galéria megtekintése

Politikai bátorság kéne

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 01. számában
jelent meg.


Szőcs László
Népszabadság

Belgiumban vagy Franciaországban „vándorló emberek”, Kelet-Közép-Európában általában letelepedett életmódot folytatnak. Mégis, az Atlanti-óceán partjaitól Románia távoli szegletéig jellemzően kirekesztettségben él az Európai Unión belül a többmilliós roma közösség.

A romák által lakott kassai Lunyik 9 lakótelep
A romák által lakott kassai Lunyik 9 lakótelep
Szabó Barnabás

A 28 tagállamból a legtöbbnek nem fontos belső ügye ez; háttérként a nyugati híradásokban néha hozzábiggyesztik, „a romák egyes becslések szerint mintegy 1400 évvel ezelőtt hagyták el Indiát”, hogy az olvasó jobban értse, kikről is van szó.

A 2004-es, majd a 2007-es uniós bővítési kör azonban változást hozott: a visegrádi országok, majd Románia és Bulgária területileg is egybefüggő tömbje az EU adatai szerint mintegy 6,2 millió roma uniós polgárt számlál. 2004-ben nagy nyilvánosságot kapott, hogy Járóka Lívia (Fidesz) személyében bejutott az uniós parlamentbe az első roma képviselőnő. Hozzá később Mohácsi Viktória (SZDSZ) csatlakozott, de ma már egyikük sem tagja az EP-nek.

 

Orbán Viktor múlt hétvégi, tusnádfürdői beszédében úgy fogalmazott: „Tízmillió cigány van munka nélkül szerte Európában. Ha van pénzünk arra, hogy befogadjunk másokat, akkor miért nem fordítjuk arra ezeket a forrásokat, hogy az Európában élő közösségeket oktassuk, neveljük, és bevezessük őket a munkaerőpiacra?” Az uniós romapolitikáról és a pénzek felhasználásáról a budapesti székhelyű Nyílt Társadalom Intézet (OSI) Making the Most of EU Funds for Roma (a szervezet által használt fordítással: „EU-s forrásokkal a romák társadalmi integrációjáért”) programjának társigazgatóit kérdeztük.

Nincs kimondottan uniós romastratégia. 2011-ben egy európai keretet hoztak létre nemzeti (tagállami) romastratégiákra; ez fontos különbség. Tartalmilag is, de az EU szempontjából azért, mert így a felelősség az egyes tagállamoknál marad. Az EU sem új intézményeket, sem számszerű célokat, sem új forrásokat nem rendelt a romapolitikához; az uniós felzárkóztatási alapokból egyébként is meglévő pénzeket lehet a romákkal kapcsolatos célokra is felhasználni – mondja Kullmann Ádám a magyar EU-elnökség idején elfogadott alapelvekről.

– Ugyanakkor azzal, hogy egyáltalán létrejött az európai keretstratégia,

legalább kimondták, hogy nemzetek feletti ügyről

is szó van. Politikai figyelem irányul rá, mégpedig úgy: a tagállamoknak közpolitikai intézkedéseket kell hozniuk; ehhez az unió anyagilag jelentősen hozzá is járul – teszi hozzá Zentai Violetta. A kérdésben az EU mindhárom főszereplője, a brüsszeli bizottság, a tagállamok tanácsa, illetve az Európai Parlament is aktív, de nem egyforma módon.

– A parlament összeurópai romastratégiát szeretett volna. Az EP érdekelt abban, hogy évente be is számoltassa az Európai Bizottságot; a tanácsot ez sokkal kevésbé foglalkoztatja. Az EP-nek egyébként most is van két roma képviselője, az egyik romániai politikus, a másik egy svéd feminista. De semmiképpen nem jó, ha ez kizárólag a roma képviselők ügye marad – mondja Kullmann.

Zentai szerint ellentmondásos az elmúlt húsz év mérlege. – Két felismerés tette a kérdést európai üggyé. Az egyik a roma migránsok megjelenése a régi tagállamokban, ami kiváltotta az olcsó politikai hisztériához is vezető félelmet. A másik: a tagállamok tanácsában ott ülnek azon országok képviselői (Magyarország mellett főként Csehország, Szlovákia, Románia és Bulgária), amelyeknek elsősorban saját magukat kellene komolyabb munkára ösztönözniük.

– Jellemző volt az áprilisi roma csúcstalálkozón a foglalkoztatásért felelős romániai miniszter felszólalása – veszi át a szót Kullmann. – Előbb kinyilvánította, hogy mennyire a szívén viseli a romák sorsát, majd hozzátette: a romáknak jogukban áll, hogy megválasszák, mely országban akarnak élni...

Az európai keret elsősorban szociális szempontok szerint fogalmaz. Felismerést nyert, hogy a négy fő területen: az oktatásban, egészségügyben, foglalkoztatásban és lakhatásban a romák kiszorulnak a többség tereiből. – Ugyanakkor lényeges, hogy az EU megnevezi azt az etnikai csoportot, amely, úgy tűnik, tagállami keretek között, uniós segítség nélkül nem fog tudni előre lépni, mert a diszkrimináció sajátos formái is sújtják. A végcél világos: csökkenjen a romák és a nem romák közötti társadalmi szakadék.

Nagy vita volt ugyanakkor róla, hogy lehet-e egyetlen etnikai csoportot ilyen módon kiemelni. Egy nagyon erős érv szólt mellette: az egyetlen és így politikailag a leggyengébb etnikumról van szó, amely mögött nem áll sem nemzetállam, sem intézményes keret, kulturális öröksége pedig általában alacsonyabb értékűnek tartott vagy láthatatlan. Minden tekintetben kirekesztett csoportról beszélünk tehát – mondja Zentai.

A projektek kapcsán olyan tényezők nehezítik az eredményes forrásfelhasználást, amelyeknek nem is feltétlenül van közvetlen közük a romák befogadásához, például milyen hosszú futamidőt engednek a kiírások. Kullmann úgy véli, hogy a roma integráció nem az a téma, ahol a rövidebb projektek eredményre vezetnének. Nem arról van szó, hogy a kormányok rosszak vagy gonoszak lennének, hanem, hogy ez egyszerűen a többinél nehezebb terep. Az egész támogatási rendszernek mindig egyfajta lakmusztesztje lesz, hogy a roma projektek mennyire érik el a kívánt hatást.

A cseheknél, a szlovákoknál vagy románoknál az önrész okoz nehézséget. Ha nincs önrész, a projektet működtető civil szervezet úgy reagál, hogy mesterségesen megemeli a munkatársak fizetését, és egy rész visszafizetésére „kéri” őket. Ebből lesz az önrész. De mi van akkor, ha egy munkatárs a munkaügyi bíróságon ezt elmondja?

– A tagállamoknak a saját forrásaikat is fel kell használniuk a romák támogatására. Abban nagy szabadságot kapnak, hogy az uniós támogatásokat milyen részletszabályokkal használják fel, például milyen hosszú futamidővel, mekkora önrészszel – állítja Zentai, hozzátéve:

– A pénzelosztásnak márpedig az a logikája, hogy annak a szempontjai érvényesülnek, aki ott, helyben hatalmi helyzetben van. Ha a romák nincsenek, és nem is képviseli az érdekeiket senki, akkor az övék nem fog. De vannak rá módszerek, hogy ezeket a hatalmi helyzeteket azért meg lehessen bontani.

A leghátrányosabb helyzetű 33 kistérség programja az előző EU-költségvetési ciklusban épp azt célozta, hogyan lehet gondosan végigvezetni a tervezésben és a forráselosztásban a roma befogadást.Mert a döntéshozók és a projektgazdák ezt önmaguktól nem lépnék meg: nem olyanok az érdekviszonyok.

Van-e „eminens projekt”, amit kitűzhetünk a falra? – kérdeztük. Kullmann Ádám a Biztos Kezdet Gyerekházak programját emeli ki: 2009-ben uniós forrásból 35 ház kezdte meg a működését az országban. A program célja az, hogy ne eleve hátránnyal induljanak a legkisebbek majd az óvodában, illetve az iskolában. Finanszírozási szempontból kevésbé átgondolt, nagy fluktuációval működő gyerekfelzárkóztató rendszernek tartják viszont a tanodákét. A gyerekházak rendszere ugyanakkor személyhez köthető az államigazgatáson belül: Langerné Victor Katalin helyettes államtitkárhoz, aki felkarolta ezt az ügyet.

Térségi összehasonlításban a szakemberek nem tartják rossznak a magyar forrásfelhasználás bizonyítványát, legalábbis ha valaki Brüsszelből nézi. Belülről nézve persze jobban látszanak a problémák. Nagyon jól kiütköznek a különbségek mondjuk a vidéki nagyvárosok hozzáállásában, abban, hogy egy-egy önkormányzat mennyire merészen, innovatívan viszonyul a kérdéshez. Politikai bátorságra van szükség, „koalíciókat” kell tudni kötni, okosan felvállalni egyfajta úttörőszerepet. És ma már nem az itthoni politikai bal-, és jobboldal közötti különbségről van itt szó.

A romafelzárkóztatást nyomon kísérő szakemberek úgy vélik, Magyarországon van a kérdés kezelésének hagyománya, létezik a kutatói háttér, közgazdászokkal, a szociológusokkal. Előrébb tartunk ebben egyes másországoknál.Vannak ugyanakkor szemléleti gondok. Mondjuk, érdemes-e a hátrányos helyzetben élő házát uniós pénzből kicsinosítani, nem inkább abban érdemes-e segítenünk, hogy kikerüljön onnan? Vagy biztosan van-e értelme annak a sok, íróasztalfiókba kerülő tanulmánynak, amely a romák felzárkóztatását lenne hivatott elősegíteni, és ennek a költségvetését is terheli, de hasznosulni azért kevéssé hasznosul?

Interjúalanyaink aggasztónak találják, hogy nem csak Magyarországon, de

Szlovákiában is egyre nő a szakadék a romák és a nem romák között.

Bulgária és Románia más gazdasági struktúrájú ország, összetettebb etnikai térképpel, tagoltabb romaközösségekkel, ahol a romák és nem romák közötti különbség nem a legfontosabb vagy egyetlen társadalmi törésvonal. Ám a szűkebben vett Közép- Európa még a kilencvenes évek elején gyorsan kiszűrte a képzetleneket, akik aztán sosem térhettek vissza érdemben a munka világába.

A cseheknél pedig – teszi hozzá Zentai – miközben a politikai elitet durva rasszizmus jellemzi, és ott vannak a hírhedt városi romagettók is, létezik egy olyan, az etnikai határokat átlépő civil társadalom, amely még nem elég erős sem hazánkban, sem a szlovákoknál. A ráfordított milliárdok, az uniós támogatás, a politikai és médiafigyelem dacára nem biztos, hogy az átlagpolgár is úgy találja: „az utcán is látható” előrelépés következett be a romák helyzetében az elmúlt tíz évben. Ennek mi lehet az oka? – Soha nem próbáltuk meg igazán.

Foglalkozunk egy kicsit vele, teszünk rá egy programot, egy stratégiát, de eleve lehet látni, hogy a ráfordított milliárdok eltörpülnek a probléma súlyához vagy a másra költött ezermilliárdokhoz képest. Igazán elkötelezett és szisztematikus roma közpolitikáról nem beszélhetünk. Márpedig ha tovább nő a szakadék, az előbb-utóbb rossz lesz a társadalmi többségnek is. Még csak befogadó demokratának sem kell ehhez lennie, elég, ha az önérdekét felismeri. A politikai pártokkal együtt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.