galéria megtekintése

Kemény támadást indított Kína a világpiac meghódítására

2 komment


Boros Jenő

Ha lassul is növekedése, továbbra is biztosan tartja világelsőségét Kína: autópiacának méretét jelzi, hogy lassuló belső fogyasztásával is befolyásolja a járműkonszernek globális versenyét, most például a japánokkal szemben a németek javára billentette a mérleget.

Nem változott a forgatókönyv, így indult a tavalyi év is: a VW-csoport alaposan elhúzott és megelőzte a Toyotát, aztán jött a dízelbotrány, és nyertek a japánok. Idén a Toyota-csoport és márkái kerültek hátrányba azzal, hogy hazai gyáraik­ban földrengés miatt időlegesen le kellett állítani a termelést, de ez még kevés lett volna a helycseréhez. A kulcs Kína, ahol ismét fellendült az autópiac, bár a két számjegyű növekedés már csak emlék: ilyet legutóbb 2014-ben regisztráltak. Az viszont igaz, hogy itt a kisebb tétel is sokat jelent.

Okostelefonok és tévék után autonóm villanyautót fejlesztett a kínai LeEco
Okostelefonok és tévék után autonóm villanyautót fejlesztett a kínai LeEco
SEE

Januárban a 2,23 millió új autó még 9,3 százalékos növekedést jelentett, a márciusi 1,98 millió pedig már csak 7,8 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakában regisztráltat. A bővüléshez az is hozzájárult, hogy fogyasztásnövelő programjának részeként a kínai kormány az 1,6 literesnél kisebb motorú autók áfáját tíz százalékról öt százalékra csökkentette. A gazdaságélénkítő intézkedés mellett a holdújév előtti hetekben megugró kereslet is hatott, így márciusban napi 62 ezer új ­autó kelt el, ezek többsége a kisebb kategóriába tartozott. Fontos jelzés, hogy nő a környezetbarát modellek iránti igény: tavaly 750 ezer villamos hajtású és plug-in hibrid kelt el Kínában.

 

Nem véletlen, hogy az ilyen kategóriájú modellek uralták, uralják még a ma záruló Pekingi Autóshow-t. Meg persze a sportterepjárók és azok némileg zöldített változatai, vagyis az olyan hibridek, melyek a hálózatról feltöltve akár ötven kilométernyi útra is képesek villamos üzemmódban. Ha lemerülnek az akkuk, akkor pedig folytatják benzinmotorral.

Kínában amúgy nem égette meg magát a VW, mert mind­össze 1950 autója volt érintett a botrányban.

Nem véletlen, hogy Pekingben mutatta be a VW a T-Prime Concept GTE tanulmánymodellt, melynek átlagfogyasztása 2,7 liter/100 km, vagy nyolc liter, amikor nem feltöltött akkuval megy. A 381 lóerős teljesítményű hibrid villanymotorját a nyolcfokozatú automata sebességváltó és a kétliteres, négyhengeres győri dízelblokk közé építették. A hibrid quattro rendszerhez kapcsolt kerekeknek 700 Nm nyomatékot kell a talajra vinnie. A koncepcióban felhasznált anyagok megjelenítik az öt alapelemet (víz, föld, fa, fém, tűz), a kék fényezés és a műszerfal színe például a vízre utal, az Alcantara kárpitok a földre, a fa és a fém több részletben is megjelenik, a bőr üléskárpitvarrás pedig a tüzet jeleníti meg.

Kemény támadást intéznek a világpiac meghódítására a kínai villany­autó-gyártók és leányvállalataik. A Geely tulajdonú svéd márka tervében 2025-ig egymillió villamosított Volvo gyártása szerepel. A korábban tévéket és okostelefonokat gyártó kínai LeEco cég villanyautók köré épített gazdasági modellel állt elő: saját fejlesztésű és gyártású önvezető járművei bérelhetők és sofőr nélküli taxiként is rendelhetők. Kívánságra a műszerfalból kihajtogatható egy kormány, de ha a vezetés helyett a pihenést választjuk, akkor robotpilóta irányít, ami különösen alkoholos vacsora után szabályos és biztonságos. A Super Electric Ecosystem része a járműmegosztó rendszer, mely átformálta a karosszériát is: a kocsi elejére nem hűtőt, hanem színes monitort építettek, ez is tájékoztat arról, hogy van-e szabad hely, ám inkább csak látványelemként szolgál, mert a rendelés, az információ és persze a díjfizetés is mobilon történik.

Helyiekhez igazítva

A tömegigényeknek megfelelően az Európában csak ferde hátúként forgalmazott modelleket Kínában négyajtós, lépcsős hátú változatban is kínálják, és a gazdagabb vevők igényének megfelelően a középkategóriás limuzinokból is építenek fél méterrel hosszabbat, tehát a második üléssorban tágasabb autókat is lehet rendelni a kínai piacon.

Kapcsolódó cikkek

Jön a hollywoodi álom, a Formula–R

Újra „bőgnek” a szinte teljesen hangtalan villanymotorok: a második szezonjában járó Formula–E sorozatban következik a második félidő, és ősztől betétfutamként már robotpilótáknak szerveznek viadalokat a sorozat kitalálói.

Egymilliárdba kerül, háromszáz felett repül az utakon

Extra árak és menetteljesítmények jellemzik a mezőny minden darabját, nem véletlen, hogy ez a szegmens nem teszi ki a világ autópiacának egyetlen ezreléket sem, mégis hírértéke van, ha újabb szereplővel bővül a legdrágább és leggyorsabb autók mezőnye.

Drágultak a használt kocsik

Hét év alatt egymillióról 1,68 millió forintra nőtt a használt személyautók átlagára a magyar piacon, ahol még mindig az újak mennyiségét meghaladó régi kocsit helyeznek forgalomba.

Felpontozzák az autót, ha védi a gyalogost

A nagy számban piacra kerülő autótípusokból évente félszáznál többet vizsgáztatnak a Euro NCAP laboratóriumában, ez közel háromszáz töréstesztet (és a munka végeztével roncsot) jelent. Továbbra sem elemezik a borulásokat, de idén már nemcsak az elütött gyalogos sérüléseinek enyhítését szolgáló, hanem a megelőzést segítő rendszereket is díjazzák.

Két litert fogyaszt az újrahasznosítható miniautó

A jövő kétségtelenül a villanyautóké, ám tömeges elterjedésükre még több évet, globális dominanciájukra pedig évtizedeket kell várni, addig is van még mit finomítani a belső égésű motorokon.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.