galéria megtekintése

Felpontozzák az autót, ha védi a gyalogost

0 komment


Boros Jenő

A nagy számban piacra kerülő autótípusokból évente félszáznál többet vizsgáztatnak a Euro NCAP laboratóriumában, ez közel háromszáz töréstesztet (és a munka végeztével roncsot) jelent. Továbbra sem elemezik a borulásokat, de idén már nemcsak az elütött gyalogos sérüléseinek enyhítését szolgáló, hanem a megelőzést segítő rendszereket is díjazzák.

Hátrány a magas építés és a merev orr-rész
Hátrány a magas építés és a merev orr-rész
Honda

Nem véletlenül. Európában a halálos kimenetelű közúti balesetek áldozatainak 14 százaléka gyalogos. Az áprilisi teszteknél kiderült, mely modellek a legkíméletesebbek, vagyis a legújabb autók közül gázolás esetén melyiknél a legkisebb a gyalogos elütésének veszélye és kontaktus esetén sérülésének mértéke.

 

Már a tervezésnél eldől, hogy vészhelyzetekben mennyire partner egy autó, hiszen a gyalogosvédelmet a kocsi magassága, a lökhárító élének keménysége, a motorháztető deformációs képessége, valamint a szélvédőnek, az első tetőoszlopoknak és a szélvédőkeretnek a keménysége határozza meg. A többi teszthez hasonlóan a gyalogoselütéshez is műszeres bábukat alkalmaznak.

Előny az alacsony építés, mert ilyenkor nem repül magasra és utána nem zuhan nagyot az elütött gyalogos, jelentősen csökkenti a sérülések mértékét a puha motorháztető, valamint az orr-részbe épített légzsák. Ebben úttörő a Volvo, amely már három éve szériaként szállítja ezt ­V40-es modelljéhez. Nem kevésbé fontos a svédek által kínált, az idei teszteknél már pontokat érő gyalogosfelismerő, valamint automatikus vészfékasszisztens. Összesített eredménye alapján nem véletlenül kapott öt csillagot a Volvo.

Ha csak a gyalogoselütést nézzük, akkor a Euro NCAP legjobbjainak listájára két alacsony építésű sportkocsi mellett nem kis meglepetésre magasabb szabadidő-autó is felkerült. A mezőny legjobbja, a Mazda MX5-ös. A roadtser 93 százalékos teljesítménnyel került az első helyre, második az ugyancsak kétüléses BMW Z4-es sportkocsi, mely éppen csak megelőzte az Infiniti Q30-ast, amelynek magas orra van, csakúgy, mint a Mazda CX3-asnak, amely ötödik lett. A világ első gyalogoslégzsákkal ellátott ­autója, a ­Volvo V40-es csak negyedik, miközben a fejvédelmet vizsgálva messze a legjobban szerepelt.

Az új értékelés érdekessége, hogy a Suzuki Baleno alapváltozata három csillagot, a feláras Radar Brake asszisztensekkel felszerelt modell négy csillagot kapott. Az idei év első ötcsillagosa az új Toyota Prius lett, mert rendelkezik Safety Sense gyalogosfelismerő és automatikus vészfékező rendszerrel.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.