galéria megtekintése

A kormány kész tízmilliárdokat bukni, és Simicskáék még be se nyújtották a számlát

Az írás a Népszabadság
2015. 04. 08. számában
jelent meg.

Munkatársainktól
Népszabadság

Ma dönthet a kormány arról, felbontja-e a szerződést az M4-es autópálya Abony–Fegyvernek szakaszát építő kivitelezőkkel, akik a kabinet gyanúja szerint kartellezve drágították meg a beruházást. Lapunk információi szerint a 110 milliárd forintból 48 milliárdot már kifizetett a kormány. A beruházásból összesen 34,5 milliárd jutna a Közgép vezette konzorciumnak.

Látványos videofelvétel került fel a YouTube videomegosztóra arról, hogy néz ki most az M4-es Abony–Fegyvernek szakaszának építési területe. Ez az a beruházás, amelynek építését előbb arra hivatkozva állította le a kormány, hogy Brüsszel kifogást emelt az indokolatlanul magas költségek miatt, csakhogy kiderült, az autópálya nem uniós pénzből épül.

Belvízben állnak a félbehagyott M4-es betonlábazatai
Belvízben állnak a félbehagyott M4-es betonlábazatai
Bugány János / Népszabadság

Így alakult, hogy kartellgyanúval indokolják a munkák befagyasztását. Sokan tudni vélik, a valódi ok Orbán Viktor és Simicska Lajos háborúja lehet, az ugyanis tény, hogy az érintett szakasz három munkájának egyikére és a szolnoki Tisza-híd építésére a Közgép partnere, az A-Híd nyert megbízást. A Simicska-birodalomnak eredetileg kijelölt munka értéke 34,5 milliárd forint, míg a Colas–Swietelsky konzorcium 46, a Strabag pedig 25,6 milliárd forint értékű szerződést kapott.

 

A napokban készült légi felvételeken félig elkészült felüljárók, valamint árválkodó hídpillérek láthatók a Tiszán és a Zagyván. Jól kivehető az is, hogy hosszú kilométereken keresztül elkészültek az út nyomvonalán a földmunkák. A képeken munka nem folyik, a gépek sorban várják az építkezés folytatását.

Ha a kormány ma tervei szerint felmondja az építésre kötött szerződéseket, mikor folytatódik majd a félbehagyott beruházás? Erről szakértőink különbözően nyilatkoznak, de

a legkedvezőbb forgatókönyv esetén is másfél év kell ahhoz, hogy az újonnan kiválasztott kivitelezők felvonulhassanak az építési területekre. Minden elhúzódik azonban, ha a most kiebrudalni szándékozott cégek perre mennek,

s kérik a bíróságtól az egész beruházás befagyasztását arra hivatkozva, hogy abban olyan értékek is beépítésre kerültek, amelyek az ő tulajdonuk, s még senki nem fizette ki nekik.

A mintegy 110 milliárd forint összértékű beruházás támogatási szerződésének semmissé tételéről szóló határozat tervezete már el is készült, lapunk azonban úgy tudja, hogy ebből 48 milliárd forintot már kifizettek a kivitelezőknek, miután az illetékesek leigazolták a munkák elvégzését.

Építkezés az M4-esen. Bekerülési áron az autópálya már több mint félig kész
Építkezés az M4-esen. Bekerülési áron az autópálya már több mint félig kész
Mészáros János / MTI

Hogy valójában eddig milyen értékű munkát végeztek a kivitelezők, azt pontosan nem lehet megmondani, de névtelenséget kérő forrásaink 60 milliárdra becsülik ezt, vagyis bekerülési áron az autópálya már több mint félig kész. Ha most jó időre leáll az építkezés, kérdés marad: a félig kész létesítmények és a be nem fejezett földmunkák

az enyészeté lesznek,

vagy valaki gondoskodik az állagmegóvásról?

Egyelőre kérdéses, hogy milyen következményei lesznek a szerződés felbontásának. Az öt nevesített fővállalkozó ugyanis seregnyi alvállalkozó munkáját vette igénybe, s arról semmilyen információnk nincs, hogyan állnak ezek kifizetésével.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.