galéria megtekintése

A kormány megzsarolta a BKV-t, aztán elrejtett előtte két aknát

2 komment


Szalai Anna

Tovább csúszik a metrópótló buszok beszerzése, miután a főváros a kormány által létrehozott nemzeti buszbizottság instrukcióira vár.

Megint távolabb sodródott a főváros az M3-as metró buszpótlásának megoldásától. A kormány zsarolása nyomán a BKV új járművek vásárlása helyett kiszervezi a szolgáltatást, méghozzá tíz évre, de ennek többletköltségét a kabinet fizeti. Csakhogy az erről rendelkező kormányhatározatban két aknát is elrejtettek. Egyrészt a pluszköltségeket a fejlesztési és a gazdasági minisztériumnak, illetve a fővárosi önkormányzatnak még a járműpótlás előtt számszerűsítenie kell. Másrészt a kormány a nemzeti buszstratégia részeként tekint a metrópótlás ügyére,

így a főváros újabb szálon függ a kormánytól.

A kormány által létrehozott nemzeti autóbusz-beszerzési bizottság hatásköre a beszerzés részleteire, a bírálati szempontokra és a szerződés időtartamára is kiterjed. A bizottság a flottakezelő társaság – ez esetben a BKV – közbeszerzési és üzleti tervét, valamint a feltételes tenderkiírást is véleményezi. Mindez pedig idő. A Miniszterelnökség, a gazdasági és a fejlesztési tárca államtitkáraiból álló bizottság munkáját Varga Mihály gazdasági miniszter irányítja, állandó meghívott a főpolgármester.

 

A bizottság szükség szerint, de évente legalább egyszer ülésezik. Eddig még nem sikerült összehívni, így elakadt a főváros tendere is. Holott a Budapesti Közlekedési Központ már a kormányhatározat megszületése előtt előzetes felhívást tett közzé 150 csuklós autóbusz szolgáltatásának megrendelésére tízéves futamidővel. A győztest tárgyalásos eljáráson választották volna ki. Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója egy hónapja azt remélte, szep­tember végére lezárhatják a közbeszerzést, a szerződéskötés és a gyártás pedig 4-6 hónapot vehet igénybe. Ez aligha tartható.

A főváros távolabb került a metrópótlás ügyének rendezésétől, mint ahol egy éve tartott.

A BKV tavaly két tendert is kiírt a metrófelújítás miatt szükségessé váló buszok beszerzésére. Az egyiket a lengyel Solaris nyerte, a másikat a magyar Mabi-Bus Kft. Aláírták a szállítói szerződést, ám a Fővárosi Közgyűlés addig halogatta a döntést, amíg a kormány elő nem állt a buszstratégia ötletével. Erre hivatkozva előbb visszavonta a buszvásárláshoz ígért garanciát, majd arra kérte a fővárost, inkább bízza külső szolgáltatóra a buszok üzemeltetését. A BKV szerint ez évente kétmilliárd forint többletkiadást jelenthet.

A kormány ugyan ígéretet tett a többletköltség megtérítésére, ám az ügy ettől nem kapott lendületet. A közbeszerzési eljárás – értesült piaci forrásból a Népszabadság – nem indult el. A főváros a buszbizottság instrukcióira vár. Kapkodni nem kell, hiszen biztosra vehető, hogy a tervekkel ellentétben az M3-as metró felújítása sem indul el novemberben.

A metrópótlás ügye ezzel újabb pofont kapott – véli Mészáros Csaba, a korábbi fővárosi tender egyik győztese, a magyar Mabi-Bus Kft. mögött álló Evopro-csoport elnök-tulajdonosa. Egyéves csúszásra számít, de a bizottság felállítását fontos lépésnek tartja, ami esélyt adhat a magyar gyártóknak a megerősödésre.

A Mabi-Bus üzeme. Hiába a nemzeti buszbizottság, a tendereket nem szabhatják a magyar cégekre
A Mabi-Bus üzeme. Hiába a nemzeti buszbizottság, a tendereket nem szabhatják a magyar cégekre
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

– Nehéz megítélni, hogy a metrópótlásra milyen hatással lesz a bizottság felállítása, de hosszú távon a magyar buszgyártás fellendülését szolgálhatja a buszstratégia – bizakodik Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke. – Az elmúlt években többször előfordult, hogy a magyar gyártók azért csúsztak le a tenderekről, mert a közösségi közlekedés szervezői nem voltak tisztában az itthon gyártott járművek műszaki paramétereivel. A kormány már egyeztetett a Mabi és a Kravtex cégcsoporttal. Lepsényi István gazdaságfejlesztésért felelős államtitkár a közelmúltban azt nyilatkozta: elvárják a fővárostól, hogy előnyben részesítse a magyar gyártókat.

Varga Mihály évi 1000-1200 buszt gyártatna itthon. Felvevőpiac lenne, hiszen jelenleg is háromezer csereérett busz közlekedik a hazai utakon.

Ám a tendereket elvileg nem szabhatják a magyar cégekre.

Budapest legutóbb 1993-ban vásárolt magyar járművet. A kormányközeli nagyvállalkozó, Széles Gábor érdekeltségébe tartozó – Budapesten 230 buszt futtató – VT-Arriva pedig Mercedes és MAN járműveket szerzett be.

A nemzeti buszjátszma közepette érdemes figyelni a fővárosi szolgáltatók közül offshore háttere ­miatt éppen most kigolyózott T & J Busz Projekt Kft.-re is, amely egy újabb tulajdonosváltás után bejelentkezhet a metró pótlására is. A cég a Volánbusznak is dolgozik, az állami céget nem zavarja az offshore háttér. Igaz, ott még nem kezdődött meg az a helyezkedés, ami a fővárosban, ahol ágazati hírek Tombor András jobboldali vállalkozót, valamint a Rogán Antal- és Habony Árpád-féle érdekkört sejtetik a kiszervezések ötlete mögött.

Kínaiak nyitnak buszgyárat

Elkezdte felépíteni összeszerelő üzemét Komáromban a világ egyik legnagyobb elektromosbusz-gyártó cége, a kínai BYD – írta meg a Portfolio.hu. A buszgyártás beindításáról már korábban szó volt, ám a projekt tavaly ősszel veszélybe került, amikor a Fővárosi Közgyűlés nem hagyta jóvá, hogy a BKV öt elektromos buszt béreljen a cégtől, amely akkor Orbán Viktorhoz fordult levélben, jelezve: a tender megnyerése után döntött az üzem megnyitásáról.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.