Ha lassul is növekedése, továbbra is biztosan tartja világelsőségét Kína: autópiacának méretét jelzi, hogy lassuló belső fogyasztásával is befolyásolja a járműkonszernek globális versenyét, most például a japánokkal szemben a németek javára billentette a mérleget.
Nem változott a forgatókönyv, így indult a tavalyi év is: a VW-csoport alaposan elhúzott és megelőzte a Toyotát, aztán jött a dízelbotrány, és nyertek a japánok. Idén a Toyota-csoport és márkái kerültek hátrányba azzal, hogy hazai gyáraikban földrengés miatt időlegesen le kellett állítani a termelést, de ez még kevés lett volna a helycseréhez. A kulcs Kína, ahol ismét fellendült az autópiac, bár a két számjegyű növekedés már csak emlék: ilyet legutóbb 2014-ben regisztráltak. Az viszont igaz, hogy itt a kisebb tétel is sokat jelent.
Okostelefonok és tévék után autonóm villanyautót fejlesztett a kínai LeEco SEE |
Januárban a 2,23 millió új autó még 9,3 százalékos növekedést jelentett, a márciusi 1,98 millió pedig már csak 7,8 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakában regisztráltat. A bővüléshez az is hozzájárult, hogy fogyasztásnövelő programjának részeként a kínai kormány az 1,6 literesnél kisebb motorú autók áfáját tíz százalékról öt százalékra csökkentette. A gazdaságélénkítő intézkedés mellett a holdújév előtti hetekben megugró kereslet is hatott, így márciusban napi 62 ezer új autó kelt el, ezek többsége a kisebb kategóriába tartozott. Fontos jelzés, hogy nő a környezetbarát modellek iránti igény: tavaly 750 ezer villamos hajtású és plug-in hibrid kelt el Kínában.