Ahogy arra a The Atlantic vasárnap publikált cikke rámutatott, a Facebook híres arról, hogy a felhasználók adatait begyűjtve elemezze a hálózathasználati szokásokat és a közhangulatot.
|
Mark Zuckerberg Facebook-alapító szivárványos profilképe: ügyes húzás? Facebook |
Idén márciusban a cég publikált egy tanulmányt. Lada Adamic és Bogdan State kutatók az Egy online társadalmi mozgalom támogatottságának diffúziója című tanulmányukban arra a következtetésre jutottak, hogy egy eszme támogatásába való részvétel (konkrétan az azonos neműek házassághoz való joga) sokkal inkább függ az ismerősök számától, mint a demográfiai jellemzőktől.
Ez azt jelenti, hogy nagyobb valószínűséggel fogadunk el és támogatunk olyan törekvéseket, melyeket a barátaink is támogatnak. Tehát minél több ismerősünk támogatja a melegházasságot, annál jobban hajlunk rá, hogy mi is így tegyünk. Ezzel szemben a vírusvideók és a mémek terjedése nem függ az ismerősök aktivitásától, vagyis egy ilyen tartalmat jellemzően nem osztanak meg többen amiatt, mert sok barát megtette, épp ellenkezőleg. A bevonódásnak is más a dinamikája: míg egy cikk vagy egy vicces videó megosztását nem mérlegeljük túl sokáig, a politikai állásfoglalást kifejező profilmódosításra lassabban szánja rá magát az ember és megvárja, míg kiderül, mennyire lesz népszerű a a kampány.
A jelenséget egy 2013-as kampány után figyelték meg a kutatók. Akkor 3 millió felhasználó cserélte le profilképét egy piros egyenlőségjelre (a 106 millióból, akiket elért a kampány). Ezzel azt fejezték ki, hogy egyenértékűnek tekintik az azonos neműek párkapcsolatát a heteroszexuálisokéval. State és Adamic szerint a kampány történelmi jelentőségű, mert elsőként mutatta meg, hogy az amerikaiak nagy része támogatja a melegházasságot.
Tekintve, hogy a Facebook ezt a kutatást lefolytatta, naivitás lenne azt gondolni, hogy a szivárványos alkalmazás elterjedésének adatait nem fogják kielemezni és összevetni a korábbi tapasztalatokkal. És ahogy azt Carl Miller, a Demos agytröszt közösségimédia-kutatója a The Mirrornak kifejtette, a cégnek ehhez minden joga meg is van. Ettől függetlenül Miller szerint hinni lehet a Facebook szóvivőinek, amikor azt mondják, a szivárványos kampány mögött nem volt hátsó szándék.
|
Managua Pride (Nicaragua) Oswaldo Rivas / Reuters |
„Meg lennék lepődve, ha a Facebook ezt elsősorban kísérleti célból tette volna és a történelmi jelentőségű változás megünneplése lenne a másodlagos" – mondta és rámutatott arra is: a cég fennállása óta mindig erősen kiállt az egyenlő emberi jogokért, az LMBTQ büszkeséget is már egy hónapja ünnepli.
Lazaktivisták az elnyomás ellen
A profilkép-kampányok hatékonysága 2009-óta érdekli a kutatókat. Akkor a világ minden táján zöldre változtak a profilképek a Twitteren és a Facebookon az iráni tüntetőkkel való szolidaritás kifejezéseképp. A Global Voices iráni szerkesztője már akkor kifejtette, hogy az úgynevezett Twitter forradalomnak nincs valódi súlya, ez csak a nyugat fantazmagóriája a közösségi média erejéről, ami távol áll az irániak valóságától. Evgeny Morozov, aki akkoriban a Yahoonál dolgozott, el is nevezte a jelenséget „lazaktivizmusnak" (az angol slacktivism szóból magyarítva), ami egy ártalmatlan aktivizmus, egy terméketlen jelenség.
|
Bogota Pride John Vizcaino / Reuters |
Lazaktivizmus többek közt az is, ha valaki online petíciókat ír alá, de az ügy érdekében a maga részéről ezzel meg is tette a maximumot. Az efféle kollektív online forradalmakat sok társadalomtudós egyszerűen súlytalannak tartotta, Morozov ugyanakkor feltett két fontos kérdést a vita hevében: vajon hosszú távon az ilyen akciók hogyan formálják az emberek politikai nézeteit, hogyan alakítják választásaikat? Másrészt, nem becsüljük-e alá ezeknek a mozgalmaknak az árát és rizikóit az egyénre vonatkoztatva?
|
Mémek találkozása Budapest Pride |
Érvelése szerint az iráni forradalom melletti kiállás például az Egyesült Államokban élők számára nem jelentett különösebb kockázatot, ám ha olyan témáról van szó, aminek lokálisan súlya van, a véleménynyilvánításnak máris több a kockázata. Az olyan kényes témák, mint a homoszexuálisok jogai vagy a feketékkel szembeni rendőri túlkapások, erősen megosztják a társadalmat és sokakból agressziót vált ki.
Valamilyen rizikós témában nyilvánosan állást foglalni minimum együtt jár azzal, hogy az ember elveszíti a máshogy gondolkodó ismerősei szimpátiáját, vagy ellenséggé válik bizonyos csoportok szemében. A következmény a régi barátságok megszakításától kezdve az állásvesztésen át az erőszakos bűncselekményekig terjedhet. Erre State és Adamic is kitértek tanulmányukban.
|
Elijah Nouvelage / Reuters |
Tehát, bár a szivárványos profilmódosítást egyesek a lazaktivizmus kategóriájába sorolják, a vélemény felvállalása, amit ez a tett szimbolizál, bátorságot igényel – írja a The Atlantic, ami nyilván az Egyesült Államokban tapasztalható közhangulatból, az ottani viszonyokból indul ki.
|
Mexikó Pride Edgard Garrido / Reuters |
Kockázatok és mellékhatások tekintetében
Hogy miért éri meg sokaknak vállalni ezeket a kockázatokat és megfizetni az árat, és hogy miért hatnak ösztönzőleg a baráti kapcsolatok, az Doug McAdam szociológust már 1986-ban foglalkoztatta. McAdam arra volt kíváncsi, hogy az életveszély ellenére miért vettek részt olyan sokan egy 1964-es polgárjogi mozgalomban, mely az Egyesült Államok déli részén élő feketéket biztatta arra, hogy regisztráltassák magukat és menjenek el szavazni. A Freedom Summernek nevezett mozgalom keretén belül 700 egyetemista kerekedett fel, hogy afroamerikai családokhoz látogasson el és meggyőzze őket, nincs mitől tartaniuk. Az akció a Ku-Klux-Klan és a rasszista rendvédelmi erők „jóvoltából" három gyilkossággal, 52 súlyos testi sértéssel, 250 letartóztatással és 13 templom felgyújtásával ért véget, ám köszönhetően annak, hogy a feketék jogai mellett kiálló aktivisták mindezek ellenére folytatták a tevékenységüket, olyan változások indultak el a társadalomban, melynek hatása a mai napig tart.
|
Elijah Nouvelage / Reuters |
McAdam 1086 önkéntes jelentkezési lapjára bukkant rá egy archívumban. A papírok nevesítették a jelentkezők legbizalmasabb kapcsolatait és feltárták az aktivisták előéletét, így a szociológusnak módja volt tanulmányozni azokat a tényezőket, melyek összefüggésbe hozhatók a kockázatvállalással. Megállapításai szerint három tényező játszott leginkább szerepet abban, hogy valaki ekkora bátorságról tegyen tanúbizonyságot: a korábbi polgárjogi mozgalmakban való aktív részvétel; a több szervezetben való részvétel és a résztvevők közti kiterjedt kapcsolati háló. Főként az utóbbi állt összefüggésben a felvett jelentkezők tényleges aktivitásával.
Egy hazai kampány
Budapest Pride szervezői is online szolidaritási mozgalmat szerveznek a július 11-én esedékes fővárosi felvonulás kapcsán. A szervezet arra kéri az LMBTQ közösséghez tartozó emberek jogainak támogatóit (szervezeteket és magánszemélyeket), hogy július 3-án #Priday illetve #BudapestPride2015 hashtaggel poszoltjon egy olyan fotót valamelyik közösségi médiafelületen, amelyen keresztül megmutatja, hogyan üdvözli a jubileumi eseményt.
Bármilyen Pride tematikájú kép megfelelő lehet, akár egy szivárvány zászló az irodában, vagy egy Budapest Pride programfüzet a recepción, esetleg a felvonulás eseménye megnyitva az egyik irodai gépen, számtalan jobbnál jobb, kreatív ötlet felmerülhet – írják a felhívásban.
Ha a fent idézett kutatások megállapításai helytállóak, akkor minden újabb szolidaritási kampány újabb és újabb támogatókat von be, míg végül olyan kritikus tömeget ér el, ami átformálja a társadalmat és a választói magatartásban is tükröződik. Ennek tudatában a világot átformálni kívánó lobbistáknak, legyenek bár globális médiavállalatok vagy kisebb helyi közösségek, nincs más dolguk, mint szorgalmasan kampányolni és bízni abban, hogy a redundancia és a kapcsolati háló bevonódást, szemléletváltozást eredményez. Ha a szivárványos kampány eredményeit kielemzik és összevetik az egyenlőségjelek kampányának számaival, már azt is tudni fogjuk, milyen a folyamat dinamikája.
|
Elijah Nouvelage / Reuters |
A Legfelsőbb Bíróság pénteki döntése történelmi jelentőségű a médiakutatók számára is, hisz a minden korábbinál gyorsabban terjedő profile-image kampány választ adhat a közösségi média működésével kapcsolatos számos kérdésre. Sokan ünnepelték a kampányt, mások ellenvéleményüket hangoztatták és ellenkampányba kezdtek, de még többen voltak azok, akik hallgattak és a The Atlantic felvetése szerint lehet, hogy az ilyen kampányok körüli felhajtás a jövőben a csöndben maradók számát fogják növelni.
|
San Francisco Pride Elijah Nouvelage / Reuters |
A csöndesek talán titkolják a véleményüket, félve a konfliktusoktól, esetleg nem is érdekli őket az egész. Mindenesetre, aki a közösségi médiában uralkodó hangulatból akarja megjósolni egy választás eredményét, az az egyre óvatosabb felhasználók hallgatása miatt valószínűleg csalatkozni fog. Elvégre, azt sem szabad elfelejteni, hogy 2013 óta is sokat változtak a médiahasználati szokások.