galéria megtekintése

Fordulhat a kocka az űrversenyben

1 komment


Nyusztay Máté

Ha ez bejön, akkor véget érhet a rettegés korszaka az űrhajózásban. Eddig a nyakunkat behúzva várhattuk minden egyes rakétakilövés után, hogy az egyszer használatos rakéták maradványai visszapotyognak a fejünkre, vagy elégnek a légkörben. A megoldást az újrahasznosítható űreszközöktől remélhetjük, amelyek egyszersmind az olcsó kereskedelmi űrutazás alapjait is megteremthetik.

Napról napra közeledünk az elérhető és környezetkímélő kereskedelmi űrutazás korszaka felé, miután két rivalizáló amerikai űripari cég, a SpaceX és a Blue Origin is rohamtempóban fejleszti az olcsó űrturizmushoz szükséges eszközöket: az emberek biztonságos szállítására alkalmas kapszulákat, valamint az újrahasznosítható rakétákat.

Nincs már messze az a korszak sem, amikor katalógusból válogathatunk az úti célok közül, miután egy harmadik magánvállalkozás, a Bigelow Aerospace péntektől már élesben teszteli a jövő űrhoteljeinek prototípusát a Nemzetközi Űrállomáson (ISS). 

Puha Sárkány

 
Elon Musk
Elon Musk
Rashid Abbasi / Reuters

Ha minden a tervek szerint megy, pénteken ismét „űrtörténelmet írhat” a világ vezető magán űrcége, a SpaceX. Elon Musk milliárdos üzletember, feltaláló vállalkozása már bizonyította, hogy (többé-kevésbé) megbízhatóan képes fuvarokat lebonyolítani az ISS-re (Dragon robot-teherűrhajójuk szállítja az utánpótlást az ISS-re), most viszont emelik a tétet. A következő fuvart ugyanis már részben újrahasznosítható rakétával tervezik indítani, amely – ahelyett, hogy elégne a légkörben – visszaszáll a Földre.

Újra dokkolhat a Dragon az űrállomáshoz
Újra dokkolhat a Dragon az űrállomáshoz
NASA

Ha ez sikerül, azzal 30 százalékkal csökkenthetik az utazási költségeket. Az egyszer használatos rakéták kilövése 61 millió dollárba, több mint 16 milliárd forintba kerül, ezt most 43 millió dollárra szoríthatják le.

Hát persze, hogy még mindig szeretlek!

A SpaceX utoljára tavaly nyáron próbálkozott ezzel, de a kísérlet kudarcot vallott, az űrhajójuk nem sokkal a kilövés után felrobbant és az Atlanti-óceánba zuhant. Azóta a teherfuvarokat leállították, a Falcon 9-es rakétát pedig átalakították. Az újrahasznosítható rakétával három tesztet végeztek az elmúlt hónapokban, de csak egy volt sikeres. Márciusban majdnem összejött, de túl gyorsan – „keményen” – landolt a rakétájuk, ezért leszálláskor oldalára dőlt és felrobbant.

A rakéta első fokozatának ezúttal is egy platformon kell majd landolnia az Atlanti-óceánon (a SpaceX távvezérelhető, de automata üzemmódban is működő uszályokat használ erre a célra, melyek „Hát persze, hogy még mindig szeretlek!”,  illetve „Csak olvasd el a használati útmutatót!” néven futnak).

A pénteki lesz a Dragon nyolcadik fuvarja az ISS-re, a NASA-val összesen 20 szállítmányra szerződtek 2018-ig, 3 milliárd dollár értékben.

Egerek az űrben

Az élelmiszer és víz utánpótlásán kívül a Dragon teherűrhajó ezúttal az említett felfújható modult is szállítja az űrállomásra, kísérleti egerek és űrben termesztendő zöldségek társaságában.

A rágcsálók – különösen a patkányok és az egerek – valószínűleg többször vettek részt már űrutazáson, mint az emberek. Az ötvenes évek óta legalább 27 küldetést teljesítettek, de legfeljebb csak pár hétig „élvezhették” a súlytalanságot. Az ISS fedélzetén most 1-3 hónapig fognak kísérletezgetni velük – szám szerint húsz példányon vizsgálják, hogyan hat a súlytalanság az állatok csontjaira és izmaira.

A kísérletet élőben közvetítik, így videón szurkolhatunk majd, hogy a rágcsálók túléljék a küldetést. A NASA fogadkozik, hogy nem fog bántódásuk esni: kis méretük miatt a kilövéskor rájuk nehezedő nyomást is jobban bírják, mint az emberek, ráadásul az űrsiklóprogramot is átvészelték már, a Dragon fedélzetén pedig sokkal kevésbé rázós útjuk lesz.

A SpaceX fő riválisa, a Blue Origin is előrehaladott kísérleteket végez újrahasznosítható rakétákkal: a hétvégén már harmadjára sikerült kilőnie, majd épségben visszahoznia a New Shepard (Új Pásztor) hordozórakétát

"Hibátlan indítás és tökéletes landolás"

– büszkélkedett a Twitteren Jeff Bezos, a Blue Origin alapítója (az Amazon és a The Washington Post tulajdonosa), aki a kilövés előtt még amiatt aggódott, hogy „túlfeszítik a húrt”. Most ugyanis a korábbi teszteknél nagyobb sebességnél és alacsonyabb magasságon indították be a fékezőrakétákat, így mindössze 6 másodperc maradt arra, hogy a New Shepard kellően lefékezzen, mielőtt függőlegesen landolna a kilövőplatformon.

Jeff Bezos
Jeff Bezos
Reuters/HO/Mike Brown/Space Florida

A hidrogénmeghajtású rakétát a cég texasi bázisáról lőtték fel szombaton egy kapszulával együtt. A rakéta több mint 1 kilométer magasra emelkedett, majd beindította fékezőrakétáját és rendben visszaszállt a kilövőállásra. A kapszula előtte sikeresen levált a hordozórakétáról, és nem sokkal később, ejtőernyővel ereszkedett vissza a Földre.

A New Shepard harmadik tesztje is fontos lépés az űrturizmus megalapozásában, de nem véletlen, hogy Jeff Bezos ódzkodott konkrét időpont vagy jegyárak említésétől, amikor az első űrturistajárat indításáról faggatták az újságírók.

Nyája még nincs az Új Pásztornak
Nyája még nincs az Új Pásztornak
Blue Origin

A Blue Origin az elmúlt hónapokban sorozatban teljesítette a kereskedelmi űrutazáshoz vezető út „mérföldköveit”. A New Shepard tavaly novemberben (a SpaceX-et megelőzve) teljesítette első – Jeff Bezos által korszakalkotónak nevezett – tesztjét:

Egy hónappal később viszont a SpaceX egy még nagyobb rakétát lőtt fel és hozott vissza a Földre. Januárban a New Shepard a második függőleges leszállási tesztet is teljesítette, a mostani volt tehát a harmadik sikeres landolásuk újrahasznosítható rakétával, alig öt hónap alatt. Az űrhajósok utaztatásától azonban még távol állnak.

Emberes feladat

A két rivális az emberes űrutazás versenyében is fej fej mellett halad, de még egyikük sem szállított űrhajósokat.

A Blue Origin űrhajójában – amit a hétvégén teszteltek sikerrel – hatan is elférnek, de a mostani teszt során használt rakétával 'csak' 100 kilométerre juthatnak, ami kevés ahhoz, hogy az űrhajó Föld körüli pályára álljon. Ezért egy nagyobb, újrahasznosítható rakétát is fejlesztenek, amely már orbitális pályára tudja juttatni a kapszulát és legénységét. A hírek szerint a New Shepard 2017-ben indíthatja az első űrhajósokat, Jeff Bezos évi száz szuborbitális úttal számol.

A SpaceX Dragon kapszulájának következő verziója, a V2-es újrahasznosítható űrhajó is több tesztet sikerrel vett, és legkorábban 2017 közepétől szállíthat űrhajósokat.

Hat ember fér el a Dragon V2 fedélzetén
Hat ember fér el a Dragon V2 fedélzetén
SpaceX

A NASA a közelmúltban jelentette be, hogy jövőre az oroszok helyett a SpaceX és a Boeing szállíthatja az ISS legénységet, utóbbi cég CST-100 Starliner kapszulája 2017 végére készülhet el.

Kavicsok és gyöngyszemek

A New Shepard hétvégén fellőtt űrkapszulájában két tudományos kísérlet elvégzésére nyújtott alkalmat. A "Kövekkel teli doboz" elnevezésű teszt során azt vizsgálták, hogyan mozognak a kövek súlytalanságban. A másik kísérletben pedig azt nézték, mi történik, ha súlytalanságban gyöngyszemeket ejtenek a porba.

Mindkét kísérlettel a korai Naprendszerben végbement kozmikus ütközéseket, illetve a bolygók porgyűrűiben és az aszteroidák felszínén zajló folyamatokat próbálják jobban megérteni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.