galéria megtekintése

Tehertrolival hordanák el a hegyet éjjelente

Az írás a Népszabadság
2014. 05. 07. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Felsővezetékből vagy az útba épített hálózatból is szedhetik az áramot a tehertrolik, amelyek olyan csendesek, hogy éjjel is lehetne velük szállítani. Svédországban már megépült egy négy kilométeres tesztpálya.

Kísérleti szállító jármű áramszedővel
Kísérleti szállító jármű áramszedővel, Fotó: Scania

Ellentétben a hagyományos trolibuszokkal, a Scania teherautó mozgás közben is képes csatlakozni a felsővezetékhez. A 2,6 méteres áramszedő hossza megegyezik a jármű szélességével, így biztosítva kanyarodás közben is a folyamatos kapcsolódást az elektromos hálózathoz.

"A biztató megoldások ellenére nincs ok az optimizmusra, mert lassú a tempó, és a szigorítások erős kompromisszumok eredményei."

 

Az észak-svédországi Pajala város és a Svappavaarában működő bánya között használnák a 90 tonnás teherbíró képességű és zajmentes teherautókat, melyek így éjjel-nappal szállíthatnák a vasércet a vasúti szerelvényekhez, hogy azok aztán Norvégia atlanti-óceáni kikötőjébe vigyék azt.

A Svéd Közlekedési Hatóság szerint az elektromos hajtású teherautók reális alternatívát jelentenek ebben a viszonylatban, és a légvezeték a legjobb megoldás, hiszen az út mocsaras, egyenetlen terepen vezet keresztül. Első lépésben a 150 kilométeres vasércút 12 km-es szakaszán építenék ki a hálózatot. A Siemens Berlin közelében már megépítette a 4 kilométeres tesztpályát, melyen hibrideket is próbál, hiszen a vezetéktől függetleníthető hajtás nemcsak áramszünet esetén, hanem előzéskor is hasznos.

Hogyan lesz csendes?
Hogyan lesz csendes?
Thomas Peter / Reuters

A másik villany-teherautós fejlesztésnél az úttestbe épített sínről kapna elektromos áramot a Volvo. Az elektromos autópályák jövőbeli rendszerének előnye, hogy kevésbé terheli a környezetet, és a járművek akkumulátor használata nélkül juthatnak energiához.

Optimizmusra semmi ok

A biztató megoldások ellenére nincs ok az optimizmusra, mert lassú a tempó, és a szigorítások erős kompromisszumok eredményei. Már ha megvalósulnak, mert bár az USA-ban, Japánban és az Európai Unióban elfogadott, globálisan már közel sem egységes a szabályozás.

Az Európai Bizottság 96/53-as direktívája szerint a haszonjárművek mai károsanyag-kibocsátását 2050-ig hatvan százalékkal kell csökkenteni, erre szolgál útmutatásokkal a testület, a White Paper hivatalos intézkedéscsomagban biztonsági instrukciók is szerepelnek. Az áramvonalas forma mellett már azzal is 4-5 százalékos üzemanyagmegtakarítást lehet elérni, ha harminc milliméterrel alacsonyabb a járműszerelvény.

Nem csak csendes, biztonságosabb is

Az ütközéskor nem csak a kamionban utazót, hanem a többi közlekedőt is védő megoldások, az egységesített ütközőzónák, a holttérfigyelő visszapillantó tükrök és a tolatást segítő kamerák mellett további vezetőtámogató berendezésekkel pakolták meg a legújabb haszonjárműveket is.

Egyre több teherautó szériatartozéka az elalvásos baleseteket megelőző éberségfigyelő berendezés, mely nemcsak hanggal figyelmezteti a lankadó figyelmű pilótát, hanem szükség esetén fékezi is a kamiont. A sávtartó automatika mellett a legfrissebb újdonság az oldalszélasszisztens, mellyel a Sprintert szerelte fel a Mercedes.

A szerkezet az elektronikus menetstabilizáló kiegészítőjeként akkor növeli a biztonságot, amikor a kamion árnyékából kikerülő furgont az oldalszél megpróbálja eltéríteni a haladás irányából: ilyenkor az ESP szenzorai a veszélyes kitérés helyett egy kerék fékezésével egyenesben tartják a járművet.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.