért vissza Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes Brüsszelből, ahová a fővárosi önkormányzat küldte alkutúrára a dugódíjról.
– Minden egyes brüsszeli tárgyalás azzal kezdődik, hogy az uniós tárgyalópartnerek rögzítik: a dugódíjra vonatkozó klauzulákat Demszky Gábor főpolgármester csapata íratta bele a négyes metró uniós támogatási szerződésébe – kezdte válaszát a Népszabadság februári brüsszeli egyeztetés eredményét firtató kérdésére Szeneczey. A brüsszeli bizottság kérésére a fővárosi önkormányzat folyamatos tájékoztatást nyújt a bevezetés előkészületeiről. Így a felvetődő szakmai változatokról, illetve az egyes zónahatár- és díjverziók várható hatásairól.
A főpolgármester-helyettes egyértelművé tette: nincs olyan alkupozíció, amely lehetővé tenné a dugódíj elhagyását.
Brüsszelben nem mondják meg ugyan, pontosan milyen feltételekkel vezessék be az adót, milyen zónahatárokat és díjtételeket határozzanak meg, de elvárják, hogy a városvezetés forgalmi és bevételi szempontból egyaránt reális koncepciót tárjon Brüsszel elé. A munka nagy erőkkel folyik: hamarosan döntés születik a részletekről.
A dugódíjat két ütemben vezetik majd be: a néhány hónapos próbaüzem után legkorábban 2016 második felében indulhat az éles üzem.
|
Nincs alku, jövő nyártól fizethetünk Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Uniós pénzek a fővárosnak
A kormány szerdán döntött több fővárosi projekt uniós támogatásáról. Budapest összesen 340 milliárd forint uniós forrásra számíthat a 2020-ig tartó pénzügyi ciklusban. A támogatás zömét a közlekedési beruházások viszik el: 125 milliárd forint fordítható a 3-as metróvonal infrastrukturális felújítására, 20 milliárd a 2-es metró eredetileg banki hitelből történt szerelvényvásárlására, 45,5 milliárd villamospálya-építésre, 10 milliárd a kelenföldi autópálya-csomópont és az 1000 férőhelyes P+R parkoló építésére. De jut a rákospalotai hulladékhasznosító rekonstrukciójára és új hulladékégető építésére, valamint a Margitsziget-programra is.
Tarlós István néhány hete azt mondta, hogy három alternatíva is létezik a zónahatárokra, amelyek egyike Pesten a Hungária körgyűrű. (A Duna másik oldalán nemigen adódik más a budai körútnál.) A kapus beléptetőrendszer kiépítése és beüzemelése azonban legalább egy-másfél évet venne igénybe. A P+R parkolók kialakítása még többet. A kapuk felállítása 3-4 milliárdba kerülne, a kapcsolódó beruházások 15-40 milliárdot emésztenének föl. Az időközben felmerült kamerás ellenőrzés viszont felgyorsítaná és olcsóbbá tenné a rendszert.
A dugódíj összege korábbi információk szerint 500-700 forint lehet. Kocsis Máté (Fidesz) józsefvárosi polgármester, Tarlós jobbkeze a költségvetési vitában kijelentette, a dugódíj alkalmas lenne a közösségi közlekedés finanszírozásának megoldására. Pokorni Zoltán (Fidesz) XII. kerületi polgármester viszont azt tartaná jó megoldásnak, ha az autósokat már a városhatárnál megállítanák, és egy többgyűrűs zónarendszert alakítanának ki.