S miközben fideszes körökben arról suttognak, hogy a kormány a jövőben a Marketnek oszthatná mindazt, amit eddig a Közgép vitt, a tulajdonoscsere bejelentése óta nincs válasz arra, hogy a Wing milyen indíttatásból és mennyiért vált meg az „aranytojást tojó tyúkjától”. A tisztánlátást Garancsi sem könnyíti meg. Az összesítések szerint 15 milliárd forintos vagyonnal rendelkező üzletember kérdésünkre azt üzente: gazdasági ügyekben nem nyilatkozik.
Talán azért sem, mert helyette valójában Hernádi Zsoltot kellene a Marketről kérdezni. Bár ennek még nincs bizonyítéka, de vannak olyan hírek, hogy a Mol elnök-vezérigazgatója áll a tranzakció mögött. A Közgép lecserélése látszólag egyszerű, hiszen a Market felépítette például a Fradi-stadiont, Felsőzsolcán az árvízkárosultak lakóházait. Akár vasútvonalak, autópályák, hidak kivitelezésébe is belefoghatna. De anélkül, hogy a Market érdemeit vitatnák, szakmai körökben elismerik: nem egyszerű a Közgép helyettesítése. Simicska Lajos kezében ugyanis a cég egy évtized alatt piaca nehezen megkerülhető szereplőjévé fejlődött. Vannak olyan eljárások, amelyeket Magyarországon jelenleg senki nem tud a társaság helyett megcsinálni. Már az is elég, hogy a Közgép alvállalkozók nélkül számolt, önálló acélszerkezet-gyártó és -szerelő kapacitása meghaladja a tízezer tonnát.
Az infrastrukturális nagyberuházásoknál megkövetelt referenciák, minőségtanúsítások megszerzésére pedig öt-tíz év is rámehetett. A vállalkozás egyszerre akár száz beruházáson is dolgozhat párhuzamosan. A Közgép múlt heti mutatványa a Szolnok–Szajol-vasútvonalon a cégnek szinte rutinmunka, noha úgy cserélte ki a Tiszán a vasúti hidat, hogy a vonatok csak egy hétig nem közlekedhettek.
|
Hernádi Zsolt. Lehet, hogy most másnak is örülhet Móricz-Sabján Simon / Népszabadság |
Kevesen tudnák ezt megismételni, ráadásul a Marketnek vagy bármely más „trónkövetelőnek” nem elég ehhez a teljesítményhez felzárkóznia. Az igazi „vizsgamunka” az M0-s autóút déli szektorában teljes szerkezetcserére váró hárosi Duna-híd lehetne. Az a feladat, amelynek közbeszerzési eljárását a fejlesztési tárca állítólag pénzhiány miatt vonta vissza, miközben a pletykák inkább arról szólnak, hogy a valódi ok: a projekt megvalósítására csak a Közgép lett volna képes.
A háromszáz méteres hídpálya újra cseréléséhez nagy tömegű, speciálisan mozgatható, azaz megépítése után a helyére tolható elemeket kell gyártani. A hídhoz ráadásul a gépjárműforgalom okozta dinamikus igénybevételnek megfelelni képes, komplex szerkezetet kell készíteni. A napi százezer jármű áthaladásával járó hatások a Közgép szakembereinek ismerősek lehetnek, a magasépítésben jártas vállalkozások mérnökei ellenben jobbára a statikus igénybevételnek ellenálló szerkezetek kialakításában szereztek tapasztalatokat.
De a legfontosabb az, hogy a három darab, száz méter hosszú, négy forgalmi sáv szélességű hídelem helyére tolására Magyarországon egyelőre kizárólag Simicska Lajos cége képes. Így ha a kormány a munkát másnak akarja adni, évekkel elhalaszthatja az M0-s déli pályájának befejezését.
(A cikk folytatása csütörtöki lapszámunkban olvasható.)