Újrázott az Új Juhász
Jeff Bezos, az Amazon alapítója mindenáron Elon Musk versenytársa szeretne lenni, legalábbis az űrversenyben. Cége, a Blue Origin két napja immár másodízben úgy tette le Földre visszaérkező hordozórakétáját, a New Shepardöt (Új Juhász), hogy az álló helyzetben maradt. Ezzel látszólag megelőzte a SpaceX cég Falcon9 rakétáját, melynek ez a bravúr csak egyszer sikerült, a többi esetben a szárazföldi és tengeri platformra való érkezések kudarccal végződtek.
Látszólag, mondom, mert a két rakéta között jelentős különbség van. A New Shepard, mely a texasi kilövőállásról valamivel több, mint 101 kilométer magasra repült, ott kiengedte a későbbiekben emberes űrutazásokra is alkalmassá tehető űrkapszulát, végül mind a két rész visszatért a Földre: az űrkapszula ejtőernyők és az utolsó pillanatokban begyújtott fékezőrakéták segítségével, a rakéta pedig függőleges állásban, a végén a hajtómű beindításával ereszkedett vissza a kijelölt helyére. Az érdekesség, hogy a cég némi szoftverfrissítést, apró alkatrészcseréket és persze az új üzemanyagot leszámítva ugyanazt a rakétát és kapszulát használta, melyet a tavaly novemberi kísérletnél, így előbbre tart eszközeinek újrafelhasználásába, mint konkurense.
Csakhogy a New Shepard csupán a földi légkör legfelső vonaláig, némi jóindulattal a világűr határáig jutott, amire számtalan, akár amatőr rakéta is képes volt már. A Falcon9 viszont nemcsak hogy átjutott ezen a vonalon, de ott további hajtómű-manőverekre is képes, és pályára állít műholdakat.
A Blue Origin rakétája képtelen olyan gyorsulásra, hogy hosszabb távon is a világűrben maradjon, így a hangsebesség mintegy háromszorosát elérő szuborbitális ugrás után visszahullik a Földre. A Vasember rakétája ezzel szemben körülbelül kétszer olyan gyorsan távolodik a földfelszíntől, így valódi űrjárműnek nevezhető.