galéria megtekintése

Porseprés és audiencia a konszernnél

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 28. számában
jelent meg.


Kriván Bence
Népszabadság

Martin Winterkorn, a Volkswagen dízelbotrányába belebukott, múlt szerdán lemondott vezetőjének első, immár nem hivatalos útja Magyarországra vezet, a világ legnagyobb autógyártó konszernjét nyolc éven át vezető szakember az MTI programelőzetese szerint holnapután pótolja be az áprilisra ígért előadását, amely a fejlemények tükrében bizarrnak tetsző A gépjármű jövője? – Kihívások és megoldások a Volkswagen szemszögéből címet viseli.

Híre ment, hogy a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tiszteletbeli professzora találkozna Orbán Viktor kormányfővel is, ilyen vizit azonban nem szerepel a hivatalos programban. Megjegyzendő, Winterkorn jelenleg még a VW-konszern többségi tulajdonosának, a Porsche Holdingnak az elnöke, és tagja az Audi felügyelőbizottságának, ezekről a megbízatásairól egyelőre nem mondott le.

Winterkorn jelenleg még a többségi tulajdonos Porsche Holdingnak az elnöke
Winterkorn jelenleg még a többségi tulajdonos Porsche Holdingnak az elnöke
Stefanie Loos / Reuters

Ha a Magyarországra az Audi révén eurómilliárdszámra beruházásokat hozó volt vezér mégis találkozna Orbánnal, azt nem vernék nagydobra. Winterkornnak ugyanis a VW-csoport járműveinek károsanyag-kibocsátását színtiszta csalással az előírt szint alá csökkentő manipulációkban betöltött szerepe tisztázásra szorul, abban az eddigi hírek szerint a főnök legközvetlenebb munka- és harcostársai vettek részt.

 

Ulrich Hackenberg, az Audi, valamint Wolfgang Hatz, a Volkswagen fejlesztési igazgatójának a felelőssége a csalásban aligha kerülhető meg, az alájuk tartozó egységeknél történtek éveken át a visszaélések, amelyek eddig a 11 millió „trükkös” gépjármű révén 20 milliárd euró közvetlen kárt okoztak az autógyártónak. A Bloomberg úgy tudja, hogy a két igazgatót már pénteken menesztették, de hivatalos megerősítést erről nem kaptak.

A budapesti előadás címében szereplő kihívás a Winterkorn-éra súlyos és sáros hagyatéka, a megoldás viszont maga az utód, Matthias Müller lehet, akit pénteken választott vezérigazgatóvá a VW-csoport felügyelőbizottsága. Az utódot házon belül találták meg. A negyven éve a konszernnél dolgozó Müller szerszámkészítő gyakornokként kezdte a pályafutását, s az utóbbi öt évben a Porsche irányítása mellett a legendás 911-es modell fejlesztéséért volt felelős. A közgazdász végzettségű Müller irányítása alatt a Porsche nyeresége 62 százalékkal nőtt, s az idén először léphetik át a kétszázezer eladott autónál meghúzott álomhatárt.

Winterkorn arisztokratikus fellépésével szemben Müller közvetlen, jó értelemben vett kozmopolita, aki hitelesen tudja majd képviselni a konszernt, levezényelni annak teljes megújulását, visszaszerezni az elvesztegetett bizalmat. Müller nyitottságot, őszinteséget és a technikai követelmények szigorú betartását ígérte megválasztása után kiadott közleményében. Nem maradhatott a helyén a VW amerikai leányának igazgatója, Michael Horn sem, őt is belső ember, Winfried Vahland, a Skoda Auto vezérigazgatója váltja.

Müller, a nyugodt erő
Müller, a nyugodt erő
Fabian Bimmer / Reuters

Az ülésen a vállalati struktúra korszerűsítéséről is hoztak döntéseket, így a Bentley és a Bugatti luxusmárkákat a Porsche irányítása alá vonták, miközben a Lamborghinit és a Ducatit az Audinál hagyták. A Volkswagennél viszont decentralizáció történt, a kijelölt négy régióért felelős igazgatók a bizalmat továbbra is élvező Herbert Diessnek, a VW-márka vezérigazgatójának jelentenek. Úgy tűnik, a konszernnél a belterjes építkezési mód élvez prioritást, a Porsche megüresedő vezető székébe ugyanis Oliver Blume gyártási igazgatót jelölik.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.