galéria megtekintése

„Megint mit csináltál, te szemét?”

17 komment


Kácsor Zsolt

Visegrádon Spiró György és Szakonyi Károly az 1956-os  forradalom irodalmáról beszélt fiatal íróknak.

Irigylésre méltó helyzetbe került az a csaknem százötven táborlakó, aki a Fiatal Írók Szövetsége (FISZ) visegrádi irodalmi táborában Szakonyi Károly és Spiró György 1956-os estjét végighallgatta: a két író – Erős Kinga kérdéseire válaszolva – egy óra alatt olyan szakmai fogásokat árult el az irodalmi téma mibenlétéről és kezeléséről, hogy aki figyelt, biztosan megspórol magának néhány, lázas  munkával eltöltött évet. Főként Spiró György volt elemében, aki azt mondta: gyerekként vannak élményei a forradalomról, de ez nem számít, mert nem kell feltétlenül megélni egy történelmi kort ahhoz, hogy érvényes irodalom szülessen róla. Egy forradalom és szabadságharc szerinte azért hálás téma, mert „határszituációkat” teremt, s éppen az ilyen helyzetekben tárul fel, hogy milyen egy ember. Úgy vélte, hogy ebből a szempontból sem 1848–49, sem 1918–19, sem 1956 nincsen megírva, s habár vannak művek, amelyek ezekben az időkben játszódnak, az irodalomban több esetben kifejezőbb volt a róluk szóló hallgatás, mint a róluk való beszéd.

Szakonyi Károly, Erős Kinga és Spiró György kicsit sem forradalmi hangulatban
Szakonyi Károly, Erős Kinga és Spiró György kicsit sem forradalmi hangulatban
FISZ / Facebook

Példaként Ottlik Géza Iskola a határon című regényét említette, amely azon a napon kezdődik, amikor Nagy Imrét kivégezték – s ezt a hatvanas-hetvenes évek olvasója még pontosan tudta. A későbbi korok már e tudás nélkül olvassák a regényt, ezért Spiró – mint fogalmazott – azoknak a műveknek a pártján áll, amelyek elmagyarázzák az olvasónak a konkrét történelmi helyzetet és szerepeket, méghozzá a megjelenítés, a megélénkítés eszközével. Ebben különbözik szerinte a történetírás az irodalomtól: az előbbi a szakmához beszél tudományos nyelven, s így el sem jut a „néphez”, az irodalom azonban érzelmeket, indulatokat generál, ezzel éri el, hogy egy-egy történelmi esemény megragadjon az olvasóban, s a közös tudás részévé legyen.

 

Spiró azt ajánlotta a fiatal íróknak, hogy ha többet akarnak tudni 1956-ról, akkor olvassák el Papp András–Térey János Kazamaták című tragédiáját, amely az író szerint az elmúlt száz év tíz legjobb magyar drámájának egyike; továbbá forgassák az 1956-os Intézet könyvsorozatát a forradalom emlékezetéről. Ez utóbbi az íróknak „kincsesbánya”, hiszen shakespeare-i jelenetek vannak benne, ilyen az a mozzanat – emelte ki –, amikor Kádár János felesége, Tamáska Mária e mondattal fogadja a szovjet katonák oldalán a Parlamentbe érkező Kádárt: „Már megint mit csináltál, te szemét?”.

Szakonyi Károly – aki 25 évesen maga is tanúja volt a forradalomnak – azt mondta, hogy habár a Kádár-korszakban látszólag nem írtak 1956-ról, mégis mindenki arról írt, aki tisztességes volt. Ezt találó kifejezéssel „bujkáló irodalomnak” nevezte. Az ő ’56-os könyve a Bolond madár, amelyet több mint harminc évvel az események után tudott megírni, mert – mint fogalmazott – el kellett távolodnia az eseményektől, hogy rájuk lásson. Így győződött meg róla, hogy a forradalom győzött, csak a szabadságharc bukott el.

Az esten megtudtuk, hogy a FISZ-tábor napirendjébe is beleszólt a történelem. Varga Betti főszervező, a FISZ alelnöke elmondta: a magyar–török fordítóműhelyt azért kellett lefújni, mert a program török résztvevői a puccs miatt nem tudtak Magyarországra utazni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.