A Tiszta szívvel telitalálat. Till Attilának a kerekesszékes bérgyilkosról és két segítőjéről szóló filmje kapcsán számos pozitív jelző elmondható, de mindenképpen a hiteles az első. Őszinte és kendőzetlen stílusban, ugyanakkor tisztelettel bánik az alkotó a karakterekkel. Humorral átszőtt dialógusai életszagúak, mintha az író-rendező (feltételezhetőleg) nem is egy szobában gépelgette volna le azokat. Ugyanakkor a történet kellőképpen stilizált ahhoz, hogy mesében érezhessük magunkat.
Méghozzá egy véres és erőszakos mesében, melyben fröccsen az agyvelő és roppannak a nyakak. Ha pedig éppen nem a feszültség uralja a vásznat, akkor hatalmas, öniróniával teli helyzet- és jellemkomikumon alapuló poénokon röhöghetünk. Ritkán lehet ezt leírni: minden a helyén van ebben a filmben.
A cselekménybe akkor kapcsolódunk be, amikor a börtönből szabadul Rupaszov, az egykori tűzoltó, aki egy baleset következtében deréktól lefelé lebénult. A sorsát igencsak tragikusan látó férfi az agónia helyett inkább habzsolja az életet. Piál, csajozik, és ezt a nagy dolce vitát úgy finanszírozza, hogy szabadidejében bérgyilkosként dolgozik egy pesti, szerb származású maffiózónak. Rupaszov mindemellett egyfajta apafigurájává válik két mozgáskorlátozott fiatalnak, akik aztán szinte mitfáhrerekként segédkeznek a gyilkosságoknál. A megnövekedett létszám azonban nincs ínyére a maffiavezérnek, és parancsba adja Rupaszovnak: végezzen a két fiatallal.
A konfliktus nem áll meg ennyinél, a történet olyan csavarral végződik, melyről jóérzésű kritikus maximum azt írhatja le: dramaturgiailag talán egy kicsit túlságosan is előkészített, ennek ellenére működik. A meglepetés ereje letaglózza a nézőt.
Akció-vígjáték a maffiának dolgozó kerekesszékes gyilkosokról A Company Hungary
Rupaszovot Till állandó alkotótársa, Thuróczy Szabolcs alakítja. Nem meglepő: kitűnően – tényleg olyan színészről van szó, aki a szó szoros értelmében bármire képes. A két fiatalt Fenyvesi Zoltán és Fekete Ádám alakítja, akik noha nem képzett aktorok, pazarul működnek a vásznon. A főgonoszt pedig a civilben ismert idegsebész, dr. Vitanovics Dusán formálja meg, nem láttunk még nála kompaktabb negatív szereplőt magyar filmben. Nincs túlpszichologizálva a karakter, nem tart monológot a szörnyű gyermekkoráról, csak genyó és kész – a kevesebb most tényleg több. Hollywoodban is tanulhatnának Tillától.
Thuróczy Szabolcs: Ledöntjük a sztereotípiákat
Sztár az alternatív színházban és sztár a moziban és filmsorozatokban. Thuróczy Szabolcs ma már szinte megkerülhetetlen jelenség. Interjú >>>
Bevallom, eddig kissé megmosolyogtam azokat a szónoklatokat, melyek a magyar film megújulása kapcsán azt prognosztizálták, képesek leszünk nemzetközi szintű zsánerműveket készíteni. Próbálkozások voltak már: a Swing a zenés vígjáték, a Víkend a thriller kategóriában igyekezett megfelelni, de nemrég startolt a kifejezetten kultműnek szánt Hurok is.
Ezek mind a hollywoodi kézikönyvek alapján kieszkábált mértani gyakorlatok voltak. Till Attila viszont elegáns könnyedséggel oldja meg a lehetetlen missziót: a Tiszta szívvel működik krimiként és komédiaként, de talán ami még fontosabb: minőségi drámaként is. Mindeközben magán viseli az álomgyár nagy korszakának humanizmusát. Ha úgy tetszik: ennek a filmnek van szíve. Igazi, szerethető darab.