galéria megtekintése

Középkori módszerekkel verik át a csúcstechnológiát

2 komment

NOL

Izrael biztonságára nézve jelenleg a Hamász föld alatti alagútrendszere jelenti a legnagyobb veszélyt. Az alagutakat már évtizedek óta építik, mégis sikerült rejtve maradniuk az izraeli hadsereg előtt.

Szerdán a Gázai övezetben három izraeli katona meghalt, amikor a Hamász egyik alagútjának a megtalálásakor felrobbant a palesztin szélsőségesek egyik hátrahagyott pokolgépe. Azt, hogy az alagutak halált hoznak, az izraeliek eddig is tudták. Azóta, hogy több mint három hete elindították a Protective Edge hadműveletet, a Hamász egységei hatszor hatoltak be a zsidó állam területére a Gázai övezetből induló alagutakon keresztül, és tizenegy izraeli katonát öltek meg.

Az alagutakban van áram és élelmiszerraktár, de találtak izraeli egyenruhákat is
Az alagutakban van áram és élelmiszerraktár, de találtak izraeli egyenruhákat is
Jack Guez / Reuters

Az első alagutakat a Hamász még 1982 körül kezdte el építeni a Gázai övezet és Egyiptom között. Sokáig csempészetre használták őket, Izrael 2005-ös gázai kivonulása óta viszont támadásokat is indítanak azokon keresztül, amelyek Izrael felé tartanak.

 

Többnyire 15 méter mélyen fekvő, 75 centiméter széles és 170 centiméter magas járatokról van szó. 2006. június 25-én a palesztin szélsőségesek ezek egyikén keresztül érkeztek és rabolták el Gilad Salitot, azt a tizedest, akit csak öt év múlva engedtek el több mint ezer palesztin fogolyért.

Az izraelieket enyhén szólva meglepte, hogy hány alagút szövi át keresztül-kasul a földet a Gázai övezet alatt és nyúlik át a határokon. Bár a palesztin földsávot folyamatosan kémlelik az izraeli drónok, a mostani konfliktus kitörése előtt a hírszerzésük állítólag három olyan alagútról tudott, amely Izraelbe nyúlik át. Csak a Protective Edge elindításakor készített műholdfelvételeket átnézve jöttek rá – írja a Spiegel –, hogy sokkal több, negyvenöt ilyen alagút lehet, az amerikai műholdak pedig hatvanat találtak. Juval Steinitz védelmi miniszter közlése szerint eddig 32 alagutat tártak fel, amelynek a felét semmisítették meg.

Nagy kérdés, hogy az alagutaknak hogyan sikerült hosszú időn át rejtve maradniuk a fejlettség szempontjából fényévekkel a Hamász előtt járó izraeliek előtt. 2005-ben egy izraeli számvevőszéki vizsgálat már nyíltan kritizálta a hadsereget a „folyamatos kudarc" miatt az alagutak feltárásában, megállapítva, hogy technológiai és hírszerzési problémák vezettek ehhez a kudarchoz.

Az ismert biztonsági szakértő, az IDF volt hírszerző tisztje és egykori Moszad-ügynök Joszi Alfer szerint erre az a magyarázat, hogy egy-egy ilyen alagút egyszerűen annyira „low-tech", annyira alacsony „középkori" fejlettségi szinten áll, hogy az izraeli csúcstechnológia nem is tudja észlelni.

Támadásra készülve. Izraeli harckocsik bevetés előtt a Gázai övezet határán
Támadásra készülve. Izraeli harckocsik bevetés előtt a Gázai övezet határán
Baz Ratner / Reuters

„Az alagutak többsége nincs olyan mélyen, hogy a radaroknak feltűnjön. Izraelnek külföldi, az olaj- és a gázmezők feltárásához használt technológiával kellett a nyomukba erednie. És ezzel sem volt könnyű" – mesélte Simon Daniel tartalékos altábornagy az NPR-nek.

Daniel az IDF mérnöki hadtestének volt a vezetője 2003 és 2007 között, amióta azért változott valamelyest a helyzet. A modernizációra a Hamász is hajlik, az izraeliek legalábbis találtak alagutat, amelyben volt áram és légkondicionáló, élelmiszerraktár és izraeli katonai egyenruhák, a falakat pedig a nemzetközi segélyszállítmányokkal érkező betonlapokkal támasztották ki.

Ezeket az alagutakat már a radarok is látják. Egy részüket a palesztin szélsőségesek lakóházakban vagy mecsetekben kezdik el ásni, aminek az az oka, hogy az ilyen helyeken sok ember megfordul, és kevésbé tűnik fel egy két idegen.

A Hamász alagúthálózata 2005 óta a legnagyobb fenyegetés Izrael biztonságára nézve. A megsemmisítés a hivatalos célja annak a szárazföldi offenzívának, amelyet Izrael a Protective Edge keretében július 18-án indított el a Gázai övezet ellen. Benjamin Netanjahu miniszterelnök ma mondta, hogy a szárazföldi offenzíva addig tart, amíg az alagútrendszert teljes egészében fel nem számolják.

Van azonban, aki kétli, hogy ez sikerülni fog. „Úgysem találjuk meg mindegyiket. Abban a pillanatban pedig, hogy kivonulunk, újra ásni fognak" – mondta az alagutakat feltáró és megsemmisítő egységek korábbi vezetője, Ataj Selah a Times of Israel kérdésére.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.