galéria megtekintése

Múlt héten véget ért a jó világ az ubereseknek

0 komment


Ábrahám Ambrus

Komplett ágazat – autókölcsönző szolgáltatás, sofőrtoborzás – épült itthon a taxisok legnagyobb ellenségeként kikiáltott Uber működésére. Akadt vállalkozó, aki a bérelt autó mellé teljes munkaidőt, fix fizetést is kínált. A kormányzati szigorítások azonban most igencsak elbizonytalanították a szereplőket.

„Uber-sofőrt keresünk. Autóra sincs szükséged!" – kazalnyi lelhető fel ilyen és ehhez hasonló témájú hirdetésekből az internetes portálokon. A jelek szerint az amerikai hátterű társaság hazai működésére jelentékeny autókölcsönző szolgáltatás épült az elmúlt hónapokban, de széles skálán mozog a sofőrtoborzás módja is. Az autóbérlés napi ötezer forinttól indul, de olyan ajánlatot is találtunk, amiben grátiszként adják a gépkocsit, s mellé havi bruttó 300 ezer forintot. Ezért csupán „teljes munkaidős" fuvarozást kérnek.

Az ajánlat további nagyvonalú elemeket is tartalmaz, a hirdetés feladói segítséget nyújtanak ugyanis minden jogi és adminisztrációs buktató leküzdéséhez, hogy „a jelentkező a magyar jogszabályi és adózási előírásoknak mindenben megfelelő Uber-sofőr lehessen". Bejelentett munkahelyet, fix fizetést és teljesítményarányos, kiemelkedően magas jutalékszerzési lehetőséget, stabil megélhetést ígérnek.

Lapunk érdeklődésére ugyanakkor több helyen is megerősítették: a „jó világ" – egyelőre legalábbis – a múlt héten véget ért. Az egyik, feltűnően tájékozott autókölcsönzőben jelezték, hogy a Magyar Közlönyben megjelent szigorító szabályok miatt autóbérlésre most nincs lehetőség, de dolgoznak a megoldáson. Szerintük a jelentkezőknek egy személyszállításhoz szükséges vizsgát kellene tenniük – hangsúlyozták azonban, nem taxisvizsgáról van szó. Ebben az esetben – úgy vélik – a sofőrrel már minden rendben van, az autóval azonban még nem.

 
Hagyományos vállalkozások is rárepültek a közösségi gazdaság forintjaira
Szigetváry Zsolt / MTI

Utóbbihoz arra van ugyanis szükség, hogy a leendő Uber-sofőr egy bérleti és egy megbízási szerződéssel a zsebében levizsgáztassa az autót. Ennek költsége a becslések szerint évi 25-30 ezer forint, a napi 5-6 ezer forintos bérleti díj ezen felül értendő. Minden lapunk által megkeresett cégnél hozzátették azonban: nem biztos, hogy ez a megoldás támadhatatlan, ügyvédeik jelenleg is vizsgálják a kérdést. Amíg ez el nem dől, nem lehet ilyen céllal autót bérelni, tartanak ugyanis attól, hogy a járművet esetleg kivonják a forgalomból.

Arról, hogy az „Uber-ágazat" milyen jól jövedelmező lehetett eddig, az is árulkodik, hogy az egyik cégnél azt mondták lapunknak, a sofőrök napi ötezer forintért havonta 5000 kilométerig pluszdíj nélkül utaztathattak. E fölött viszont kilométerenként 15 forintot kellett leszurkolni. Cserébe teljes szervizköltség, téli-nyári gumicsere, assistance szolgáltatás járt.

Az iparág korábbi virágzására utalhat az is, hogy kollégánk három korábbi utazása közül két esetben ugyanaz a cég állította ki a számlát – ekkora véletlenre pedig elég kicsi az esély egy Budapest méretű városban. A számlát adó Leo­nismill Kft.-nél próbáltunk érdeklődni az üzlet jövedelmezőségéről, ám a székhelyként bejegyzett XVI. kerületi, Rákosi út 110. alatt a cégnek nem volt bejelentett telefonszáma, a szintén ezen a címen működő társaságok pedig nem hallottak a vállalkozásról. A tulajdonos Simonfi Attila a Magyar Telekom tudakozója szerint a „nevére bejelentett" mobilszámon nem volt elérhető.
Eközben változatlanul pörög és a 20 ezres határhoz közeledik az Uber számlálója, ami azoknak a petíció-aláírásait összesíti, akik a cég szolgáltatása mellett foglalnak állást a taxisokkal kialakult vitában.

Háttértárgyalások, meglepetés-jogszabályok

Az Uber képviselői legutóbb másfél hete pénteken ültek asztalhoz a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) és az nemzetgazdasági tárca (NGM) képviselőivel. A társaságnál lapunknak azt nyilatkozták, a megbeszélések kifejezetten előremutatóak voltak, ezért is lepte meg őket Fónagy János NFM-államtitkár múlt heti bejelentése. A tárca előterjesztése szerint a jogsértő taxiszolgáltatás megakadályozása érdekében a rendőrségnek a rendszám levételére, a gépkocsi forgalomból való kivonására is felhatalmazása lett volna, s bár Lázár János úgy nyilatkozott, hogy a kormány csak február 24-én tárgyalja ennek lehetőségét, a Magyar Közlöny múlt pénteki számában már megjelent: a kormányrendeletben meghatározott tevékenységi engedély nélkül végzett személytaxi-szolgáltatás esetén a jármű forgalmi engedélyét és hatósági jelzését is bevonják a kiszabott bírság megfizetéséig.

Az Uber hazai cégének vezetői alighanem még a korábbiaknál is jobban elcsodálkoztak. A cégnél úgy vélik egyébként, a kabinet összes kérését teljesítették eddig, vagyis áfás számlát állítanak ki az autóspartnerek nevében, s például csak olyan sofőrök használhatják a rendszerüket, akiknek van adószámuk. Most azt szeretnék, hogy a kormány változtasson a regulákon, amelyek „a hetvenes éveket, a hatósági árak korszakát" idézik, miközben már a piacgazdaság, az internet és az okostelefon korába lépett a világ. Olyan szabályozásra van szükség, ami figyelembe veszi a digitális gazdaság adottságait. Annál is inkább, mivel több kormányzati szereplő is használja az Ubert – hívta fel a figyelmet a közösségi szolgáltató magyarországi vállalata.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.