galéria megtekintése

„Megszabadultam a korábbi énemtől”

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 25. számában
jelent meg.


Dési András
Népszabadság

Már gyerekfejjel odaadó muzulmán volt, kamaszként azonban nem értette, hogy oktatói miért a „mások” gyűlöletére tanítják. Vallásos buzgalma megmaradt azzal együtt is, hogy ha lehetett, ellógta a napi többszöri imádkozást. Igazából az internet nyitotta ki a szemét a világra és tanította meg kételkedni.

Amir Ahmed Nasszer
Amir Ahmed Nasszer

– Zavarodott és frusztrált voltam. Amikor 2006-ban, húszévesen elkezdtem névtelenül blogolni, az engem nyugtalanító kérdésekre próbáltam választ kapni. Arra nem gondoltam, hogy egyszer könyvet fogok írni. Aminek azért is örülök, mert kinyomtatva, papíron láthatom viszont, hogy milyen voltam, és hogyan szabadultam meg ettől a korábbi énemtől – mondja Amir Ahmed Nasszer, a magyarul nemrég megjelent Én és az iszlám (angolul My Isl@m) című könyv szerzője, akit a net világában jó ideig „Szudáni Gondolkodó” néven ismertek.

 

Három évvel ezelőtt a Katarban, majd Malajziában nevelkedett közösségi médiaaktivista kilépett a rejtekhelyről, és saját nevén kezdett publikálni a „hálón”.

Az internet egyre több arab-muzulmán fiatal számára nyújt kitörési pontot – az elnyomó hatalommal szemben is

– Láttam, hogy az arab tavasznak hívott eseménysorozatban sok barátom az életét kockáztatta. Ha ők vállalták azt a nem kis veszélyt, akkor hogy jövök ahhoz, hogy álnév mögé bújjak? – hangoztatta a lapunknak adott telefoninterjúban a Kanadában élő és dolgozó szerző.

Könyvének angol címében az „@” nem véletlenül helyettesítette az a betűt az „Islam” szóban. Az internet, a digitális-virtuális világ korábban nem létező önkifejezési lehetőséget nyitott meg előtte.

Imádkozó fiúk Kartúmban a Ramnadán idején
Mohamed Nurdldin / Reuters

– A muzulmán világban nincs hagyománya, hogy valaki a nyilvánosság előtt felszólaljon. Ahogy elfogadhatatlannak számított, hogy bárki megkérdőjelezze a vallási oktatók, hitszónokok, elöljárók szavait, tanítását. Magát a kételkedést is rossz szemmel nézték – magyarázta Nasszer, akit „istenkáromló” blogja, majd a könyve miatt sokat támadtak, fenyegettek. A szudáni netpublicista azt mondja, ő továbbra is gyakorolja a muzulmán vallást, senkit sem akart megsérteni vagy provokálni, esze ágában sem volt „leszámolni a muszlim hittel”.

– Azért választottam a lehető legszemélyesebb hangot, azért tártam a világ elé minden kétségemet és gyötrődésemet, mert azt gondolom, univerzális problémára mutatok rá. Arra, hogy a vallás nevében, arra hivatkozva a fundamentalisták hogyan lopják el sokak lelkét és szívét – mondta.

Wael Ghonim, a Google menedzsere a Tahrír téren 2011 februárjában. Az ellenzéki aktivista közel két hétig volt az egyiptomi hatóságok fogságában
Dylan Martinez / Reuters

A 2011-ben kezdődött arab tavaszról szerinte korai végleges mérleget vonni. Annyi látható, hogy például Egyiptomban a korábbi hatalom, értsd a hadsereg, visszavette az irányítást. A rendszer azonban nem fenntartható, a katonai rezsim képtelen megoldani az Egyiptomot – és persze más arab országokat is – szétfeszítő gazdasági-szociális problémákat.

A Szíriában és Irakban kalifátust teremteni próbáló, a más vallásúakat üldöző-irtó, úgynevezett Iszlám Állam fegyveresei ellen ő is katonai megoldást sürget.

– Ezekkel a barbárokkal szemben nincs más út – ismerte el Nasszer. Szerinte 10–20 éven belül az arab-muzulmán világban is felnő egy olyan politikusnemzedék, amelyik ha nem is a nyugati demokráciamodellt követve, de mindenképpen orvosolni próbálja a riasztó gazdasági-társadalmi ellentéteket. Az internet egyre több arab-muzulmán fiatal számára nyújt – az önkifejezés mellett – üzleti-vállalkozási lehetőséget, kitörési pontot. Az elnyomó hatalommal szemben is – véli Nasszer.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.