A budaörsi reptér gyepéről felszálló Black Hawkok nem éppen a legújabb darabok. A Németországban állomásozó, a várpalotai NATO-hadgyakorlat keretében Magyarországra küldött gépek azonban többszörös háborús veteránok, megjárták az iraki és az afganisztáni frontot is.
Most más feladatot teljesítettek: a Duna feletti jó húsz perces túra valójában sétarepülés volt, semmiben sem hasonlított egy katonai deszantra vagy harctéri sebesültmentő bevetésre. A pilóták finoman emelték fel és tették le a gépeket, a Margitsziget feletti bal kanyart is óvatosan vették be.
|
Az egyik helikopter az égen, a másik árnyéka a Dunán Kurucz Árpád / Népszabadság |
Az alapkivitelben tizenegy fő szállítására alkalmas Black Hawk ülései a vártnál sokkal kényelmesebbnek bizonyultak, bár közel sem azt a komfortot nyújtják, mint az amerikai elnököket szállító, különleges kivitelezésű Marine One kódnevű változatok.
Az indításkor felgyorsuló rotorlapátok egy idő után a kerozinszagot is behozták az utastérbe, ami azonban gyorsan elillant. S amikor szinte szemmagasságban repültünk a Gellérthegyi Szabadság-szoborral, a fülvédőn át is beszűrődő zajhoz is hozzá lehetett szokni.
A földre és a magyar valóságba, a teljesen elhanyagolt budaörsi reptér málladozó falú, egykor szebb napokat látott épületébe visszatérve Stanley J. Prusinski, a Sikorsky Közép-Kelet-Európáért felelős igazgatója azt magyarázta az őt körülvevő újságíróknak: ha Magyarország a Black Hawkok mellett dönt, akkor abból a legmodernebb szériából vásárolhat, amelyből a Pentagon több száz darabot rendel most az amerikai szárazföldi haderő számára, és amelyek 35-40 évig szolgálnak majd.
A lengyel felmenőkkel rendelkező volt amerikai katona szerint minden megoldás felé nyitottak, így azt sem zárta ki, hogy adott esetben használt, de teljesen felújított gépeket kínáljanak. Jó kereskedőként azzal folytatta: mindent a vevő igényeihez igazítanak, s a vásárló dönti el, hogy milyen célra, milyen felszereltségű gépet rendel.
|
Amerikai sofőrünk Kurucz Árpád / Népszabadság |
– Tudunk előre feldíszített karácsonyfát is szállítani, de olyat is, amire a díszeket a megrendelő egyedi elképzelései alapján tesszük fel – mondott egy hasonlatot. A prospektusok szerint rakétáktól kezdve a páncélozott borításon át a járműszállító kötélig és kampóig szinte minden rendelhető a több mint negyven éve gyártott és folyamatosan fejlesztett modellből.
Árról Prusinski nem beszélt, ehelyett a felszereléstől függően darabonként 21 millió dollártól induló Fekete Sólymok értékét hangsúlyozta. Nevezetesen azt, hogy a magyarok sokoldalú, hadászati célokra vagy katasztrófa elhárításra egyaránt alkalmas, a sivatagi viharban és az alaszkai fagyokban egyaránt bizonyított légi járműhöz juthatnak.
Elhangzott, hogy a New Orleansra 2005-ben lecsapó Katrina hurrikán után több mint 30 ezer embert menekítettek ki a Black Hawkok és azok haditengerészeti változatai, a Seahawkok. Az osztrák haderő szintén vásárolt jó pár Fekete Sólymot, s azok a hegyi mentő akciókban is jól szerepeltek, mondta Prusinski.
A hollywoodi háborús és katasztrófa filmekből is jól ismert Black Hawk-okat pár éve a délkelet-lengyelországi Mielecben is gyártják. A United Technologies konszernhez tartozó Sikorsky 2007-ben vásárolta meg az ottani repülőgépgyárat. Prusinski szerint nyitottak arra is, hogy egy reménybeli üzletbe bevonjanak magyar hadiipari cégeket.
|
Sok pénzbe kerül, hogy visszatérjenek Kurucz Árpád / Népszabadság |
A magunk részéről felvetnénk, ha egyszer talán üzlet köttetik, akkor abba a fájdalmas képet mutató budaörsi reptéri épület felújítását is érdemes lenne belevenni.