galéria megtekintése

Képmentő: Ó, az a régi nosztalgia...

4 komment


Révész Sándor

Gyerekkorom villamosának már a nosztalgiájából is nosztalgia lett. Ezt a szerencsést visszahívták a nyugdíjból, hogy nosztalgia járműként járja a várost. Itt éppen végáll 1982 októberében a Moszkva téren.

Ez volt a BKVT S típus. A BKVT, a Budapesti Közúti Vaspályatársaság a villamosközlekedés nagy fölfutása idején, 1907–1909 között állította forgalomba az első S sorozatot. Az még vörösesbarna volt és egyke, de már rég megsárgult, amikor az ötvenes években testvért kapott, kit maga után rángathatott. A képen is egy utánfutós változat látható. 1950 és 1952 között alakítottak ki 38 négymotoros párost, melyek 1700-1787-es pályaszámot kaptak. Boros Jenő az 1715-össel (és 1714-es pótkocsijával) találkozott a Kalefen. Ezeket a párosokat 1975–77-ben selejtezték le.

A legrégibb S-ek alulról is tudtak áramot szedni. Ahol nem volt felsővezeték, ott alulról jött az áram, mint a metróban. Ahol váltani kellett, a vezető kinyúlt a nyitható középső homlokzati ablakon, megragadta az áramszedő kötelét, lehúzta a fölső áramszedőt és leeresztette az alsót. Ez olyan régen volt, hogy már én sem láttam ilyet.

 
Múltidézés a Kalefen
Múltidézés a Kalefen
Boros Jenő / Népszabadság/archív

Gyerekkoromban iszonyatosan izgatott minden, amit a villamosvezető csinált, és mindig odafurakodtam a kabinjához, hogy nézzem. Amikor villamosos kiindulópontunkon, a zuglói Laky Adolf utcai villamosmegállóban megláttam ezt a villamospofát, már boldog voltam. A 65-ös vonalán közlekedett ilyen, a 67-esén másmilyen. Ha a városba befelé mentünk, a másmilyen kellett, mert a 65-ös csak a Thököly útig járt.

De Rákospalota felé menni sokkal jobb volt, és akkor pont ilyen kellett. Rákospalota felé volt fölüljáró, felülről lehetett nézni a házakat. Egy sínpáros volt a pálya, és a kitérőnél a mozgó villamosvezető kezéből kapta át a váltóbotot az álló. Ha az orrom ráfagyott az ablakra várakozás közben, akkor sem mulasztottam el ezt a pillanatot. Egy mázli, hogy nem a háborúban gyerekeskedtem! Mert akkor még két sínpár volt, a háború utáni vészes vashiányban szedték fel az egyiket, hogy abból állítsák helyre a másikat.

Rákospalotára menni olyan volt, mintha falura utaztunk volna. Ott és más külső kerületekben még voltak lóhúsüzletek. Nagy piros táblára írták föléjük, hogy LÓHÚS. Gyötörtem anyukámat, hogy menjünk be egyszer egy ilyenbe, és vegyünk már egyszer egy ilyen lóhúst. Sok mindenre rá tudtam venni anyukámat, erre nem. Nagyon határozottan állította, hogy lóhúst csak akkor eszik az ember, amikor muszáj, de vissza ne jöjjenek azok az idők. Nem nagyon értettem. Ha ez így lenne, senki nem menne a lóhúsboltba, s akkor nem is lenne ilyen.

A Villamosok.hu minden villamosról mindent tud. Erről az 1714-1715-ös párosról is: „A 80-as évek elejéig megmaradt az 1714+1715-ös ikerkocsi, melyet ekkoriban kisebb javítás keretében helyreállítottak. 1982-ben nosztalgiameneteken járta a várost. A felújítás hiánya azonban kezdett meglátszódni a villamoson: eredeti favázas szerkezete már berágódott az alvázba, emiatt a szekrény érezhetően billegett. Elektromos berendezése sem működött teljesen megbízhatóan: előfordult, hogy a napi szolgálata során berobbant a menetkapcsolója. Ezért szétszedték a szerelvényt.

Az ikerkocsi 1714-es része a Közlekedési Múzeum védelme alatt volt már 1975 óta. Az 1715-össel először nem akartak semmit sem kezdeni, majd ebből készült el 1987-re az eredeti számára visszaszámozott BKVT 611-es nosztalgia jármű." „Az 1714-es, a Közlekedési Múzeum által védett rész jelenleg egy fél ikerkocsi roncsként áll Szentendrén. Az eredetileg BKVT 571-es motorkocsi felújítása esetén 1820-as pályaszámmal BSzKRt korabeli állapotára lesz visszaalakítva."

Most már mindent tudunk, és rekonstruálhatjuk, mit kérdez az aggodalmas képű gyermek a villamosvezetőtől: „Bácsi, kérem, nem billeg túlságosan a berágódott szekrénye? És micsinál a bácsi, ha berobban a menetkapcsolója?"

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.