galéria megtekintése

Megúszhatta volna a kormány az M4-es botrányt

Az írás a Népszabadság
2015. 05. 04. számában
jelent meg.


Kapitány Szabó Attila
Népszabadság

Megúszhatta volna a kormány az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közti szakaszán folyó építkezés leállításával járó botrányt. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) legalábbis két éve olyan jelentést készített a közbeszerzés pályázati felhívásáról, ami alapján már meghirdetése előtt az egész beruházásról le lehetett volna mondani. A döntés a kormányé volt.

Kartellezés gyanújáról az M4-es közbeszerzési eljárásának megindítása előtt nem lehetett szó, az időközben megszüntetett NFÜ azonban így is épp elég súlyos kifogásolnivalót talált a kormánydöntések alapján fogalmazó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. eredeti pályázati anyagában. Az NFÜ 2013. április 4-én postázott „minőség-ellenőrzési jelentésében” 29 ponton szólt hozzá az állami beruházó tenderfelhívásához, amit csupán tíz helyen talált megfelelőnek.

A 19 kifogásolt ponthoz észrevételek sorát fűzték, feladva ezzel a korrekció leckéjét a NIF-nek. Ha pedig ez nem lett volna elég ahhoz, hogy a kormány illetékeseinél megszólaljon a vészcsengő, „bónuszként” még az autópálya-építés finanszírozását is aggályosnak találták.

Az NFÜ jelentéséből nem derül ki, foglalkozott-e bárki azzal, hogy az M4-es autópálya új szakaszának építéséhez az EU valójában egy fillért sem ígért.

 

A fejlesztés közösségi „támogatásból történő finanszírozhatóságának biztosítása érdekében készült” dokumentum összeállítói ehelyett csupán azt állapították meg: a finanszírozási és fizetési feltételek ellenőrzésükkor nem feleltek meg a jogszabályoknak. Amit részben az okozott, hogy az ellenőrzésre átadott közbeszerzési felhívásban a NIF már hatályon kívül helyezett vagy nem megfelelő kormányrendeletekre hivatkozott.

Sztráda sehol – helyette torzó borzolja a Szolnok gyors közúti elérésében reménykedők idegeit
Sztráda sehol – helyette torzó borzolja a Szolnok gyors közúti elérésében reménykedők idegeit
Veres Viktor

Ennek ellenére a 29 kilométeres sztrádaszakasz építésének néhány héttel ezelőtti leállítása nyomán úgy tűnhet, az idő akkor is az NFÜ munkatársait igazolta, ha ők – mondjuk, egzisztenciális óvatosságból – nem boncolgatták mélyrehatóan azt a problematikát, hogy közösségi források híján ugyan miből rendezheti a kormány az ország kellős közepére álmodott autópálya építésének költségeit. Kétségtelen: a közbeszerzési eljárásminőség-ellenőrzési jelentésének összegzésében vizsgált 29 megfelelőségi szempont közül a magas kockázatúként jelölt 16 pont közé a finanszírozási és fizetési feltételek is bekerültek.

Amire így utólag lehet mondani: a fejlesztési ügyeket belülről ismerők esetleg sejthették, hogy a kormány az M4-es pályáztatását, majd a kivitelezők kiválasztását akkor is elrendeli, ha Brüsszelt a beruházás pénzelésébe később sem tudja berántani. Vállalva ezzel azt, hogy ha a döntéshozók egy fedezetlen kötelezettségvállalással nem akarják megsérteni a közbeszerzési törvényt, kénytelen lesznek a honi költségvetés terhére felvállalni az útépítési számlák kifizetését. Ezt meg is tették.

Ellenkező esetben a feltételes közbeszerzéssel kiválasztott mélyépítő cégekkel aláírt kivitelezési szerződések nem léphettek volna hatályba, és az építkezés meg sem kezdődhetett volna. A magyar tárgyalódelegáció minden trükközése ellenére ugyanis Brüsszelben következetesen elzárkóztak az M4-es építésének pénzelése elől. A közbeszerzési eljárás pályázati felhívását az NFÜ észrevételeinek megfelelően korrigáló, de pénzt szerezni egyedül aligha tudó NIF mégis kifizetett nettó 48 milliárd forintot a leigazoltan elvégzett 30 százaléknyi munkáért, további 17-18 milliárdot pedig előlegként utaltak át.

Ami túl nagy összeg ahhoz, hogy a költségvetés szerepvállalása nélkül kapják meg az útépítők. Mindezek után felettébb különös, hogy a kormány épp a brüsszeli források elmaradására hivatkozva vonult vissza az M4-es építésének befejezésétől. Az útépítőknek maradt a pereskedés lehetősége, vagy az, hogy a már kiszámlázott munkáikért átutalt pénzzel elkullognak, hátrahagyva egy autópálya torzóját.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.