galéria megtekintése

Kállay-Saunders a kifütyült orosz ikrekkel meccselhet

8 komment


Veres Dóra

A látványon nem spóroltak sem az induló énekesek és zenekarok, sem a rendezés-közvetítés jogát tavaly elnyerő dán házigazdák. Az eredetiség annál kevesebb volt az 59. Eurovíziós Dalfesztivál első elődöntőjén. A magyar nézők azonban Kállay-Saunders András sikerének legalább örülhettek.

Túl vagyunk az első elődöntőn. A műsor alapján kijelenthetjük: 2014 a háttértáncosok éve - csaknem minden produkcióban hangsúlyos szerepet kapott a koreográfia.

A legjobbak között volt Kállay-Saunders András (MTI/AP/Frank Augstein)
A legjobbak között volt Kállay-Saunders András (MTI/AP/Frank Augstein)

A legtöbb énekes mellett balettoztak, de akadtak kivételek is: a montenegrói fellépő, Sergej Ćetković melletti lány például görkorcsolyázott - de minek, mert a háttér és az ének vitt mindent -, a végzet asszonyának öltözött ukrán hölgy, Mariya Yaremchuk mögött egy férfi mókuskerékben küzdött az elemekkel.

 

A show látványos és grandiózus volt, ugyanakkor valószínűleg e sorok írója nem nézte volna meg, ha munka miatt nem lett volna kötelessége. Évről évre egyre unalmasabb az összeurópai énekverseny, és a fellépőket elnézve csak erősödik az érzés, hogy olyan áttörő újdonság, amilyen az ABBA volt 1974-ben, erről a színpadról nem robban be soha többé. Persze ettől még a szolid alap jobb, mint korábban, egyre több a színvonalas, nívós előadóművész.

A svéd Sanna Nielsen például elképesztő volt, a 29 éves hölgynek zseniális a hangja, nem is kellett semmi más, hogy magára szegezze a néző tekintetét. Az egyhelyben álló énekes uralta a színpadot - nem is lepődtünk hát meg továbbjutásán.

Az egyik legesélyesebbnek tartott és egyben legfurcsább néven induló örmény Aram MP3-ra is emlékezni fogunk talán még jövőre is, a félszeg arcú, Star Trek-gonosznak öltöztetett énekes-dalszerző-humorista is kiemelkedően jó volt. Talán ő és a magyar fellépő, Kállay-Saunders András voltak egyébként az est legjobbjai, nem csoda, hogy mind a ketten színpadra lépnek a szombati döntőben is.

Gagyik persze továbbra is akadnak szép számmal, a kedd este egyik ilyen téren kiemelkedő produkciója a lett Aarzemnieki száma volt. A négytagú zenekar a tortasütés rejtelmeiről énekelt, és ha a buta szöveg nem lenne elég, a zene legalább annyira felejthető volt, mint a teljes színpadkép. A hegedűn játszó, vagy inkább simogató hölgyet nem tudtuk hová tenni, mert hegedűt nem hallottunk a dalban.

Putyin is velük énekelt a közönség reakciójából ítélve (MTI/EPA/Bax Lindhardt)
Putyin is velük énekelt a közönség reakciójából ítélve (MTI/EPA/Bax Lindhardt)

Az orosz ikerpár, a Tolmachevy Sisters is a bóvli kategóriába sorolható. Már az első néhány ütem az emlegetett ABBA-t juttatta az ember eszébe, nyilván nem véletlenül. Ez persze önmagában nem jelentene semmi rosszat, de a mezőny többi indulójához képest ez édeskevés volt. Kilógtak a sorból a színpadképet tekintve is: a libikókázó 17 éves lányokat inkább próbáljuk kiverni a fejünkből, bár meglehet, hogy ezzel egyedül vagyunk, a testvérpár ugyanis továbbjutott a szombati döntőbe.

Az oroszok sikerének a dalfesztiválnak otthont adó B&W Hallerne közönsége sem örült, a hír hallatán sokan fütyülni, fújolni kezdtek - de ez nyilván első sorban a jelenlegi politikai helyzetnek szóló reakció volt.

Hasonló reakciót váltott ki a jelenlévőkből az ukrán versenyző továbbjutása is, aki többször is hangoztatta, hogy tavaly decemberben határozottan a Viktor Janukovics vezette Régiók Pártját támogatta. A fiatal hölgy előadása és dala egyébként szintén nem túl emlékezetes, ahogy az azeri Dilara Kazimova, vagy a San Marino-i Valentina Monetta dalát sem tudnánk felidézni nem sokkal az elődöntő vége után.

Üde színfolt azonban, hogy néhány előadás mégis megragadt a nézőben. A Teletubby-nak öltözött, ZZ Topot idéző vokalistákkal érkező, gyerekpunkot játszó izlandi banda, a Pollapönk például egészen egyedi volt.

A The Common Linnets néven futó holland duó country-ja is a fülünkben cseng még, bár ennek oka talán az, hogy a jellegtelen popslágerek között egyedülállónak tűnt az Emmylou Harris & Mark Knopfler duettjére hajazó szám.

A country-zenéről eddig nem ismert hollandok (MTI/EPA/Bax Lindhardt)
A country-zenéről eddig nem ismert hollandok (MTI/EPA/Bax Lindhardt)

A moldáv Brünhilda, Cristina Scarlat sem volt rossz, ő sem a szokásos szirupos cukormázzal készült dallal készült, ám nem nyerte el a szavazók tetszését. Megjelenését és hajdobálását azonban nem hagyta szó nélkül az internetes közönség: "Moldova megcsinálta a Trónok harca musicalt", "Észrevettétek, hogy Westeros is indult az Eurovízión?" - utaltak a népszerű sorozatra többen is. Volt, aki egyenesen Tarth-i Brienn-t vélte felfedezni az énekesnőben.

"Hogy mi értelme van az egésznek? Annyi, hogy szórakoztasson egy bizonyos réteget" - összegezte a táncdalfesztivál lényegét a tavaly tizedik helyet elért ByeAlex, aki mindig is cikinek tartotta a versenyt, és ez az értése továbbra is megmaradt, miután maga is részese lett.

"Rengeteg olyan előadó van, aki számomra egy vicc. Nem zene, nem előadás, hanem valami giccses mutatvány" - mondja az énekes, majd hozzáteszi, hogy a skandináv országok például nem viccelik el a versenyt. "Tavaly a norvégok, a svédek, és a dánok is atomprofi pop cuccokat dobtak a színpadra. Ha ez menne csak az eurovízión, akkor senki nem látná cikinek."

Ezzel csak egy baj van. Ki emlékszik már arra, ki képviselte tavaly Svédországot vagy Norvégiát? A fellépők nagy része ugyanis a feledés homályába vész, és az idei indulókat elnézve az a sanda gyanúm, hogy ez a jövőben is így marad.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.