Kartellgyanúra hivatkozva visszadobta az M4-es autópálya beruházásának támogatási kérelmét az Európai Bizottság. A kilométerenként négymilliárd forintra rúgó építési költségek kivágták a biztosítékot Brüsszelben. Úgy tudjuk, a kormány vizsgálja, hogyan tudja megépíteni a sztráda új szakaszait, ha pedig az összebeszélés gyanúja igazolódik, a károkat az érintett cégeken, köztük a Közgép Zrt.-n verik le. A költségvetés 110 milliárd forintot bukhat.
A tét nem kicsi. És a kormány igazából nehezen tudja védeni pozícióit. Mert miközben az Index értesülése szerint Brüsszelben úgy tartják, a kiugróan magas kilométerárak alighanem kartellezés nyomán alakulhattak ki, a három szakaszra bontott fejlesztés megvalósításának erősen eltúlzott költségeire nem volt, és most sincs érdemi magyarázat. Az M4-es Abony és Fegyvernek közötti kevesebb mint 30 kilométerének fejlesztésénél öt cég jutott megrendeléshez. A Colas–Swietelsky konzorciuma 46,7 milliárd, a Közgép–A-Híd páros 32,5 milliárd, a Strabag 31,5 milliárdos részt szakított.
A Tiszán épülő híd amúgy ok lenne a drágaságra, de a költségeket így is sokallták Reviczky Zsolt / Népszabadság |
Lapunk úgy tudja, a kormányt nem lepte meg a brüsszeli döntés, a bizottság ugyanis már korábban jelezte, vizsgálja az M4-es túlárazott szerződéseinek ügyét. Így az sem volt váratlan, hogy a múlt héten visszadobták a magyar támogatási kérelmet, és határozott állásfoglalás született.