A hét elején jelent meg Kertész Imre új kötete, A néző (Feljegyzések 1991–2001). Hafner János szerkesztette a korabeli naplójegyzetekből, a 87 éves, nagybeteg írónak a megjelenés előtt alkalma nyílott rá, hogy autorizálja a kéziratot.
Elvarázsolt hely a Nyitott Műhely. Utcáról nyíló lakás egy mellékutcában a Délinél, lakályos előtér, ahonnan be-be lehet kukkantani az úgy hatvan székre méretezett helyiségbe, ahol a programok zajlanak, de van még folyosó is, egy kisebb belső szobába vezet, ott éppen a hatvanas évek dzsesszlemezeit hallgatják néhányan értő magyarázattal.
Valamiféle előromkocsma ez, mindenfelé polcok jobbnál jobb könyvekkel, köztük az üres részeken meg írófotók – például a Szomjas oázis női antológia szerzőinek csoportja –, külön jó néhány Petri-kép meg az ő írásával félfalnyi helyen a Mosoly című verse („Mert az angyal a részletekben lakik"). Nagyon stimmel mindez irodalmi diskurzushoz. Bár ki tudja, mit szólna az illő öltözködés szabályait is jól ismerő volt rektor, hogy az egykor általa is vezetett egyetemről kikerült tudós irodalmárok ilyen környezetben és a képen látott viseletben beszélnek az egyetlen Nobel-díjas (2002) magyar író frissen megjelent könyvének bemutatóján. Jánossy Lajos, Németh Gábor és Reményi József Tamás Előhívó címmel régóta itt tartja kritikai beszélgetéseit. Az előző alkalommal váltotta az állandó negyediket, Vári Györgyöt Sipos Balázs a fiatalság képviseletében.
Németh Gábor, Sipos Balázs, Jánossy Lajos és Reményi József Tamás Teknős Miklós / Népszabadság |