|
Szükség lehet a hitellel kapcsolatos korábbi dokumentumokra, ha nincs meg, a bankok tudják pótolni Szabó Bernadett / Archív |
Mit ellenőrizzen?
Érdemes ellenőrizni, hogy a levélben foglaltak megegyeznek-e a korábbi egyenlegértesítők tartalmával. Azt is lehet kérni, hogy bocsássák rendelkezésére az elszámolás teljes levezetését. Ez sok esetben az adott pénzügyi intézmény honlapján elérhető, egy egyedi kód megadásával. A részletes elszámolás havi bontásban tartalmazza többek között az előírt törlesztőrészletet, annak tőke-, kamat- és kezelési költség tartalmát az adott devizában és forintban, és minden adatot a még esedékessé nem vált tartozásról, a hátralékokról, esetleg a túlfizetésekről. Az elszámolás tartalmazza a havi törlesztésnél alkalmazott árfolyamot, az adott hónapban ténylegesen, illetve az átszámítás során érvényes ügyleti kamatlábat.
Akinek a szerződése már megszűnt, és követelése keletkezett, a pénzügyi szolgáltató kifizeti neki. Akinek élő szerződése van és nincs lejárt tartozása, annál a előtörlesztésként veszik figyelembe az elszámolt összeget, vagyis fennálló tőketartozása összegével csökkenni fog. Ha a követelés összege meghaladja a tőketartozást, a különbséget kifizetik. Lejárt tartozás esetén elsőként a lejárt tartozásra írják jóvá az elszámolásból eredő összeget, ezután a fennmaradó követelést a költségre, azután a kamatra kell elszámolni. Ha még ezek után is marad követelés, a fennmaradó tőketartozást kell csökkenteni.
Milyen számlára?
Ha az ügyfélnek van bankszámlája az elszámolásra kötelezett pénzügyi szolgáltatónál, a neki járó összeget azon a számlán kell jóváírni, ha azonban nincs, nyilatkoznia kell arról, hová kéri a pénzt, esetleg készpénzben akarja-e felvenni. Ezt megteheti személyesen a fiókokban, valamint levélben, a két tanú aláírásával hitelesített formanyomtatványon. Fontos, hogy az eredeti dokumentumot kell beküldeni, másolatot nem fogadnak el, mint ahogy a fax sem megfelelő.
Az elszámolás nyomán visszajáró összeget a pénzügyi intézményeknek legkésőbb az értesítő megküldése után 15 napon belül jóvá kell írniuk az ügyfél számláján (csökkentve ezzel tartozásait), a már megszűnt fogyasztói szerződések esetében pedig – amennyiben ismert a számlaszám – ez időn belül kell átutalniuk.
Akadályoztatás esetén
Ha valaki – például kórházi ápolás miatt – akadályoztatva volt, annak az akadálymegszűnésétől számított 30 napon belül, illetve a jogszabályi feltételek fennállása esetén legkésőbb az elszámolás kézbesítésétől számított 120 napon belül kell panaszát eljuttatnia a pénzügyi szolgáltatóhoz. Az akadályoztatás tényét hitelt érdemlő módon igazolni kell.