Ezek közül a legígéretesebb űrrepülő-programokat gyűjtöttük össze. A tervezett kilövési időpontokat érdemes fenntartásokkal kezelni, de ha minden terv szerint halad, a következő személyszállító űrhajók indulhatnak útnak a következő években (a lista elejére vettük a két működő űrhajót):
Szojuz (Szövetség)
Ez a legidősebb, ma is használatban lévő, így a legmegbízhatóbbnak számító utasszállító űrhajó. Fejlesztését még a hatvanas években kezdték, eredetileg a Hold-programra, de végül nem jutott tovább a Föld körüli pályánál.
|
A Szojuz legutóbbi modellje NASA |
A Szojuzt rakétával lövik fel a Bajkonur Kozmodrómról, a kapszula ejtőernyővel landol. A háromfős űrkapszula továbbfejlesztett változatát jelenleg az ISS kiszolgálására használják, de hamarosan nyugdíjazzák. Robotpilótás változata, a Progressz teherfuvarokat bonyolít az ISS-re.
Sencsou (Varázscsónak)
Az első kínai űrhajó a Szojuz kapszulákhoz hasonló felépítésű, ám annál valamivel nagyobb, 3-4 űrhajós fér el benne. 2003 óta szállít tajkonautákat. Eddig 5 sikeres emberes küldetésen van túl, ám 2013 óta nem repült (idén várható a következő küldetés).
A kapszulát a kínai űrállomás, a Tiengong kiszolgálására használják.
Dragon V2 (Sárkány)
Paffról, a bűvös sárkányról nevezték el a SpaceX magán űrvállalkozás kapszuláját, Elon Musk így akarta froclizni kritikusait. A Dragon annak a négy taxi-projektnek az egyike, amelyeket a NASA százmillió dollárokkal támogatott az ISS legénységének fuvarozására. Ezek közül a Dragon szó szerint toronymagasan vezet: ez az első kereskedelmi űrhajó, amely az űrállomáshoz dokkolt. Ez még csak egy robot teherhajó volt, utasszállító változata, a 6 fős, Föld körüli pályára alkalmas V2-es 2017 augusztusában indulhat.
|
A Sárkány puha landolása SpaceX |
Mivel az űrhajó többször használható, a többi kapszulánál gyakrabban indíthatják majd az űrállomásra, illetve alacsony Föld körüli pályára. A Dragon pajzsát már úgy tervezték, hogy Hold- és Mars-utakat is kibírjon. A kapszula másik variánsa, a Red Dragon 2018-ban indulhat a Marsra.
CST-100
A Bigelow és a Boeing koprodukciójában készül, és már előrehaladott stádiumban van a CST újrahasznosítható űrhajó fejlesztése. Ezt a hétfős kapszulát - amely az egyik legnagyobb a kínálatban - egy Atlas V rakétával lövik fel Föld körüli pályára.
A tervezett úticélok között van a Nemzetközi Űrállomás és a szintén Bigelow-féle BA-330 felfújható űrhotel, melyet az ISS-en tesztelnek. Ezzel a Bigelow rekordot állíthat, mint az első hotel-taxi társaság. Az első járatot 2018 márciusára ígérik.
Nagyhatalmi verseny a Hold kolonizálásáért: birodalmi lépegetők
Úgy látszik, egy hidegháború kell ahhoz, hogy elküldjünk egy nyamvadt űrhajót a Holdra. A nagyhatalmak most újra nekiveselkedtek, hogy megismételjék a hatvanas-hetvenes évek űrmeccsét, csak a visszavágón már nem az a tét, hogy az amerikaiak lenyomják-e a szovjeteket, mint 1969-ben, hanem az, hogy Kína leveri-e az USA-t, Oroszországot, az EU-t, Indiát és Japánt. Lelőjük a poént: simán. Tovább a cikkre: >>>
Orion
A NASA 4 fős űrkapszulája a tervek szerint a Marsig is eljuttathat majd űrhajósokat. A NASA következő generációs flottája a hányatott sorsú űrsiklókat váltja fel. A hatvanas-hetvenes évek amerikai Hold-küldetéseinél használt Apollo-kapszulák továbbfejlesztett változata. Ezekhez - és a Szojuzhoz - hasonlóan függőlegesen lövik fel (a világ legnagyobb rakétarendszerével, amit szintén most fejlesztenek), a kapszula pedig ejtőernyővel landol.
Az első emberes tesztrepülésre legalább 2021-ig kell várni.
Dream Chaser (Álomkergető)
A Sierra Nevada a NASA megbízásából fejleszti szárnyas űrtaxiját, többek között a Nemzetközi Űrállomás űrhajósai és turisták fuvarozására. Ez a környezetbarát űrsikló a legelőrehaladottabb projektek közé tartozik, hétfős kabinjával pedig ez lesz az egyik legnagyobb is. Az Álmodozó keringő kutatólaborként is működne, Föld körüli - félpályás és egész pályás - körutakra tervezik.
|
Dream Chaser Sierra Nevada |
A kilenc méter hosszú, 11 tonnás sikló - a mezőnyben egyedüliként - a meghajtáshoz nem éget mérgező anyagot. A régi űrsiklókhoz hasonlóan függőlegesen, rakétával lövik fel és hagyományos repülőtéren is le tud majd szállni. Ráadásul kifejezetten gyors fordulókra tervezték, így ha elkészül a flotta (legkorábban 2019-ben), a Dream Chaser lehet a legsűrűbb járat.
Fegyeracija (Föderáció)
Az orosz űrkutatási hivatal, a Roszkozmosz és az RKK Enyergija közös fejlesztése, a Szojuz-flotta utódjának szánják. Idén tavasszal kezdték meg az elsődleges teszteket, még a nyáron elkezdik a gyártást. A 6 fős űrkapszula - amely a Holdra és az ISS-re szállít majd űrhajósokat - 2021-re készülhet el, az első kilövést 2023-ra ígérik.
A Roszkozmoz nemrég jelentette be, hogy 2024-25-ben indulhat az első küldetés a Holdra.
New Shepard
A Blue Origin 6 fős szuborbitális utasszállító rakétarepülőjét az első amerikai űrhajósról, Alan Shepardről nevezték el. Ez lesz az első, többször használható magán űrrepülő, melyet szuborbitális utakra szánnak űrturistáknak. Riválisaihoz hasonlóan, az utasszállító modul ejtőernyővel vízen landol, a rakéta viszont függőlegesen száll le.
Az űrhajó nem szorul földi irányításra, sem sofőrre: a kilövéstől a leszállásig a fedélzeti számítógépek vezetik. Eddig csak ember nélkül tesztelték, jövőre próbálhatják ki az első űrhajósok, az első kereskedelmi járatokat 2018-ban indíthatják.
SpaceShipTwo (KettesSzámúŰrhajó)
A ScaledComposites és a Virgin Galactic közös cége 2009 óta fejleszti második generációs szuborbitális űrhajóját. A 6 fős siklót - az első verzióhoz hasonlóan - a levegőből indítják: a WhiteKnightTwo "anyahajóról" 15 kilométer magasságban válik le az űrsikló, majd hibrid rakétameghajtással 4000 km/órás sebességre gyorsul, leválása után nyolc másodperc alatt éri el a hangsebességet. A SpaceShipTwo a felső atmoszféráig emelkedik - itt pár perc súlytalanságot érezhetnek az utasok -, majd visszasiklik a Földre, és hagyományos módon, kifutón landol.
|
A SpaceShitpTwo a White Knight (Fehér Lovag) hátán |
Az űrhajót úgy tervezték, hogy bármilyen szögben visszatérhessen a légkörbe, katasztrófa esetén még a fejjel lefelé, dugóban zuhanó gép is képes lesz pályát korrigálni. Egyelőre azonban még nem túl biztonságos a gép, 2014-ben az egyik modell lezuhant, a pilóta meghalt. Óvatosságból a cég nem jelölt ki konkrét időpontot a kereskedelmi járat indítására, de a jegyeket már árulják: a két és fél órás útért 200 ezer dollárt kérnek.
Avatar
Utolsóként az indiai űrkutatási hivatal, az ISRO tervezett űrrepülőjét választottuk, mint az egyik feltörekvő űrhatalom legambíciózusabb - és talán nem is annyira lehetetlen - vállalkozását. Bár sok szakértő szkeptikus a program jövőjét illetően (főleg, miután a projekt több éves késésben van), bizakodásra ad okot, hogy májusban sikeresen végrehajtották az első bemutató tesztrepülést.
A többször használható, szárnyas űrhajó elérte a szuborbitális pályát, de mivel ez még csak egy prototípus volt, nem tudott visszatérni a földre, ehelyett a tengerben végezte. A végleges, utasok szállítására is alkalmas űrrepülőt 2025-re ígérik, bár egyelőre nincs olyan hosszú kifutópálya Indiában, ami fogadhatná az űrsiklót.