galéria megtekintése

A Rippl-Rónai brand

Kaposvár a festőit ünnepli

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 24. számában
jelent meg.


Csordás Lajos
Népszabadság

Kaposvár brandet csinál Rippl-Rónaiból. A festőt, a város nagy fiát mindig is tisztelet övezte szülőhelyén, de a korábbi komolykodó és piedesztálra állító tisztelet mellett az utóbbi években mint kissé bohém és szerethető figurát igyekeznek turisztikai vonzerőként kihasználni, s ebből kerekedett a hétvégén első ízben megrendezett, négynapos Rippl-Rónai Fesztivál.

Érdemes visszatekinteni, mi történt Rippl-Rónai-ügyben az utóbbi években Kaposváron. A Fő utcán néhány éve felállították a szamaras kordén kocsikázó festő szobrát – mert a mester valaha ilyen kis fogattal járt le a városba Róma-hegyi villájából –, majd egy másik kedves szobor, szintén a sétálóutcán, megörökítette Adyval való kaposvári találkozását – ugyanis a költő két ízben járt a településen, s itt írta Kisvárosok őszi vasárnapjai című versét. Embermagasságnál kicsit kisebb, földön álló, háromnegyedes méretű szobrok ezek, valóban nem arra valók, hogy az ember felnézzen rájuk, sokkal inkább arra, hogy játsszon velük. És valóban: a csacsi háta mindig fényes a gyerekfenekektől.

Rippl-Rónai szobra - piedesztálon -a Róma-villa kertjében
Rippl-Rónai szobra - piedesztálon - a Róma-villa kertjében
Teknős Miklós / Népszabadság

Tavaly elkészült a Róma-hegyen a Rippl-villa látogatóközpontja és új kiállítótere, abban a hatalmas parkban, melynek fái alatt oly sok Rippl-kép született. A látogatóközpontban külön teremben rekonstruálták a magyar iparművészet egyik legendáját, az Andrássy Tivadar budai palotájába Rippl által tervezett szecessziós ebédlőt, mely a második világháborúban eltűnt, megsemmisült. Most régi tervek és fotók alapján újragyártatták az asztalt, a székeket, a tálalószekrényeket, a mennyezeti felülvilágító ólomüveg tábláját és a hatalmas, háromszárnyú ablak virágoskertet ábrázoló ólomüvegét.

 

Mindez, a villában berendezett állandó kiállítással és a látogatóközpont föld alatti kiállítótereivel együtt minap a 2013-as Év kiállítása címet nyerte el. A Rippl-Rónai Fesztivál egyik eseménye éppen a látogatóközpontban pénteken nyílt időszaki kiállítás: a festő első világháborús rajzaiból. Ez is érdekes történet: a háború kitörésekor felesége rokonainál tartózkodott egy francia kisvárosban, ahol a hadiállapot hírére felduzzadtak a nemzeti érzelmek, s a kávéházban különcként ücsörgő magyar piktorban mindjárt ellenséget láttak a helybeliek, ebből kifolyólag inzultálták.

Megveretése történetét több rajzon is megörökítette egy akkoriban használt iskolásfüzetben, ami sokáig lappangott, s csak 1999-ben került elő a Róma-villa konyhaépületének padlásáról. A füzet most először látható kiállításon, egyéb, immár haditudósítóként papírra vetett rajzokkal együtt. A Rippl-fesztivál a korábbi években Festők Városa néven megtartott fesztiválból alakult át, s a prímet továbbra is a festészet vitte, de jelentős szerepet kapott a színház, a zene és a film is. Kaposvár egyébként nemcsak Rippl-Rónai miatt a „festők városa”; itt született, szintén a Zárda utcában Vaszary János, Rippl szülőházától néhány épületre, és kaposvári volt a tragikus sorsú, fiatalon meghalt Galimberti Sándor is.

A magyar iparművészet egyik legendája: a szecessziós ebédlő
A magyar iparművészet egyik legendája: a szecessziós Andrássy-ebédlő
Teknős Miklós

A maiak közül talán Szabados János és Horváth János Milán munkássága a legismertebb, vagy a szobrászok közül Bors István munkái, közülük több is díszíti Kaposvár tereit. A fesztivál kortárs nagy kiállítása mégsem helyi festőé lett, hanem a testvérvárosból, Csíkszeredából érkezett Márton Árpádé, akinek csütörtökön nyílt tárlata a néhány éve átadott Együd Árpád Kulturális Központban. Nehézkezű munkás- és parasztfigurák, erdélyi mondanivalók, csendes hangulatok és derkovitsos megformálások jellemzik az ötvenes évek óta alkotó szeredai festő munkáit.

A mester elhozta több olyan művét is, amelyet a nyolcvanas évek végén a Ceausescu-rendszer nem engedett kiállítani: köztük a Kitekintés és a Jó reggelt, Nap! címűt. Utóbbit azért tiltották be, mert fekete rajta a nap, előbbit pedig azért, mert túl pici a nyílás, amelyen egy asszonyarc kinéz, és ebben a rendszer kritikáját látták.

Kaposvári figurák Kelner bácsi színházából
Kaposvári figurák Kelner bácsi színházából
Teknős Miklós / Népszabadság

A korzón, a Stühmer kávéház teraszán egy veszprémi építész-festő, Debreczeny Zoltán vidámabb, karikatúraszerű jeleneteit lehetett megcsodálni a fesztivál ideje alatt, a magvas szójátékokat igencsak kedvelő művész „spontárlatán”, ami „saját tenyésztésű” kifejezése és találmánya. Mint mondja, tapasztalata szerint egy kiállításon a fontos történések kilencven százaléka az első órákban zajlik, ezért ő csak néhány napig állít ki, lényegében az utcán, ahol bárki megtalálhatja vidám, groteszk figuráktól hemzsegő munkáit.

A fesztivál ideje alatt a kávéházi teraszon rajzos krokikat készített a korzó életéről. Megihlették például Kelner bácsi színházának komédiásai, akiket a Török Tamás vezette, huszonöt éve működő Déryné Vándorszíntársulat idézett meg délutánonként az egyik utcasarkon; a jeles ifjúsági színpad játszói helyi legendákat, közszájon emlegetett kaposvári alakokat vitt színre. A történet szerint Kelner bácsi, egy kitalált színigazgató felvételt hirdet vándortársulatába. És jönnek sorban a jelentkezők: a Bolond Elvíra, aki beleőrült, hogy a háború után itthagyta, s hazatért Lengyelországba szerelme, Tadeusz, a menekült lengyel tiszt, és az Újságárus Marika, Kaposvár egykori, egyetlen női rikkancsa, vagy Toszi, akiről közmondás is született, miszerint „leütötte, mint Toszi a lovát", mert tényleg leütötte, azt mondják.

Debreczeny Zoltán és kávéházi
Debreczeny Zoltán és kávéházi "spontárlata"
Teknős Miklós / Népszabadság

A hétvége folyamán még sok minden történt, ami ennek az írásnak a kereteibe nem fér bele. Két színpadon is váltották egymást esténként a zenekarok, de gyereknapi programok, óriás molinós kiállítások is voltak, izgalmas előadások hangzottak el Rippl-Rónai koráról, a csodás art deco moziépületből kialakított Szivárvány Kultúrpalotában pedig magyar filmek sorát vetítették.

Kivette a részét a brandépítésből vendéglátás is: a Hotel Dorottyában például kifundáltak egy olyan mentolos, mascarponés tortaszeletet, amely a Rippl által kedvelt abszintot idézi - legalább színében. Az egyik főutcai étterem krétatábláján meg azt olvastam, hogy náluk kapható Rippl-Rónai kedvenc eledele, a gánica. Azaz, nem más, mint a dödölle. De ezt már nem magyarázom meg.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.