galéria megtekintése

Feledésbe merülhet a magyar csodazongora Barenboim miatt

8 komment


Fáy Miklós

Pontosan nem lehet tudni, miért lett annyi művésznek hirtelen elege a hagyományos zongora látványából és hangjából, mindenesetre újabb kísérlet indult a hangszer megújítására.

Talán mindenkinek csak az jutott eszébe, hogy ha kétszáz évvel ezelőtt a hangszergyártók azt mondták volna, itt van már a Kánaán, akkor Beethoven szonátáit most is azokon az elegáns kis szobabútorokon hallgathatnánk, amilyeneket a Broadwood cég gyártott, és Liszttől kapott örökségként nézhetünk meg a Nemzeti Múzeumban.

A 20. század második fele kétségtelenül a gitárról és az elektronikus hangszerekről szólt, de még kétségtelenebbül el is múlt. Miért ne jöhetne újra az akusztikus világ? Miért ne a zongora?

Daniel Barenboim, itt karmesteri pálcával
Daniel Barenboim, itt karmesteri pálcával
Sergei Karpukhin / Reuters

 

Az új zongorakísérlethez megint csak Lisztnek van köze, az ő Sienában őrzött instrumentumán játszott négy éve Daniel Barenboim, aki lecsapott a régi ötletre. Az ötletben egyébként az az ötlet, hogy nem ötlet, olyan hangszer, amit mindenki építene, ha rábíznák a feladatot: egymás mellett vannak a különböző hosszúságú húrok, amelyeket megütnek a billentyűkhöz csatlakoztatott kalapácsok.

Ezt a változatot haladták meg, amikor keresztezni kezdték a húrokat a hangszer testében, hogy valamennyi helyet takarítsanak meg a polgári háztartásokban. Tekintve, hogy a háztartások ma már nem igényelnek feltétlenül zongorákat, a pódiumon pedig bőven van hely, kézenfekvőnek látszott az ötlet, hogy visszatérjenek a korábbi változathoz. Ami a hangzást illeti, mintha épp az ellenkezője volna a cél, mint a nálunk csodált Bogányi-zongorának: a homogenitás helyett inkább a hangok különbözőségét dicsérik, mintha egy kórust hallgatnánk, ahol elég jól elkülönülnek szopránok és basszusok, altok és tenorok.

Bogányi Gergely és zongorája
Bogányi Gergely és zongorája
Balogh László / Reuters

Barenboim egyelőre szavának áll: a most kezdődő londoni Schubert-cikluson a róla elnevezett modellt fogja nyűni. A hangszer kivitelezője a belga Chris Maene, az egész kísérletet a leginkább elfogadott zongorák gyártója, a Steinway támogatja, Barenboim is bejáratottabb név a világban Bogányinál, így félő, hogy a mi erőfeszítéseink a zongora megújítására nagyon gyorsan feledésbe merülnek.

Most még azt sem merem mondani, hogy mennyire kár.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.