galéria megtekintése

Bartók szarvassá változtat

0 komment


Csepelyi Adrienn

Tallér Zsófia zeneszerző és Várjon Dénes zongoraművész kapta az idei Bartók–Pásztory-díjakat. A két győztest az elismerés és Bartók születésének 135. évfordulója alkalmából arról kérdeztük, milyen módon befolyásolta pályájukat a XX. századi zseni művészete.

A Zeneakadémia templom, amelynek Bartók felszentelt papja – kezdte köszönőbeszédét Tallér Zsófia, a Bartók–Pásztory-díj egyik idei kitüntetettje. A díjat a komponista második felesége, Pásztory Ditta zongoraművész végrendelete alapján 1984-ben hozták létre. Anyagi forrásául a Bartók-életműből befolyó jogdíjak egy része szolgál. Azoknak az alkotó- és előadóművészeknek adományozza a Zeneakadémia grémiuma, akik munkásságukkal jelentősen hozzájárultak a hazai zenei élet fejlődéséhez és a Bartók-életmű megőrzéséhez.

A zongoraművész Pásztory Ditta és zeneszerző férje Bartók Béla
MTI

Az átadó után a zeneszerző Bartókról a zeneszerző Tallér Zsófia beszélt lapunknak. Gyermekként zongoristának is készült, így Bartók a kezdetektől a stúdium része volt. „Fura gyerek voltam, mert nagyon szerettem Bartókot, pedig a kicsik általában nem szokták jól tűrni a Mikrokozmoszt, az egy nagyon furcsa világ. De nekem az első pillanattól az egyik személyes kedvenc zeneszerzőm lett, és az is maradt. Négyévesen kezdtem zenélni, azóta nekem Bach és Bartók a csillagaim."

 

Azt mondja: nem ritka, hogy megváltozik a szemlélete egy-egy Bartók-darabról, hiszen többször, különböző korszakaiban találkozik a nagy művekkel. Számára a Cantata Profana hozta el az egyik nagy revelációt. „Azért szeretek tanítani, mert az ember muszáj, hogy tisztázzon mindent az anyagról, amit átad. Egyszer a Cantata magyarázata közben értettem meg azt a tartalmat, amelyet Kroó György ír le legszebben klasszikus tanulmányában. Azóta sem tudom ezt a művet úgy tanítani, hogy ne futná el a szememet a könny: mindig próbálom magam kondicionálni, hogy na, ma a Cantata jön, fegyelmezettnek kell lennem, de soha nem sikerül."

A két kitüntetett: Várjon Dénes és Tallér Zsófia
Szabó Miklós / Népszabadság

Az említett Kroó-idézet a díjátadón is elhangzott: „Rólunk szólt a mese, az elsüllyedő és mégis megmenekülő világ látomása. A mi életünkről, amelyben az apák nem ismerik fel fiaikat és puskát emelnek rájuk, az otthonainkról, amelyekben csak görnyedt háttal, megalkudva élhetünk, és a szabadságról, amelyért ott kell hagyni Anyánkat és a házi tűzhelyet, s cserébe nincs emberi boldogság, csak az, hogy levethetjük szűk ruháinkat, viselhetjük lelki díszeinket, hogy tiszta forrás fölé hajolhatunk. (...) Mert a mű maga válik csodaszarvassá és hív, hogy kövessük, amíg csak életünk erdejében hídhoz nem érünk magunk is." Egy zeneszerző azt tanulhatja Bartóktól – mondja Tallér Zsófia –, hogy erős intellektualitással lehet uralni, és nem elhazudni, nem szublimálni az ösztönöket, az érzelmeknek pedig fölényes módon utat lehet engedni a zenében.

A zongorista Várjon Dénes a zeneiskola második osztályában kezdte tanulni a Gyermekeknek és a Mikrokozmosz című Bartók-műveket. „Mint gyermek, az első állt hozzám közelebb. A Mikrokozmoszról csak felnőtt művészként fedezem fel igazán, hogy milyen hihetetlen darab. Az egész életemet átszövi Bartók, és az elmúlt években egyre fontosabbá vált számomra: Beethoven és Schumann mellett a szívemnek legfontosabb szerzők közé tartozik. Mostanában a legtöbbet vele foglalkozom – épp azért is különösen nagy megtiszteltetés számomra ez a díj."

Köszönőbeszédében kiemelte: Bartók nem csupán zeneszerzőként alkotott maradandót, előadóként is minden idők legnagyobbjai közé sorolható. Tőle azt kérdeztük: mit tanulhat egy mai előadó Bartóktól? A válasz velős volt: „Mindent." Később ki is fejtette: „A múltban gyökeredzést, a hihetetlen eredetiséget, a beszédszerűséget, amit minden más szerzőnél is fontosnak tartok, a nyelv és a zene kapcsolatát, a hihetetlen letisztultságot, a megalkuvás nélküliséget. Vagy akár azt, hogy mindig a leglényegről kell beszélni: az ő életművében minden egyes hangnak jelentősége van. De persze ez egy kimeríthetetlen lista, bármeddig tudnám folytatni."

Várjon Dénesnél is időről időre változik az, ahogyan Bartók alkotásait szemléli. „Ahogy az ember egyre többet foglalkozik a szerzővel, remélhetőleg mind szélesebb spektrumban tudja átélni a műveit. Próbálok mindig tiszta szemmel tekinteni Bartók életművére, mindig újra felfedezni azt." A zongoraművész azt mondja: ha innentől élete végéig­ csupán egyetlen Bartók-darabot játszhatna, valószínűleg a III. Zongoraversenyre voksolna. Aztán megkönnyebbülten hozzáteszi: még szerencse, hogy nem kell választania.

Névjegy

Várjon Dénes Liszt-díjas zongoraművész. Budapesten született 1968-ban.1991-ben diplomázott a Zeneakadémián Keveházi Gyöngyi, Falvai Sándor, Kurtág György, Rados Ferenc és Devich Sándor tanítványaként. A zürichi Anda Géza Zongoraverseny történetének első magyar győztese. Szólistaként a legnagyobb hazai és külföldi zenekarok élén muzsikálhatott. Egy 2014-es statisztika szerint a világ ötödik legfoglalkoztatottabb zongoristája.

Tallér Zsófia Erkel Ferenc-, Fonogram- és Artisjus-díjas zeneszerző. Dorogon született 1970-ben, 1992-ben zeneelmélet-tanári, 1994-ben zeneszerzői diplomát szerzett a Zeneakadémián. Számos színházi és filmes produkció zenei vezetőjeként, zeneszerzőjeként dolgozott, volt a Nemzeti Színház zenei vezetője. A Színház- és Filmművészeti Egyetem tanára és rektorhelyettese. Megalapítója és vezető tanára az LFZE és az SZFE alkalmazott zeneszerzés szakirányának.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.