Komplett ágazat – autókölcsönző szolgáltatás, sofőrtoborzás – épült itthon a taxisok legnagyobb ellenségeként kikiáltott Uber működésére. Akadt vállalkozó, aki a bérelt autó mellé teljes munkaidőt, fix fizetést is kínált. A kormányzati szigorítások azonban most igencsak elbizonytalanították a szereplőket.
„Uber-sofőrt keresünk. Autóra sincs szükséged!" – kazalnyi lelhető fel ilyen és ehhez hasonló témájú hirdetésekből az internetes portálokon. A jelek szerint az amerikai hátterű társaság hazai működésére jelentékeny autókölcsönző szolgáltatás épült az elmúlt hónapokban, de széles skálán mozog a sofőrtoborzás módja is. Az autóbérlés napi ötezer forinttól indul, de olyan ajánlatot is találtunk, amiben grátiszként adják a gépkocsit, s mellé havi bruttó 300 ezer forintot. Ezért csupán „teljes munkaidős" fuvarozást kérnek.
Az ajánlat további nagyvonalú elemeket is tartalmaz, a hirdetés feladói segítséget nyújtanak ugyanis minden jogi és adminisztrációs buktató leküzdéséhez, hogy „a jelentkező a magyar jogszabályi és adózási előírásoknak mindenben megfelelő Uber-sofőr lehessen". Bejelentett munkahelyet, fix fizetést és teljesítményarányos, kiemelkedően magas jutalékszerzési lehetőséget, stabil megélhetést ígérnek.
Lapunk érdeklődésére ugyanakkor több helyen is megerősítették: a „jó világ" – egyelőre legalábbis – a múlt héten véget ért. Az egyik, feltűnően tájékozott autókölcsönzőben jelezték, hogy a Magyar Közlönyben megjelent szigorító szabályok miatt autóbérlésre most nincs lehetőség, de dolgoznak a megoldáson. Szerintük a jelentkezőknek egy személyszállításhoz szükséges vizsgát kellene tenniük – hangsúlyozták azonban, nem taxisvizsgáról van szó. Ebben az esetben – úgy vélik – a sofőrrel már minden rendben van, az autóval azonban még nem.