galéria megtekintése

Operettben mondják el, hogyan legyünk jól magyarok

0 komment


Szemere Katalin

Nem az operett reformálása volt a k2 Színház elsődleges célja, inkább erős emberi történetet akartak megmutatni a Röpülj, lelkem! című előadással. A Szkéné színházi bemutatója után a szerzőkkel: Horváth Szabolccsal, Szabó Sipos Ágostonnal, Fábián Péterrel és Benkó Bencével beszélgettünk.

Alig jártak operett-előadásokra korábban a k2 Színház huszonéves alkotói – a kivétel Benkó Bence, aki gimnazistaként sokat ült a Budapesti Operettszínházban. De nem az ő felvetésére, hanem a társulat igényére fogtak bele a zenés produk­cióba. Egyértelmű volt,

ha énekelni szeretnének a színészek, a szerzők pedig a magyarságról készítenének előadást, akkor erre a hungarikummá vált műfaj a legkézenfekvőbb – a magyarkodós kliséivel együtt.

Az operett butulása, haknisodása sokat ártott a műfajnak – mondják a fiatal alkotók. A többrétegű, gyakran politizáló művekben eltolódtak a hangsúlyok a slágerek kiemelése felé. Sokszor csak gyenge férc maradt a sztori.

 

A szerzők mégsem paródiában gondolkodtak, azaz nem csak abban. Nem gagyi viccelődést akartak bemutatni, hanem profin felépített operettet. Tiszteletben tartották a műfaj sajátosságát, dramaturgiáját. Van benne szerelmi szál, csábítás, bonyodalom és félreértés – és a szokásos szerepköröket is hozták, primadonnával, bonvivánnal, szubrettel és táncos-komikussal. Erősen figyeltek a szöveg és a zene összefüggéseinek kidolgozására, és átnézték, hogyan lehet beépíteni az operettkliséket a szereplők érzelmi világába. Csak a harmadik felvonás lett kevésbé operettes, a boldog végkifejlet helyett a megszokottnál sötétebb jövőképpel zárul az előadás.

Az alkotók alapvetően nem az operett megújítását célozták meg, inkább igazabb nyelvet kerestek neki. A kaposvári színiegyetemen Mohácsi János volt a mesterképzésük szakmai vezetője, akinek kultikussá vált kaposvári Csárdáskirálynő-rendezése hatott rájuk leginkább. Mohácsi nem a romantikus, andalodós, ismert dalokat rakta egymás után, hanem a sorsokra, viszonyokra koncentrált. Így például a Túl az Óperencián mérföldekkel keserűbb lett, mint ahogy az közismert.

Horváth Szabolcs, Fábián Péter, Benkó Bence és Szabó Sipos Ágoston operettszerzők
Horváth Szabolcs, Fábián Péter, Benkó Bence és Szabó Sipos Ágoston operettszerzők
Földi Imre / Népszabadság

A k2 alkotói közössége ugyanezt akarta megragadni: a gondolat mentén szülessenek meg az ő dalaik, előadásuk.
Az eredeti tervek szerint a menekültkérdéssel foglalkoztak volna, de belátták, túl komplex ez a téma ahhoz, hogy érdemben hozzászóljanak. Fókuszba végül a magyarság és az identitás definiálása került. Ennek egyik fő szála éppen a menekülthelyzet kapcsán rajzolódott ki. Néhány ismerős, barát – szokatlanul – a Facebookon plakatírozta magyarságtudatát, uszítva a menekültek ellen. (Míg mások ezen felháborodva szinte megtagadták magyarságukat.)

A k2-sök az elvakult nacionalizmust akarták idézőjelbe tenni, és gyűlöletkeltés nélkül megfogalmazni, hogyan legyünk „jól" magyarok. Beépítették a történetbe a fiatalok felelősségét is, foglalkoznak-e azzal, ami körülöttük történik, vagy észrevétlenül betagozódnak a rendszerbe, a „nemzeti csend" állapotát táplálva.

Persze kicsit tartottak attól is, mennyire riasztja a közönségüket ez a műfaj és a hozzá tapadó előítélet. Mostani előadásukban a szokásuktól eltérően nem a napi politikára, közéletre reflektálnak, nem szólnak ki az előadásból, mégis mindenkit érintő témáról beszélnek. Azt remélték, hogy a nézők tudni fogják, hogy nem egy szokványos operettváltozatra váltanak jegyet, ha a k2 adja elő, ráadásul a Szkénében.

k2 Színház független műhely

A k2 Színház 2010-ben alakult a Kaposvári Egyetem akkor másodéves színészhallgatóiból Benkó Bence és Fábián Péter kezdeményezésére. Az évek során a k2-höz alsóbb éves színészhallgatók, látványtervező, menedzser, dramaturg és rendezőasszisztens is csatlakozott. A társulat Budapestre költözött, és azóta is ott tevékenykedik, mint állandó játszóhellyel nem rendelkező független társulat. A Züfec című előadásukat jelölték a legjobb új magyar dráma címre, és elnyerték vele a színikritikusok díját 2015-ben, valamint abban az évben a kritikusdíjat is a 25. Thealter Fesztiválon Szegeden. Új darabjuk, a Röpülj, lelkem! zeneszerzője Horváth Szabolcs és Szabó Sipos Ágoston. A szöveget a két rendező, Benkó Bence és Fábián Péter írta.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.