galéria megtekintése

Haláltusa a Közgépnél

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 14. számában
jelent meg.

Kapitány Szabó Attila–Varga G. Gábor
Népszabadság

Elkezdődött a Közgép haláltusája: Simicska Lajos cége tegnap bejelentette, hogy a megrendelésállomány csökkenése miatt hatalmas leépítésbe kezd, 350 embert, a cég teljes állományának felét küldik el. A tavaly még rekorderedményt elérő, lényegében csak az államnak dolgozó cég nehézségeit az alvállalkozókon keresztül ennél lényegesen több ember szenvedi majd meg.

Csoportos létszám-leépítési szándékot jelentett be a Közgép Zrt. az illetékes munkaügyi központnál. A társaság az építőipar beruházásállományának drasztikus visszaesése miatt 350 dolgozójától kényszerül megválni – jelentette be a 2010-es kormányváltás után a közbeszerzéseket sorra nyerő és hatalmasra növő társaság. A csoportos létszámleépítés Simicska Lajos cégének minden második alkalmazottját, 283 szellemi foglalkozású és 67 fizikai dolgozót érint.

„A létszámcsökkentés azért vált elkerülhetetlenné, mert a hazai mélyépítő piac jelentősen csökkenő beruházásállománya miatt lehetetlen a korábbi évekhez hasonló volumenű megrendelésekhez jutni” – fogalmaz a társaság, amely leszögezi, hogy a folyamat kapcsán jogszerűen járnak majd el, a dolgozóiknak kifizetnek minden törvényes járandóságot, és a történtektől függetlenül a cég valamennyi megbízását és szerződéses kötelezettségét teljesíti.

Az Orbán–Simicska-háború idén februárban csúcsosodott ki, amikor Simicska Lajos trágár szavakkal minősítette Orbán Viktort, majd egy interjúban ügynökmúlttal vádolta meg. Azóta bezáródtak a kormányzati csapok, s politikai döntések születnek arról, hogy miként lehet Simicska Lajos cégeit távol tartani a közpénzektől. A cég azonban jelenleg még 48 állami beruházásban vesz részt, a szakma számításai szerint 2016-2017-ig van munkája. A 2014–2020 közötti uniós költségvetési ciklus forrásaiból ezt követően aligha jut megrendeléshez, aztán pedig az unió várhatóan nem finanszíroz olyan infrastrukturális fejlesztéseket, amelyekben a Közgép eddig nagyon sokat keresett.

 

A Közgép kiszorításának leglátványosabb példája a gönyűi kikötőfejlesztés. Bár látszólag pár négyzetméter hajófelület kapcsán alakult ki kemény jogi vita, a Közgép pereskedni kényszerül annak érdekében, hogy ne tiltsák el a közbeszerzésektől. S bár részgyőzelmet aratott, a bíróság felfüggesztette a Közbeszerzési Hatóság eltiltó határozatának végrehajtását, a háborút még nem nyerte meg.

A Közgép alkalmazottjainak felét elküldik
A Közgép alkalmazottjainak felét elküldik
Kurucz Árpád / Archív

Még akkor sem, ha Simicska Lajos jólesően nyugtázta, hogy Magyarország még jogállam. A cég rossz szériája nem a február 6-i G-napon kezdődött: az M0- s autóút déli szektorának felújítására vonatkozó egyik nagy közbeszerzést 2014 nyarán a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium leállíttatta. Az összességében csaknem 50 milliárdos beruházás elnapolásáról akkor csak a bennfentesek tudták, hogy a háttérben Simicska Lajos és Orbán Viktor viszonyának megromlása áll. Nyáron pedig az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közti szakaszánál a folyamatban lévő beruházás leállítása árán is kirakták a Közgépet a hatalmas projektből.

A Közgép tavalyi éve viszont minden korábbi rekordot megdöntött – figyelmeztetnek forrásaink, hiszen tavaly 112 milliárd forint bevétel mellett a cég adózott eredménye 13 milliárd forint volt, s minthogy a mérleg szerinti eredmény a cégadatok szerint kétmilliárd volt, feltételezhető, hogy a tulajdonosai vagyonát 11 milliárddal gazdagította az építőipari cég. Az azt megelőző két évben a bevétel hatvanmilliárd forint körül alakult, az adózott eredmény pedig meghaladta a 4, majd a 3 milliárdot. E számok alapján arra lehet következtetni, hogy a korábbi évek állami megrendelései után a Közgép realizálta a nyereséget, s tulajdonosai jelentős pénzügyi tartalékokat halmoztak fel rosszabb időkre.

A rosszabb idők pedig jönnek, de mint a számok mutatják, azt nem csak a Közgép tulajdonosai szenvedik el. Simicska Lajos cége több mint kétszáz alvállalkozóval és beszállítóval áll gazdasági kapcsolatban, a társaság több ezer család megélhetését biztosítja.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.