galéria megtekintése

A Szent Margit-romok

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 22. számában
jelent meg.

Rózsa Zita
Népszabadság

Vasárnap a Margit-sziget egy eldugott részén lassan kezdődik egy gyerekprogram. A néhol borostyánnal borított domonkos rendház maradványai között békésen megfér egymás mellett az igen hangosan szundikáló apuka,a szalmakalapos turistacsoport, de még a pléddel és piknikkosárral felszerelt, ránézésre legalább tíztagú család is. Szent Margit és az apácák azért valószínűleg már kilógnának a sorból, pedig sokáig csak az ő birodalmuk volt ez a viharos sorsú építmény.

Nem volt rossz ízlésük, efelől nincs kétség: az 1252-ben elkészülő zárda – melynek ünnepélyes alapítólevelét csak 1259-ben adták ki – teljes pompájában a középkori Magyarország legnagyobb kiterjedésű egyházi épületegyüttesének számított. Mellette egy időben még királyi udvarhely is magasodott, melynek termeiben többek között IV. Béla és V. István is szívesen töltötte idejét Budapest egyik legnagyobb szigetén.

Nyulak vagy Mária?

Insula Leporum: a Nyulak szigete kifejezés eredetéről sokféle történet kering, a legegyszerűbb szerint azért nevezték így a Margit-szigetet, mert az Árpád-korban kedvelt vadászhelyszínnek számított. Egy másik – talán kevésbé prózai – magyarázat szerint szó sincs semmilyen négylábú állatkákról, a Leprorum (leprások) szó elírt változatából ered a kifejezés; az elmélet szerint ide szállították a leprás betegeket.

 
Számos legenda fűződik Szent Margit nevéhez Fotó: Róka László / MTVA

A XIII. század második felében még Boldogasszony- vagy Szűz Mária-szigetként is emlegették, de Luxemburgi Beatrix 1319-ben, az apácák felkérésére kiadott levelében tűnik fel először hivatalosan (Boldog) Margit-szigetként. Egy biztos, Szent Margit élete figyelemre méltó volt: szülei, IV. Béla és Mária a tatárok elől (meg)menekülve a dalmáciai Klissza várában határozták el, hogy következő gyermeküket Istennek ajánlják.Margit néhány apácatársával együtt így már 1252-ben, alig tízévesen a kolostorba költözött.

Számos legenda fűződik a nevéhez, csodás gyógyulásokat tulajdonítanak neki. Sőt, a rom egyik kis épületében most éppen valaki sikeres vizsgákért mond köszönetet a domonkos rend legismertebb magyarországi nővérének.

Dúsgazdag puritánok

Bár az apácákról általában a szegénységi fogadalom és a világi fényűzéstől való tartózkodás juthat az ember eszébe, Margit monostora némiképp távol állt ezektől a sztereotípiáktól: a rend mindennapos ellátását szolgálta többek között a budai napi piac és az évi vásárok vámja, ezeken felül pedig számos földbirtok tulajdonosaként is a kolostort nevezték meg. Ákos mester óbudai prépost feltehetően kora egyik legsikeresebb üzletembere lehetett, ő intézte az apácák pénzügyeit, igencsak eredményesen. 1257-ben – alig öt (!) évvel a klastrom tényleges elkészülte után – a pápa közvetlenül az apostoli szék tulajdonába fogadta őket, ami amellett, hogy jól hangzik, azt is jelentette, hogy mentesültek az esztergomi érseknek fizetendő járandóságok alól. Anyagi gondjaik tehát minden bizonnyal nem voltak, annál is inkább, hogy az ország leggazdagabb földesurai (földeshölgyei) közé tartoztak: nem kevesebb, mint 80 falujuk volt.

Kolostorból kórház

A látogatható romkertben lévő maradványok több korszak építkezéseit bemutatják Fotó: Róka László / MTVA

Bár Margit 1270 januárjában elhunyt, a kolostor fénykora több száz éven át egészen a mohácsi csatáig tartott. Az apácák 1526-ban hagyták el az akkor már szinte várszerű építményt, amely még csordultig volt értékes művészeti alkotásokkal és pazar bútorokkal egyaránt. A zárda egy ideig lakatlan maradt, majd a császári hadvezetés főként katonai célokra, illetve egy időben kórházként is hasznosította. Enea Vico pármai művész rézmetszete csaknem hiteles képet fest erről az időszakról: alkotásán sátrak és ágyúállások is láthatók. 1542-ben a törökök végzetesen lerombolták a megmaradt épületeket, ezután a terület sokáig sivár rommezőként állt, majd parkként használták.

Az 1800-as évek közepén megkezdődtek a feltáró ásatások, a mostani állapotot egy 1994-ben kezdődő rekonstruálási folyamatnak köszönhetjük. A Margit-szigeti középkori domonkos rendi kolostor és királyi udvarhely kertjében egy, az eredeti állapotoknak megfelelően felállított karzatról az egész terület belátható: mesebeli árnyas fák fogják körbe a minilabirintusra hasonlító templom, apácakolostor és Szent Margit sírjának romjait. A Duna felőli oldal földjén egy kőbe vésett térkép is található, mellette eldobott könyv. Titkon remélem, hogy a foltos, megtépett könyvtári borító alól egy Isten rabjai-kötet kerül elő: Gárdonyi Géza éppen IV. Béla lányának legendájából merítette az ötletet.

Nem nyert, ez gróf Széchenyi István Hitele. Azért mindkettő megér egy misét.

IMÁVAL TELŐ NAPOK

 

A Spanyolországban született Guzmán Szent Domonkosról elnevezett rend tagjai általában kontemplatív (elmélkedő) életmódot folytatnak. Névadójuk hagyományait követve napjaik többszöri imádkozásból, szentmiséből állnak, de apostoli feladataikat is ellátják, mielőtt az esti, mély szilenciumra sort kerítenek. Jelöltidő, noviciátus (újoncidő), ideiglenes fogadalom, örökfogadalom: ez a négylépéses, évekig tartó folyamat vár az apácajelöltekre a végső ígéret letétele előtt, melyben halálukig elköteleződnek Krisztus és a domonkos közösség mellett.

I!
08. 31.

KEZDÉS: 10:30

CÍM: Szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack - Zenés bábelőadás

HELYSZÍN: Szent Margit-romok (Budapest, Margit-sziget)

BELÉPÉS: ingyenes

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.