– A rapid költözés miatt az átmeneti helyszínek közül csak a maradék jutott?
– A döntés hivatalos bejelentése után felhívtam azoknak az intézményeknek a vezetőit, ahol el tudom képzelni az átmenetet. Mindegyikük támogatott minket. Ahogy az előzetes tárgyalásnál jól fogadták a Millenáris vezetői is, hogy egy olyan intézmény költözik be, amely új pezsgést hoz a park életébe. Budára szokott a Nemzeti Táncszínház közönsége. Aki feljött a Várba, a Széll Kálmán térről át tud sétálni ide is. Ehhez közel szerettem volna az ideiglenes helyeket is. A Hagyományok Házában néptáncelőadások és gyerekdarabok, a Marczi Közösségi Térben a Táncszínház Refektóriumának kamaradarabjai, a MOM Kulturális Központban pedig a vendégjátékok, nagyszínpadi produkciók lesznek láthatóak.
|
A Nemzeti Táncszínháznak mennie kell a Várszínház épületéből Móricz-Sabján Simon |
A Várkert Bazárba is szervezünk előadásokat. Stabil pont a grandiózus technikájával a Művészetek Palotája, ahol megalakulása óta, rezidens intézményként, évi 100 napon át szervezünk táncelőadásokat. A Bethlen Színházba visszük a Horda2 című koprodukciónkat, amelyet a Közép-Európa Táncszínházzal és a Káva Kulturális Műhellyel hoztunk létre. Ez a produkció a legjobb ifjúsági színházi előadásnak járó köznevelési díjat kapta az idei gyermekszínházi biennálén.
– Nemrég épült a Millenáris Teátrum. Mit újítanak rajta?
|
Az igazgatót váratlanul érte az időzítés Móricz-Sabján Simon |
– A táncművészet szempontjából kell ideálisnak lennie az épületnek – a színpadnak és a kiszolgáló tereinek is. Az 1999-es építésű ház mára amúgy is amortizálódott, de szükség van próbatermekre és öltözőkre. Emellett a Teátrum fogadótere szűk, lezárt. Ezeket a kapukat szeretném kinyitni. Sok szempontból előnyösebb a Millenáris, mint az eddigi játszóhelyünk. Közelebb kerülünk a forgalmas közlekedési pontokhoz, a budai szórakozóhelyekhez. A parkban még futhatnak egy kört a gyerekek az előadások előtt, mert havonta közel húsz darabot szervezünk nekik. Az épületet most tervezik, ősz közepére véglegesítjük a koncepciót. Az építkezés 2015 elején indul, és várhatóan az év szeptemberében már új játszóhelyén indíthatjuk az évadot.
– Megvan a fedezet? 293 millió pluszpénzt kaptak az átmeneti évadra.
– Ezt az átmeneti időszak menedzselésére, a költözésre, az alternatív irodára, a raktározásra és a befogadóhelyek bérleti díjaira használjuk fel. Hatástanulmány készül az átalakításra, amelyben szerepel a rekonstrukció költsége. Ez függ attól is, hogy a meglévő technikánkból mennyit tudunk újrahasznosítani. Fel kell mérni a Millenáris szigetelését és fűtés-, hűtéstechnikai berendezéseit. Aki látott táncszínházi előadást, tudja, hogy ott akár félmeztelenre vetkőzött, mezítláb táncoló művészek komoly fizikai munkát végeznek, így speciálisak az igényeik. Tisztában vagyunk azzal, hogy az épületet most lehet eszerint átalakítani úgy, hogy húsz év múlva is modern táncművészeti központ működhessen itt. Tárgyalok a düsseldorfi táncszínház korábbi vezetőjével, Bertram Müllerrel is, hogy tanácsadóként vegyen részt a projektben, hiszen ő szintén hasonló indusztriális térből hozta létre teátrumát. Már vagy ötven táncszínházat tervezett a világban.
Új színpadon a Spicc
Grecsó Zoltán táncperformanszával és a Dancer in the Art összművészeti produkciójával nyitja meg kapuit október 5-én, vasárnap este a Gödör Klub Spicc Stúdiója – kortárs táncstúdió, játszóhely és ökokávézó egyben – a Central Passage első emeletén.