galéria megtekintése

Egyre több történet

Joanna Bator: Homokfelhő. Magvető, 452 oldal, 3990 forint Fordította: Hermann Péter

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 24. számában
jelent meg.

Pethő Anita
Népszabadság

Felnőtteknek szóló, szép, felemelő és érzelmes, ám korántsem érzelgős mese a lengyel írónő, Joanna Bator regénye.

Lehengerlő erejű dicshimnusz a kulturális sokszínűségről, az élet szépségéről és a boldogság lehetségességéről egy közép-európai bányászváros panelrengetegében felnőtt, mégis önfeledt világpolgárrá váló fiatal nő életén keresztül. Márton László Jacob Wunschwitz igaz története című regénye óta tudhatjuk jól, hogy egy ember története tulajdonképpen számtalan sok ember története.

Bator regénye is hasonló elgondoláson alapszik: a nagyvilágban bolyongó, a vándorlás állapotát otthonának érző fiatal nő élete nem rajzolódhatna ki a maga teljességében, ha az elbeszélés nem bővülne folyton újabb szereplők történetével. A regény fő tengelye a szerző korábbi regényéből, a magyarul is olvasható Homokhegyből megismert Dominika Chmura és édesanyja, Jadzia viszonya. Egymástól végletekig különböző két nőről van szó.

Míg az anya a közép-európai paneltelepek által is szimbolizált térben, de még a legszemélyesebb használati tárgyakban és legintimebb érzésekben is egyformaságra törekvő életformában érzi jól magát, addig lánya úgy hozza létre saját teljes, kiegyensúlyozott és autentikus életét, hogy sem helyekhez, sem tárgyakhoz nem ragaszkodik igazán, és emberi kapcsolatai is nehezen illeszthetők bármilyen szabványba. Míg azonban az előző regény inkább a két nő párbeszéd-képtelensége, kapcsolatuk kudarca felé tendált, a Homokfelhőben – lévén mégiscsak mese – annak lehetünk tanúi, hogyan tanulják meg elfogadni egymást.

 

Mindeközben egyre több szereplő lép be a történetbe, egyre több, éppen egyediségük által tipikussá váló sorsot ismerhet meg az olvasó, akit leginkább azzal ejtheti rabul Bator elbeszéléstechnikája, ahogyan szereplőit – éljenek a világ bármely pontján, járjanak be bármilyen nagy utat földrajzilag és pszichésen egyaránt – csupán egy-két ismeretségi láncszemre pozicionálja egymástól. Ahogyan az ismert játékban, miszerint Kevin Baconhöz bármely hollywoodi színésztől el lehet jutni legfeljebb hat lépésben, ugyanúgy a Homokfelhőben is hasonlóan szűk hálózata alakul ki a karaktereknek.

Bator ráadásul humorát is megcsillantja, amikor regénye szereplőinek sorsát egy bizarr használati tárgy, Napóleon bilije által köti össze, a császár állítólag ebbe végezte dolgát, amikor a történet egyik színhelyéül szolgáló lengyel kisvárosban töltött egy éjszakát. A relikvia éppúgy bolyong a világban, ahogyan a főszereplő lány, és szükségszerű, hogy útjuk legalább egyszer keresztezi egymást. Amerre csak vetődnek, nyomukban gyönyörű elbeszélések bomlanak ki, mint például a kisvároska fényképészének története a múlt század harmincas éveiből, aki saját fotóin látja előre, a közösség tagjai közül ki hal meg hamarosan, s nem érti, hogy egy esküvői csoportképen miért ül ki szinte a teljes násznép arcára a közeli elmúlás.

Vagy éppen a Teanénikék, a két bogaras vénkisasszony sorsa, aztán a New Yorkig jutó régiségkereskedő egész életében hiábavaló kutatása a háború zűrzavarában megismert lány után (akiről az olvasó tudhatja jól, hogy a főszereplő kettős közeli ismerőse), s a szintén New Yorkban élő, ám olvasmányai révén folyton a háború előtti, boldog lengyelországi időkre emlékező idős asszony története és így tovább.

Bator nem csak időben bontja le a vasfüggönyt, hisz regénye túlnyomórészt a rendszerváltás óta eltelt évtizedekben játszódik, hanem kulturálisan is tágabb kontextusba helyezi szereplői sorsát előző regényéhez képest. Így aztán a multikulturális, életvidám kavalkádba bekapcsolódik többek között egy híres hottentotta őssel rendelkező New York-i színes bőrű lány, egy déli államokból származó homoszexuális fiatal cukrász, egy Ciprusról Londonba férjhez adott asszony, aki vérbeli mediterrán, „mindenkimamája” karakter, ezenkívül felbukkannak még afrikai menekültek, török vendégmunkások, német nyárspolgárok. A lánc szinte végeláthatatlanul hosszú.

A regény struktúrája alapján persze nehezen kerülhetők ki a patetikus nagyjelenetek, váratlan találkozások, hihetetlennek tűnő viszontlátások, ám Joanna Bator regénye közben olyan életörömről, az emberi létezés sokszínűségének oly mértékű önfeledt ünnepléséről szól, hogy általa akár még egy alapjában véve szkeptikus és cinikus olvasó is könnyen le-, de még inkább meggyőzve érezheti magát: mégiscsak szép az élet.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.