galéria megtekintése

Víz alá nyom a dohánylobbi

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 26. számában
jelent meg.


Pócs Balázs
Népszabadság

A szóelemzés módszerével buktatta le a hírhedten befolyásos dohánylobbit egy brit kutatócsoport. Az óriás cégek pénzt és energiát nem kímélve vizezték fel az uniós jogszabályt, amelyből több szigorítás is füstté vált.

Legalább nyolcvan embert alkalmaz Brüsszelben a dohányipari lobbi, amely évente minimum ötmillió eurót (1,5 milliárd forintot) fordít az EU-szabályozás felpuhítására.

A Philip Morris belső dokumentumaiból – amelyeket nagy európai lapok szivárogtattak ki – kiderül például, hogy a vállalat 233 európai parlamenti képviselővel szervezett találkozót, gondosan a dohánytermékekről szóló irányelvről tartott szavazás elé időzítve. Az eredmény nem is maradt el.

Nagyüzem a cigarettagyárban. Az egészség megőrzése nem szempont
Nagyüzem a cigarettagyárban. Az egészség megőrzése nem szempont
Bácsi Róbert László

 

Noha a lobbisták hatékonyságáról jó néhány jelentés született már, brit kutatók most precíz és újszerű fegyvert vetettek be: a kvantitatív szóelemzést. A tanulmány – amelyet a British Medical Journal tett közzé –azt vizsgálja, miként változott a szóhasználat a dohányzás visszaszorítását célzó EU-jogszabály különböző szakaszainál: az Európai Bizottság nyilvános konzultációra bocsátott javaslatában (2010), az irányelv tervezetében (2012), majd az Európai Parlament és a tagállamok által jóváhagyott végleges változatban (2014).

A szakértők kimutatták, hogy a törvényhozás szövege jelentősen eltolódott a dohányipar és a vele szövetkezők (például a nagykereskedők) érdekei felé.

Mivel a cigarettagyártók előszeretettel hangsúlyozzák az uniós szabályozás okozta gazdasági terheket, és elhallgatják az egészségügyi veszélyeket, a kutatók arra voltak kíváncsiak, milyen gyakran fordulnak elő a dohányiparnak kedves szavak (gazdasági, pénzügyi), illetve a közegészségüggyel foglalkozóknak fontos fogalmak (egészség, figyelmeztetés). Ahogy az irányelv tervezete módosult az évek során, úgy ritkultak az egészséggel kapcsolatos, és szaporodtak az anyagiakhoz köthető kifejezések.

Persze nem csak nyelvi finomságokról van szó, a szövegbeli eltérések konkrét változásokhoz is vezettek. Kivették a jogszabályból az Európai Bizottság egyik „legbátrabb” kezdeményezését, az egységes csomagolás bevezetését.

Ennek a lényege lett volna, hogy minden cigarettásdoboz egyszínű legyen, és ugyanúgy nézzen ki, megfosztva ezzel a gyártókat a lehetőségtől, hogy a csomagolás alakjával és színével tegyék vonzóbbá a termékeket. (Az egységes csomagolást elsőként Ausztrália tette kötelezővé 2012 decemberétől.)

Ugyanígy megfúrta a dohánylobbi a vékony (slim) cigaretták betiltását is; felmérések szerint ezekről sokan gondolják, hogy kevésbé ártalmasak az egészségre. Ami pedig a képi és szöveges figyelmeztetéseket illeti, ezeknek végül a doboz felületének 65 százalékát kell elfoglalniuk, szemben az eredeti javaslatban szereplő 75 százalékkal.

A győzelem érdekében mindent bevetettek a dohányipar lobbistái. Egy idő után EP-képviselők állítólag panaszkodni kezdtek a túlzottan agresszív nyomulás miatt – a lobbisták hívatlanul megjelentek az irodáikban, e-mail-kampányokat indítottak, egyfolytában vacsorákra és fogadásokra invitálták őket.

A nyomásgyakorlás természetesen a másik döntéshozó szervre, a tagállamok kormánytagjait tömörítő tanácsra is kiterjedt. Az eredményességet mi sem bizonyítja jobban, mint az irányelv végleges szövege. És ne tévedjünk, az iparági lobbizás nem kíméli a többi EU-szabályozást sem.

Az új jogszabály dióhéjban

- Előírja, hogy egészségvédő figyelmeztetéseket kell feltüntetni a dohánytermékek csomagolásán. A cigarettásdobozokat és a cigarettasodrásra szánt dohánytermékek csomagolását kombinált (képből és szövegből álló) egészségvédő figyelmeztetésekkel kell ellátni, amelyeknek az elő- és hátlap felületének 65 százalékát le kell fedniük.

- Meghatározza az egészségvédő figyelmeztetések minimális méretét, és egyes dohánytermékeknél betiltja a kis kiszerelésben történő forgalmazást.

- Betiltja a jellegzetes ízesítésű cigarettákat és a cigarettasodrásra szánt, jellegzetes ízű dohánytermékeket.

- Betiltja a reklámcélú, illetve félrevezető elemek megjelenítését.

- Arra kötelezi a dohányipari szereplőket, hogy részletes jelentéseket nyújtsanak be a tagállamoknak a dohánytermékekben felhasznált összetevőkről.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.