galéria megtekintése

Az Orbán-kormány kiírna minket a civilizált országok közül

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 02. számában
jelent meg.


Lencsés Károly
Népszabadság

Ha a menekültügyi eljárás szabályait módosító jogszabály hatályba lép, Magyarország legfeljebb formálisan tesz majd eleget a nemzetközi védelemmegadására és visszavonására vonatkozó uniós irányelvből, illetve az ENSZ menekültügyi konvenciójából fakadó kötelezettségeinek – véli a Magyar Helsinki Bizottság menekültügyi programjának vezetője.

A menedékkérők hamarosan nem számíthatnak majd arra, hogy ügyüket tisztességes eljárásban bírálják el, és emiatt Magyarország nem számíthat menekültügyi szempontból biztonságos országnak – ez Gyulai Gábornak, a Magyar Helsinki Bizottság menekültügyi programja vezetőjének a véleménye. A most már több előterjesztésből álló csomag számos sebből vérzik – hangsúlyozta. Az egyik vitatható kérdés mindjárt az a napokban elfogadott törvénymódosítás, amely szerint a kormány rendeletben határozhatja meg a biztonságos harmadik országok listáját.

Pihenő a határ magyar oldalán. A jogvédők aggódnak, hogy idehaza formálissá válhatnak a menekültügyi eljárások
Pihenő a határ magyar oldalán. A jogvédők aggódnak, hogy idehaza formálissá válhatnak a menekültügyi eljárások
Reviczky Zsolt

Ez szerinte egyértelműen arról szól, hogy Szerbiát – a Kúria korábbi döntésével szemben – e körbe sorolhassák, s akkor minden onnan érkező menedékkérőt különösebb vizsgálódás nélkül visszaküldhetnek. Csakhogy Szerbiát – ahol a menekültügyi rendszer gyakorlatilag működésképtelen – egyetlen releváns fórum sem tartja biztonságos harmadik országnak. Az általában súlyosan traumatizált afgán, iraki, pakisztáni vagy szír menekültek amúgy nemigen hallanak a biztonságos harmadik ország fogalmáról – tette hozzá –, és ha a Helsinki Bizottság ügyvédje nincs véletlenül jelen, senki sem látja el őket a szükséges információval.

 

Ha valaki véletlenül mégis túljutna ezen a fázison, s illegálisan érkezett az országba, az ő ügyében is 15 napon belül döntést kell hozni. Gyulai meggyőződése: ennyi idő alatt lehetetlen egy ritka nyelvet beszélő ember esetében tolmácsot találni, országinformációt beszerezni, a kérelmező személyes körülményeit feltárni, esetleg orvosi szakvéleményt beszerezni. Emiatt tart attól, hogy az egész gyorsított eljárás formálissá válhat.

Amúgy az egész jogorvoslati rendszer akkor is kiüresedik Gyulai szerint, ha egy ügyet nem sürgősséggel kell elbírálni, bár ilyen nem sokszor fordulhat elő. Akinek a kérelmét vizsgálat nélkül vagy gyorsított eljárásban utasítják el, annak három napot adnak majd a felülvizsgálati kérelem benyújtására – miközben a mostantól kiüresedő„normális” eljárásban rendelkezésre álló nyolc nap is kevés –, és a bíróságoknak mindössze nyolc napjuk lesz, hogy döntsenek. Ennyi idő alatt kell tolmácsot találni, bizonyítékokat gyűjteni, tárgyalótermet szerezni.

Ez így biztosan nem működhet – legalábbis Gyulai így látja. Vagy ha mégis – árnyalja tovább a képet –, csak azért, mert nem lesz kötelező a kérelmezőt meghallgatni. Tehát az érintett sorsáról a távollétében, pusztán a bevándorlási hivatal által rendelkezésre bocsátott papírokból is lehet dönteni. Ráadásul a bírósági eljárás megindítása a támadott –például a menedékjog iránti kérelem elutasításáról és a kiutasításról szóló – döntés végrehajtását a legtöbb esetben nem akadályozza meg.

Ez viszont a strasbourgi emberi jogi bíróság joggyakorlata alapján minden, csak nem hatékony jogorvoslat, és uniós normákba is ütközhet a jogvédő szerint.

Gyulai más problémákat is lát. Egyebek mellett azt, hogy a menedékkérőt személyazonossága igazolása érdekében arra köteleznék, hogy lépjen kapcsolatba származási országával, vagy ha éppen az az állam üldözi, a hozzátartozóival. A programvezető ennél abszurdabb ötletet nehezen tud elképzelni. Meggyőződése, hogy e tekintetben a 15 napos határidő betarthatatlan, de sokkal súlyosabb problémának tartja, hogy aki ennek az amúgy a józan észnek is ellentmondó előírásnak nem tesz eleget, azt a menekültügyi eljárásból kizárhatnák, hiszen megtagadta az együttműködést.

Ha a parlament ezeket az elképesztő javaslatokat törvénybe foglalja, a civil jogvédőknek nemigen marad más választásuk, mint bejelenteni, hogy a magyar menekültügyi rendszer működése nem felel meg a nemzetközi normáknak – jelentette ki Gyulai. A szakember szerint a menedékkérők nemrég újra beharangozott kötelező fogva tartása is teljesen abszurd, hiszen tömeges jogsértéshez és minden eddiginél erősebb nemzetközi kritikákhoz vezetne, s gyakorlatilag is kivitelezhetetlen, mert több tízezer ember őrzésére nincs alkalmas infrastruktúra. Ugyanakkor bízik benne, hogy a nemzetközi közösség mindezt nem hagyja, de szerinte talán a kormány – amely megint a tűzzel játszik – visszakozik, és konzultációt kezdeményez Brüsszellel, az ENSZ-szel és a civil szervezetekkel.

Még nem katasztrofális a helyzet a kormány megítélése szerint

Az alaptörvény lehetővé teszi, hogy bizonyos válsághelyzetekben különleges jogrendet – például veszélyhelyzetet – hirdessenek ki, de információnk szerint a menekülthullám miatt ilyen intézkedést a kormány egyelőre nem tart indokoltnak. Erre akkor lehet szükség, ha a rendkívüli körülmények indokolják, hogy a rendelkezésre álló erőforrásokat a szokásostól eltérő eljárási rendben vessék be.

Ilyen lehet egy árvíz, amikor a polgári védelmi szolgálatra kötelezettek, illetve a honvédség erőinek igénybevételére is szükség van.

Ebben az esetben az adott helyzet megoldásához szükséges embereket, illetve magántulajdonban levő speciális eszközöket – szállítójárműveket, munkagépeket – is igénybe vehetnek, de az államnak mindenért fizetnie kell. Vagyis: állnia kell a kieső munkaidőre jutó bért, illetve a vállalkozások a szokásos piaci tarifát számolhatják fel az eszközök használatáért. A katasztrófavédelem egyébként máris közreműködik a menekültekkel kapcsolatos feladatok megoldásában: sátrakat, ágyakat, matracokat biztosít a táborok befogadóképességének bővítése érdekében. Az eszközök rendelkezésre állnak, de minden segítséget köszönnek, így a csehek által nemrég beígért ötven sátrat is szívesen fogadják. Sok kicsi sokra megy – fogalmaznak forrásaink, emlékeztetve arra, hogy az egyik nagy árvíz idején Bulgária által felajánlott húszezer homokzsák is jól jött, amikor milliós nagyságrendben használtak fel zsákokat.

Szükséghelyzetben egyébként közreműködhetnének a katasztrófavédők a migránsok szállításában, elhelyezésében és étkeztetésében is. Ezzel kapcsolatban jelezték: ez is pénzbe kerülne, hiszen a szervezetnek nincs saját szállítókapacitása, konyhája vagy szálláshelye. Más feladatokra azonban nemigen vállalkozhatnának, hiszen elsősorban természeti, illetve civilizációs katasztrófák, egyebek mellett ipari balesetek következményeinek felszámolására készültek fel.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.