Mondjuk a szépségéből levon, hogy a magyar változatban nem tudják helyesen kimondani azt a nevet, hogy Bergoglio, ami sajnos megkerülhetetlen, hiszen ez volna a pápa vezetékneve. Ami a csatorna hazai munkatársainak felkészültségét mutatja. A moziváltozatban legalább a kiejtés rendben van.
|
Bergoglio atya (Darío Grandinetti) még a Buenos Aires-i időkben |
Talán rendben van az egész film a maga korlátaival együtt. Száz percben kellene elmesélni egy egész életet, és lehetőleg szórakoztató formában, így gondosan keverik-rázogatják az idősíkokat, ötven-húsz éveket ugrálunk, de igyekeznek a fényekkel és színekkel kifejezni, hogy hol is tartunk a pápa előtörténetében az argentin évek során. Az ember néha nem is érti, miről van szó, kik azok a jezsuiták, akiknek az érdekében fel kellett volna lépni, vagy talán fel is lépett az akkor még Jorge atyának szólított ember. És utolér minket az életrajzi filmek hátránya: a főszereplő arcát mindenki ismeri, de a lehetséges színészek közül a rendező olyat választott, aki külsejében nyomokban sem emlékeztet Ferenc pápára.
Mindegy, a történet így is szép, bár nem tud annyira megható lenni, mint a valóság. Szép, szép, de nem szebb, mint amikor a film végén az igazi pápát látjuk, aki megválasztása után arra kéri az egybegyűlteket, hogy imádkozzanak érte. Nem szebb, mint a valóság, amikor egy hívő a sapkáját nyújtja neki, ő elveszi, de nem marad adós, visszaadja cserébe a saját, fehér pápai fejfedőjét.
A rokonom, amikor azt kérdeztem tőle, milyen a mostani pápa, kis grimasszal azt mondta: „Nem tud viselkedni”. Mert éppen ez volna a lényeg, ez az, amit Ferenc pápa tud: nem viselkedni. Lenni. Nem beköltözni a pápai lakosztályba, ma sem ott lakik, ahol Benedek pápa, és neki nincs Dürer a falán. Nem cseréli le a jó, kitaposott cipőjét, viszont lecseréli a pápai trónt egyszerű, fehér karosszékre. Nem kapta el a római láz, az évezredek varázslata, nem fordult ki önmagából. Megmaradni. Nem mondom, hogy ez a legnehezebb, de azért nem könnyű.
Ferenc pápa
Buenos Airestől a Vatikánig
Forgalmazó: CirkoFilm