Az ideiglenességből aztán tartós társadalmi kísérlet lett, a lakók sajátos demokrácia kultúrát és jól működő gazdaságot alakítottak ki éttermekkel, háziiparral – Christiania azóta már a dán idegenforgalom része, miközben a kábítószerekkel kapcsolatban önmagukkal szemben is kemény konfliktusokat kellett vállalniuk.
Számos film foglalkozott olyan terekkel, amelyek valójában „nem terek" – lepukkant ipari zónák, autópályák városszéli peremvidékei, amiket sokan használnak, de senki sem érzi a magáénak. Az A10 amszterdami körgyűrűje, ausztrál senkiföldjék vagy éppen a világ legnagyobb körgyűrűje, az összes útjával, letérőjével 193 kilométer hosszú, londoni M25, amiről egy különleges road movie született egy azonos című könyv alapján, amiben a szerző mind a 193 kilométert végiggyalogolja.
A világ számos pontján ismétlődik hatalom és/vagy tőke összeütközése helyi közösségekkel – előbbi beruházni, átalakítani akar, utóbbiak csak nyugton élni, miközben ezzel nehezen kitapintható kultúraszövedéket is megőriznének.
Bizarrul vicces film született a New York melletti Coney Island vurstlivilágáról és arról, ahogy a bazári szórakoztatásnak ebben az infernális szívcsakrájában emberek is élnek. A nyugat-francia Nantes közepén, a Loire partján egy bezárt hajógyár alakult át hepienddel. Szinte a véletlen hozta úgy, hogy itt egy alternatív vidámpark/csodák palotája született, amikor egy iparművészt éppen az elhagyott gépszörnyek ihlettek meg, és Jules Verne világától inspirálva a gépeket körhintává, óriáselefánttá és vízi lényekké alakította át. Méreteire jellemző, hogy a 337 hektáros, barnamezős élménypark közepén egy 30 méteres fémfa áll, növényládákkal telerakva.
Szürreális módon Kínában egy egész osztrák kisvárost (a salzkammerguti Hallstadtot) építettek újra egy az egyben, az osztrák Christiania pedig egy valahai koporsógyárban épült fel. (1989-ben egy fiatal csapat szerezte meg azt a területet, amin az egykori Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb koporsógyárának maradéka áll.) Az osztrákok persze jól neveltek voltak - itt egy kivételes lakásegyüttes jött létre lépésről lépésre 112 lakással, saját óvodával, étteremmel és fürdővel. A közös víziótól persze itt is rengeteg buktatón át jutottak el a végeredményhez – ami persze messze több mint a 112 lakás falai, mert a vágyak, a kompromisszumok, a kimerítő döntések éppúgy beleépültek, mint a kollektív építkezés számos szépsége és kudarca is.
A zárás is méltó volt a 7. Budapesti Építészeti Filmnapokhoz. Hat rendező – köztük Wim Wenders vagy Robert Redford – ikonikus épületek lelkét akarta megragadni A kultúra katedrálisai című összeállításban. Hat rendező és hat film 3D-ben: Wenders számára például a Berlini Filharmónia épülete a modernitás ikonja, ahol először egy Miles Davis-koncerten járt, és ami a filmben női hangon szólal meg.