Elkészült és hamarosan világ körüli útra indulhat az első tiszta energiával meghajtott hajó.
Solar Impulse
A Solar Impulse of the Seas az első napelemes repülőgépet gyártó cég legújabb fejlesztése; ahogy arról mi is beszámoltunk, vitorlázó repülőjük a nyáron repülte körbe a Földet.
A most bemutatott 30 méteres katamarán nap- és szélenergiával, valamint saját hidrogénhajtóművel működik, és a tervek szerint februárban bont vitorlát.
A hajót a francia Saint-Malo szárazdokkjában építették, még hátra van a napelemek, a szélturbinák és a hidrogénmotor beszerelése (a motor elektrolízis segítségével választja szét a vizet hidrogénre és oxigénre).
"Ez lesz az első hajó, amely saját maga termel hirdogént"
- idézte a Phys.org Victorien Erussard projektvezetőt.
A „zöld” csónakot jó időben nap és szélenergia hajtja, borús időben, szélcsendben, illetve éjszaka átkapcsol hidrogénmeghajtásra.
A motort szintén a napelemek és a szélturbinák látják el árammal.
Az 5 millió dolláros Energy Observer projekt mérnökei szerint ezzel nullára csökkenthető a szénkibocsátás.
(A hajók amúgy még mindig sokkal környezetbarátabbak, mint a légi-, és szárazföldi közlekedési eszközök, de a vízi közlekedés így is a globális kibocsátás 2 százalékát adja).
hirdetés
Maga a hajótest nem új: már 1994-ben megnyerte a Jules Verne trófeát, amikor megállás nélkül körbe hajózta a Földet.
A félmillió dolláros díjazásnak köszönhetően a hajót kibővítették és továbbfejlesztették.
A Solar Impulse a levegőben már bizonyított:
Az Energy Observer világ körüli útja 6 évig tart majd, összesen 101 megállót terveznek a Kubától Indiáig tartó útja során.