galéria megtekintése

Egymilliárdba kerül, háromszáz felett repül az utakon

1 komment


Boros Jenő

Extra árak és menetteljesítmények jellemzik a mezőny minden darabját, nem véletlen, hogy ez a szegmens nem teszi ki a világ autópiacának egyetlen ezreléket sem, mégis hírértéke van, ha újabb szereplővel bővül a legdrágább és leggyorsabb autók mezőnye.

Korlátozott darabszám, háromszáz feletti tempó kilométerben és milliárdos ár forintban, nagyjából így jellemezhető a világ legfrissebb szupersportkocsi-kínálata. Egymilliárd forint, ennyibe kerül a világ legdrágább közúti közlekedésre is alkalmas új sportautója, mely csak sebességével, de nem árával veri az auk­ciós rekordot tartó Ferrarit. Az 1957-es évjáratú 335 S Spider ­Scagletti változata tízmilliárd forintnyi euróért kelt el egy hónapja.

Szóval néhány évtizedet még várni kell ahhoz, hogy napjaink árrekordere, a ­Lamborghini Veneno Roadster ennyit érjen, de van rá esély, mert ebből a változatból csak négy készül az olaszországi Sant' ­Agata Bolognesében. Ebben a kategóriában nem annyira a darabadatok, mint inkább a lóerőt és árat jelző számok nagyok. Az egyértelmű, hogy ez a kiváltságosok mezőnye, de az már kérdés, hogy hol lehet kihasználni egy ilyen autót.

Zöldre váltó lámpánál nyilván verhetetlen az álló helyzetből százas tempóra három másodpercnél rövidebb idő alatt gyorsuló ­Ferrari, ám az már kérdés, hogy közúton mennyire kihasználható a négyszázas tempóra képes sportkocsi. Ilyenkor sokan bedobják a limit nélküli német autópálya-szakaszokat, ám aki gyakran jár arrafelé, az tudja igazán, hogy a forgalom sűrűsége miatt bizony még feleekkora tempó sem érhető el, és akkor még nem szóltunk a biztonságról és az autó képességeitől messze elmaradó pilótákról.

 

A szupersportkocsik végsebességét a profi gyári pilóták is csak repülőtéren vagy az olaszországi Nardo ­pályán tesztelik, méghozzá bukósisakban. Nem véletlen, hogy a rendszámos Bugatti maximális – 1500 lóerős – teljesítményének kihasználásához már aktiválni kell egy második kulcsot, vagyis a speciális Speed Keyt, ami feloldja az elektronikus tempósorompót.

A Lamborghini Veneno Roadsterből csak négy készül
Gyártó

A 20 és 21 colos kerekek karbon-kerámia féktárcsákat és titánnyergeket takarnak, és kemény megálláskor fékszárnyként működik a nagy sebességnél leszorítóerőt növelő hátsó légterelő. Kipufogó- és szűrőrendszere négy elő- és két főkatalizátorból áll, ezek aktív felülete 230 ezer négyzetméter, ami harminc focipályányi terület. Egyetlen karbon utascella négy hétig készült, a monocoque és a többi karosszériaelem gyártásához felhasznált szénszálak hossza a Föld–Hold-távolság kilencszerese.

Napjainkban már egy kisebb és elérhetőbb árú ­szériaautó is alkalmas a háromszázas ­tempó elérésére, ám a nagy teljesítményű motorokat üzleti okokból önként 250 km/órára korlátozzák az autógyártók, megelőzve a törvényi korlátozást. Csak az európai piacon évente hárommillió olyan új autó kel el, mely gyárilag alkalmas a kétszázas tempóra.

A top tízes listán szereplő modellek száma együtt nem éri el az ezret: van köztük olyan, amelyikből összesen négy, nyolc és van, amelyikből ötszáz készül majd öt év alatt. Az első száz már elkelt a legendás autóversenyzőről, Louis Chironról elnevezett Bugattiból. A márka ügyfélkörét jellemzi, hogy többségüknek már van néhány Veyron-modellje; hiszen a genfi premieren elkelt kétszáz Chiron, volt olyan ügyfél, aki hatot rendelt a több mint kétmillió eurós modellből.

És hogy az arányokat érzékeljük, számoljunk egy kicsit a VW AG kínálatából: egyetlen ­Lamborghini Veneno árából négyszáz darab vadonatúj Skoda ­Citigo minire futná (2 522 770 Ft), ez egyébként a német konszern európai piacon forgalmazott legolcsóbb modellje, mely ugyancsak kétajtós, de ez nemcsak kettő, hanem öt személy és némi poggyász szállítására is képes, igaz, a szupersportkocsizás nem a családi túrázásról szól. A toplistán szerepel még a Bugatti Chiron, mely ugyancsak a német konszern terméke.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.