Didier Burkhalter svájci államfő, az EBESZ soros elnöke további lépéseket sürgetett a politikai megoldásra. A német kormány is emlékeztetett arra, hogy a fegyvernyugvás csak a béketerv egy része. – Meg kell szervezni a határőrizetet, a tűzszünet nemzetközi ellenőrzését, be kell indítani a párbeszédet – mondta Steffen Seibert szóvivő.
Az Európai Unió is folytatja a közvetlen kelet-ukrajnai fegyveres beavatkozással vádolt Moszkva ellen tervezett további büntetőintézkedések előkészítését, bevezetésük időpontja azonban bizonytalan. A menetrend értelmében a tagországoknak hétfőn írásban kellett volna hozzájárulniuk a péntek éjszaka, nagyköveti szinten egyeztetett korlátozásokhoz, ám a Reuters szerint több tagállam is konzultációt kért.
Nincs egyetértés abban, hogy előbb életbeléptessék, majd a tűzszünet miatt felfüggesszék-e az új korlátozásokat, vagy a jelenlegi helyzetben életbe se léptessék azokat. Diplomáciai forrásokból mindenesetre kiszivárgott, hogy Brüsszel a július végén meghozott szankciók szigorítására és kiterjesztésére készül. Például nemcsak a nagy orosz állami bankok nem férhetnének hozzá az európai pénzpiacokhoz, hanem az olyan olajipari cégek sem, mint a Rosznyefty, a Transznyefty és a Gazprom Nyefty. A gázágazatot, különösen az európai gázszállítások jelentős részét adó Gazpromot továbbra sem érintenék az intézkedések.
|
Porosenko a hétfői mariupoli látogatásán Vasily Fedosenko / Reuters |
Az európai szigor növelése azonban így is kemény reakciót válthat ki Moszkvában. Dmitrij Medvegyev miniszterelnök a Vedomosztyi üzleti napilapban megjelent interjújában azt mondta, hogy Oroszország „aszimmetrikus” választ adna a szankciók új körére. Megismételte azt az egy hónapja már elhangzott felvetését, hogy akár az egész orosz légteret lezárhatják a nyugati utasszállító repülőgépek előtt, ha a brüsszeli döntések a pénzügyi vagy az energiaszektort is sújtják.
Medvegyev úgy vélekedett, hogy egy ilyen tilalom csődbe juttathat több, a túlélésért küzdő légitársaságot. Jelentősen növelné ugyanis az ázsiai jártok költségeit, egy a Vedomosztyi által még korábban idézett számítás szerint három hónap alatt összesen egymilliárd eurós pluszkiadást okozna az érintett légiközlekedési cégeknek. Ugyanakkor Oroszország is érzi az európai élelmiszerekre egy hónapja elrendelt embargó hatását: több moszkvai lap is beszámolt arról, hogy a versenyhivatal rendkívüli ellenőrzésekbe kezdett, mert a lakossági panaszok szerint a húsárak 20-40 százalékkal emelkedtek, drágultak a tejtermékek, a zöldségek, valamint a gyümölcsök is.