galéria megtekintése

Black Hawk helikopterrel a Szabadság-szobor körül

1 komment


Dési András

A Lánchídról az égre meredő tekintetek mintha azt kérdezték volna: mi az, bevonultak Budapestre az amerikaiak? Vagy hollywoodi háborús filmet forgatnak a magyar fővárosban?

Nos, a szerda kora délutáni órákban a Duna felett, déli irányból mintegy 100-150 méteres magasságban elhúzó Black Hawk helikopterek néhány meghívott magyar újságírót szállítottak.

Blach Hawk a budaörsi reptéren
Blach Hawk a budaörsi reptéren
Kurucz Árpád / Népszabadság

Az amerikai nagykövetség és a Sikorsky gyár által közösen szervezett bemutatóval próbálták a hazai sajtó érdeklődését felkelteni a valójában mattzöld Fekete Sólymok iránt, amelyekből a connecticuti Stratfordból származó gyártó szívesen eladna Magyarországnak – már amennyiben a következő Orbán-kormány kiírja a vonatkozó helikopterbeszerzési tendert.

 

A budaörsi reptér gyepéről felszálló Black Hawkok nem éppen a legújabb darabok. A Németországban állomásozó, a várpalotai NATO-hadgyakorlat keretében Magyarországra küldött gépek azonban többszörös háborús veteránok, megjárták az iraki és az afganisztáni frontot is.

Most más feladatot teljesítettek: a Duna feletti jó húsz perces túra valójában sétarepülés volt, semmiben sem hasonlított egy katonai deszantra vagy harctéri sebesültmentő bevetésre. A pilóták finoman emelték fel és tették le a gépeket, a Margitsziget feletti bal kanyart is óvatosan vették be.

Az egyik helikopter az égen, a másik árnyéka a Dunán
Az egyik helikopter az égen, a másik árnyéka a Dunán
Kurucz Árpád / Népszabadság

Az alapkivitelben tizenegy fő szállítására alkalmas Black Hawk ülései a vártnál sokkal kényelmesebbnek bizonyultak, bár közel sem azt a komfortot nyújtják, mint az amerikai elnököket szállító, különleges kivitelezésű Marine One kódnevű változatok.

Az indításkor felgyorsuló rotorlapátok egy idő után a kerozinszagot is behozták az utastérbe, ami azonban gyorsan elillant. S amikor szinte szemmagasságban repültünk a Gellérthegyi Szabadság-szoborral, a fülvédőn át is beszűrődő zajhoz is hozzá lehetett szokni.

A földre és a magyar valóságba, a teljesen elhanyagolt budaörsi reptér málladozó falú, egykor szebb napokat látott épületébe visszatérve Stanley J. Prusinski, a Sikorsky Közép-Kelet-Európáért felelős igazgatója azt magyarázta az őt körülvevő újságíróknak: ha Magyarország a Black Hawkok mellett dönt, akkor abból a legmodernebb szériából vásárolhat, amelyből a Pentagon több száz darabot rendel most az amerikai szárazföldi haderő számára, és amelyek 35-40 évig szolgálnak majd.

A lengyel felmenőkkel rendelkező volt amerikai katona szerint minden megoldás felé nyitottak, így azt sem zárta ki, hogy adott esetben használt, de teljesen felújított gépeket kínáljanak. Jó kereskedőként azzal folytatta: mindent a vevő igényeihez igazítanak, s a vásárló dönti el, hogy milyen célra, milyen felszereltségű gépet rendel.

Amerikai sofőrünk
Amerikai sofőrünk
Kurucz Árpád / Népszabadság

– Tudunk előre feldíszített karácsonyfát is szállítani, de olyat is, amire a díszeket a megrendelő egyedi elképzelései alapján tesszük fel – mondott egy hasonlatot. A prospektusok szerint rakétáktól kezdve a páncélozott borításon át a járműszállító kötélig és kampóig szinte minden rendelhető a több mint negyven éve gyártott és folyamatosan fejlesztett modellből.

Árról Prusinski nem beszélt, ehelyett a felszereléstől függően darabonként 21 millió dollártól induló Fekete Sólymok értékét hangsúlyozta. Nevezetesen azt, hogy a magyarok sokoldalú, hadászati célokra vagy katasztrófa elhárításra egyaránt alkalmas, a sivatagi viharban és az alaszkai fagyokban egyaránt bizonyított légi járműhöz juthatnak.

Elhangzott, hogy a New Orleansra 2005-ben lecsapó Katrina hurrikán után több mint 30 ezer embert menekítettek ki a Black Hawkok és azok haditengerészeti változatai, a Seahawkok. Az osztrák haderő szintén vásárolt jó pár Fekete Sólymot, s azok a hegyi mentő akciókban is jól szerepeltek, mondta Prusinski. 

A hollywoodi háborús és katasztrófa filmekből is jól ismert Black Hawk-okat pár éve a délkelet-lengyelországi Mielecben is gyártják. A United Technologies konszernhez tartozó Sikorsky 2007-ben vásárolta meg az ottani repülőgépgyárat. Prusinski szerint nyitottak arra is, hogy egy reménybeli üzletbe bevonjanak magyar hadiipari cégeket.

Sok pénzbe kerül, hogy visszatérjenek
Sok pénzbe kerül, hogy visszatérjenek
Kurucz Árpád / Népszabadság

A magunk részéről felvetnénk, ha egyszer talán üzlet köttetik, akkor abba a fájdalmas képet mutató budaörsi reptéri épület felújítását is érdemes lenne belevenni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.