galéria megtekintése

Hülyére isszuk magunkat

2 komment


Csákvári Géza

Az 1988-as Születésnap, az első hivatalos dogmafilm után a világ egy csapásra megtanulta a nevét. Thomas Vinterberg Lars von Trier mellett a legfontosabb dán rendező, aki amerikai filmeken szocializálódott, de európai módon mindemellett közölni is akar a világgal. Most épp azt, hogy régen tényleg minden jobb volt.

Gyerekkorában ön is egy koppenhágai kommunában nőtt fel. Önéletrajzi filmet készített?

- Nagyon nehéz erre a kérdésre válaszolni. Személyes, de nem privát filmben gondolkodtam, bár nyilván integráltam bele valós eseményeket. Például, amikor kommunában éltem a szüleimmel, volt egy fickó, aki tényleg elégette a ruhákat, ha nem figyelt oda. Nekem a kedvenc sportcipőm lett oda egy óvatlan pillanatban. Egyszóval: fikciós műről van szó, melynek a forgatókönyvéhez egy bécsi színházi produkciót is alapul vett állandó író-alkotótársam, Tobias Lindholm. De várjon, kitaláltam egy jobb választ. „Nem igaz történeten, hanem igaz érzésen alapul." Tadámm!

Trine Dyrholm főszereplő azt mondja, hogy a forgatókönyvbe rengeteg beleszólása volt a színészeknek.

- Legalábbis ezt hitetem el velük. De Trine kivétel: olyan fájdalmas szerepet alakít, amelyről szavakkal nem is szeretünk megemlékezni. Elképesztően nehéz megtanulni, hogy az ember képes legyen elengedni érzelmeket, emlékeket és traumákat, ezt a játékával tette egyértelművé a próbák során, így a maga módján tényleg sokat tett hozzá a forgatókönyvhöz és természetesen a filmhez. De attól még én vagyok a rendező.

 

Bevallom, kissé csalódott voltam, hogy ebben a koppenhágai kommunában semmi elítélendő dolog nem történik az érzelmi terroron túl.

- Nincs egyedül. A világon szinte mindenki tudni véli, hogy mi zajlik egy kommunában: külön szexszobák, kábítószer mindenhol. Ezek csak felszínes képzelgések. Az én utcámban harminckét ház van, ebből hatban volt egy ideig kommuna, és mindegyik teljesen más volt. Mit gondolunk manapság a család intézményéről? Sok mindent, nem? A kommuna, melyben éltem, igencsak burzsoá volt. Gazdag művészek és értelmiségiek jöttek össze. Egy ilyen közös élet lényege, hogy nem tudjuk többé elrejteni azt az oldalunkat, amelyet a világnak nem szeretnénk megmutatni. Az összes démon elszabadul, ezáltal egészen furcsa kapcsolat alakul ki emberek között.

Milyen hatással volt ez a személyiségére?

- Tizenkét évig éltem kommunában. A hetvenes években felnőtt emberek irtó szexinek gondolták azt, ha valamit másképp csináltak. Kibéreltek egy nagy házat Koppenhága legmenőbb negyedében. A sör hihetetlen mennyiségben fogyott. Minden a megosztásról szólt. Például, aki a legjobban keresett, az javasolta, hogy bevétel alapján fizessék a lakbért, a munkanélküliek ingyen laktak. Na, ez az embertípus ma már nem létezik. Sőt, ezekben a házakban most már párok laknak, akikhez takarítónő jár, és a sarki kocsmában külön fizetnek, mert az egyikük olcsó ásványvizet ivott.

„A kommunában az összes démon elszabadul
„A kommunában az összes démon elszabadul"
Fabrizio Bensch / Reuters

Ma már nincsenek is igazi kommunák?

- Olyanok, mint a hetvenes években, nincsenek. Manapság is laknak együtt emberek, de főleg praktikus okokból. Szobatársaknak hívják egymást, és külön polcaik vannak a hűtőben. A nyolcvanas években az individualizmus, a személyes szabadság és magántulajdon fogalma lett a legfontosabb, és ez kitart a mai napig. Mindenki egyedül szeret élni, még a párok is legalább két lakás között ingáznak. Miközben a szív valahogy elveszett útközben.

Erős nosztalgiát érzek a szavaiban.

- Ez inkább vágyakozás. Hiányzik a hetvenes évek meseszerűsége. A filmmel a mai kor kegyetlenségére akartam rámutatni, arra, hogy bárkit bármikor le lehet cserélni. Brutális és cinikus korban élünk, ennek szerettem volna görbe tükröt tar­tani.

Igaz, hogy a következő filmje a piálásról fog szólni?

- A következő dán filmem, fogalmazzunk úgy, hogy az alkohol ünneplésének a jelenségét járja körül. Például a világ egyik legnagyobb piása nyerte meg a második világháborút. A világirodalom legzseniálisabb alkotásai is alkoholos befolyás alatt születtek meg. Az ital egy bizonyos szintig tényleg kitárja a dimenzió határait. Persze sokan bele is halnak, ezért tartom ezt a témát igencsak ironikusnak és filmre valónak. Dániában és Európában egy kimért, szigorú és szabályozott civilizációban élünk, és közben hülyére isszuk magunkat.

Megoldást is kínál majd a problémára?

- Manapság a stressz korát éljük, mindenféle kütyüket nyomogatunk kommunikáció címen, és nagyon keveset szexelünk. Mindenhol ott vagyunk, közben sehol. Ülünk a családi összejöveteleken, miközben mindenki saját magára gondol, aztán ha nincsenek otthon, hiányzik valami. De fogalmuk sincs, micsoda. Ez betegség.

És ezen némi sör és sok szex segítene?

- Pontosan!

Hollywood évek óta le akarja magának halászni, de ön nem hagyja magát.

- Miközben óriási felelősség és teher európai rendezőként a saját témáidat megvalósítani, Hollywoodban csak a szakmunkát várják el tőled. Még csak ahhoz sincs jogod, hogy a saját filmed végső vágását elkészítsd. Persze ez némi könnyedséggel is párosulhat, imádok utazni, így még nem mondtam le a lehetőségről. Várok a tökéletes forgatókönyvre. Eddig még egy ilyet sem olvastam.

Névjegy

Thomas Vinterberg Koppenhágában született 1969-ben. Dán filmrendező. Első világsikere a Születésnap című film (1988). 1995-ben Lars von Trierrel megalapították a Dogme 95 (Dogma) avantgárd filmes mozgalmat, amelyhez később többen csatlakoztak. Az irányzat szerint a hanyatló színvonalú filmművészet megmenthető lenne, ha a rendezők nem tekintenék magukat művésznek, és névtelenek maradnának filmjeik mögött, illetve a forgatások során betartanának tíz szabályt, ami „A szüzesség fogadalmaként" vált ismertté.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.