galéria megtekintése

„Tarlós István valójában nem csinált semmit”

Ha a kormány nem érti meg, hogy a tarthatatlan állapotban lévő fővárosi tömegközlekedést támogatni kell, akkor nincs más megoldás, le kell állítani a metrót és a buszokat – nyilatkozta lapunknak Bodnár Zoltán, a Liberálisok főpolgármester-jelöltje, akivel programjáról és a Falus Ferenc visszalépése miatt kialakult politikai helyzetről is beszélgettünk.

Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

– Milyen esélyt ad a győzelemre magának és a pártjának?

– Milyen szempontból releváns a kérdés?

 

– Abból, hogy lesz-e esélye megvalósítani az elképzeléseit. Akkor úgy tesszük fel a kérdést, hogy hány százalékos eredménnyel lenne elégedett?

– Számunkra a végeredménytől függetlenül az a legfontosabb, hogy szavazóink büszkén választhassanak bennünket. Az elmúlt időszak ellenzéki kudarcának konzekvenciáit levontuk. A Magyar Liberális Párt célja, hogy olyan komoly jelölteket állítson, akikben a választók megbízhatnak, és ezek a politikusaink hiteles politikát folytassanak. Mi alapvetően 2018-ra készülünk. Ellenzéket építünk. Az önkormányzati választáson való szereplés is ennek az építkezésnek a része.

– Ha bejut a Fővárosi Közgyűlésbe vagy netán megnyerné a választást, mennyire nehezíti meg az ellenzéki együttműködést, hogy a kérés ellenére nem léptek vissza Bokros Lajos javára?

– Csak a Demokratikus Koalíció és az Együtt támogatja egyértelműen Bokros Lajost, a Párbeszéd Magyarországért nem, az MSZP pedig megosztott. Tehát nincs szó semmiféle egységes ellenzéki fellépésről. A baloldali ellenzéki pártok nem is igazán ambicionálták, hogy elnyerjék a főpolgármesteri posztot. Ha ezt komolyan gondolták volna, akkor a kezdetektől fogva egy teljes körű demokratikus ellenzéki összefogásra tesznek kísérletet. Bennünket azonban meg sem kerestek. Ha a mi támogatásunkra a jelöltkeresésnél nem tartottak igényt, akkor most miért is várnának el tőlünk bármit? Bokros személyében két kis baloldali párt támogat egy magát jobboldali-konzervatívnak nevező jelöltet.

– És mennyire lenne képes együttműködni a kormánypártokkal? Mit folytatna Tarlós István eddigi művéből?

– A választások után az lenne az első dolgom, hogy a fővárosi közgyűlés elé terjesztem azt a minimumprogramot, amiben a budapestiek érdekében meg kell egyezni. Azt viszont nem igazán gondolom, hogy bármit is lehetne folytatni Tarlós István munkásságából.

– Semmit?

– Tarlós István valójában nem csinált semmit. Befejezte az előző ciklusokban elindított beruházásokat, vagy jelen volt a kormányzati fejlesztési projektek átadásánál.

– Ön mit tenne másként, mint Tarlós István? Képes lenne szétcsapni a Városházán és cégeknél?

– Általában nem vagyok híve a nagytakarításnak, de a főváros esetében szükség lenne rá. 2010-ben nagyon sok vezetőt nem szakmai felkészültségük alapján, hanem politikai lojalitás, illetve személyes kapcsolatok okán neveztek ki. Éppen ezért váltás esetén a szokásosnál nagyobb vezetőcsere lenne a városházán és a cégek élén is.

– A közlekedési és a városüzemeltetési központ vezetőjét is menesztené?

– Igen. Az nem elég, ha valaki ismeri a menetrendeket és szereti a villamosokat.

– Akkor mit tenne a BKV-val, a 3-as metróval? Atkári János már négy évvel ezelőtt azt tanácsolta Tarlósnak, hogy állítsa le a közösségi közlekedést, abból értene a kormány. Tarlós nem tette. Ön megtenné?

Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

– Ha csak a fele igaz a 3-as metróról készült ezeroldalas dokumentációnak, akkor már rég le kellett volna állíttatni. Ha gigantomán stadionépítésre futja, akkor a főváros közlekedésének támogatására is kell, hogy legyen pénz. Ha másból nem ért a kormány, akkor le kell állítani a metrót és a buszokat. A kormány erre kénytelen lesz lépni valamit. Mondjuk rendkívüli állapotot hirdetnek, és kirendelik a TEK embereit, hogy vezessék a metrót.

– Most ezt komolyan mondja?

– Ha a kormány nem látja be a felelősségét a fővárosi tömegközlekedés tarthatatlan állapota miatt, akkor ezzel egyszer valakinek szembesítenie kellene Orbán Viktort.

– A kormány már bekebelezte a fővárosi gázszolgáltatót, és a hírek szerint szemet vetett a BKV-ra, a csatornázási és vízművekre is. Tarlós szerint nincs mit tenni a törvényekkel szemben. Ön mit tenne?

– A törvényeket be kell tartani, de számos más eszköz áll a magyar közigazgatásban egyedülállóan erős legitimációval bíró főpolgármester rendelkezésére. Így például kezdeményezhet népszavazást, népi kezdeményezés élére állhat. S ezekkel élnie is kell, hiszen a közszolgáltatás zavarait a városvezetésen fogják számon kérni. Az egységes országos vízdíj például jelentős drágulást hozna a fővárosiaknak.

– Honnan kerítene forrásokat a program megvalósítására?

– A választási programban a számunkra fontos ügyeket szedtük össze, de mi sem gondoltuk, hogy 2019-re mindegyik megvalósítható. A főváros költségvetése más kérdés. A közműcégek állami tulajdonba vétele például jelentősen rontaná Budapest jövedelemtermelő képességét, illetve önrész híján az uniós forrásokhoz való hozzáférést is.

– Bevezetné az ingatlanadót vagy más új adónemet?

Nem. Ahol ez megtörtént, ott az ingatlan a korábban felhalmozott vagyon megjelenése, nálunk nem. Budapesten a bérlakás-privatizáció révén tömegével váltak tulajdonossá olyanok, akiknek már a lakás fenntartása is nehézséget jelent.

– De dugódíj azért lenne...

– Ez nem kérdés. Ez feltétele volt a 4-es metró uniós támogatásának.

– Hány forintban határozná meg ennek összegét?

– Nem ismerem az önkormányzat főkönyveit, így nem is találgatnék. A bevezetése azonban elkerülhetetlen. Annyit ígérhetek, hogy a díjak racionálisak és megfizethetőek lesznek.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.