És lőn: a Vörösmarty téren járva a standok között már gyakrabban lehetett látni megnyíló bukszákat, ám nagyobb, ötezer forint feletti értékű árut inkább a turisták vásároltak. Évről évre nagyjából ugyanazokat a termékeket látni a standokon. – Nem éri meg kísérletezni – magyarázta az egyik textilárus, mondván a több százezres helypénz mellett könnyen nagyot hasalhat az újító szellemű kereskedő. A kisboltok és az utcai kereskedők jó része már 22-én befejezettnek minősítette a szezont, dacára annak, hogy a szenteste csütörtökre esik, azaz az aranyvasárnap után elvileg még lett volna három jó napjuk. Pedig még az enyhe idő is nekik kedvezett elvileg, mégsem elégedettek.
|
Tömeg volt a parkolókban szerdán Reviczky Zsolt / Népszabadság |
– A kereskedelem idén decemberben minden eddiginél nagyobb, mintegy 950 milliárdos forgalmat bonyolíthatott – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Tehát a szezon összességében jól sikerült. A vevők, akiket az utcai árusok hiányoltak, a hipermarketekben találhatták meg számításukat.
A hitelválság előtti éveket idéző tömeg hullámzott a nagy áruházakban. Bár sok helyütt kicsivel kevesebb volt a vásárló, de ők többet költöttek.
A nagy láncoknál impozánsak a növekedési mutatók. A Tescónál úgy nyilatkoztak, hogy az egész évben két számjeggyel ugrott meg a forgalmuk, ami az éves szinten 700 milliárd feletti forgalom mellett nem kis ugrás. Az áruházlánc az aranyvasárnapot is erős forgalommal zárta, igaz, valamivel a tavalyi alatt maradtak az eredmények, noha sokan még ma vásárolnak friss árukat. A Sparnál az idei aranyvasárnap forgalma egy százalékkal erősödött a tavalyihoz képest. Az Auchannál is jelentős forgalomnövekedést érzékeltek, szerintük egész évben érezhető volt a vásárlói kedv növekedése, az aranyvasárnap pedig hozzávetőlegesen egy évközi hétvége forgalmának dupláját hozta.
Érdekesség, hogy az Auchanokban jóval több Star Wars-plüssfigura fogyott, mint bejgli: az aranyvasárnapon ugyanis 11 ezer bejglit vásároltak meg a vásárlók, míg 16 ezer Star Wars-plüssfigura kelt el.
Emellett 38 tonna szaloncukrot is hazavittek a vásárlók. A húsfélék közül az egyik leginkább kelendő áru a ponty, a halból 210 tonna fogy el az ünnepi időszakban, de triplájára nőtt a vadhús és tízszeresére a bárányhús értékesítése. Ami a halat illeti, a piaci árusok sem panaszkodhatnak: tegnap a kispesti piacon megszámolta munkatársunk: volt, aki 43-diknak állt be a sorba, hogy élő halhoz jusson.
Hagyományosan a műszaki üzleteknek is jó időszak a karácsony. Az éves forgalmuk harmadát ilyenkor bonyolítják. Mivel a szezonnak még nincs vége, a Media Markt csak hozzávetőleges adatokat tudott mondani, az viszont biztos, hogy az idén két számjegyű forgalomnövekedés volt náluk. Az online piacot hódító Extreme Digitalnál 33 százalékos volt a karácsonyi szezon növekedése, így a cég egész éves árbevétele 23,7 milliárdról 30 milliárdra nő – tájékoztatott Várkonyi Balázs ügyvezető. A slágertermékek idén is a mobiltelefonok, a bluetooth hangszórók, a laptopok, tabletek, valamint a televíziók voltak.