Mindezek után sajátos, hogy a NIF tervei szerint az M4-es autópálya tervezett nyomvonalában az idén egy újabb, 65 kilométeres szakasz építését készítenék elő. Igaz, ezzel kisebb késésben vannak. A beruházás második ütemében Püspökladánytól Berettyóújfaluig megépítendő 38 kilométeres, irányonként két forgalmi sávos pályaszakasz engedélyezési tervének elkészítésére már januárban ki kellett volna írni a közbeszerzési eljárást. Ez azonban elmaradt, és ezért a tervkészítőkkel májusra ütemezett szerződéskötés is csúszik.
Az állami beruházó cég 2015-re szóló terveiben nincs utalás arra, hogy az év hátralevő hónapjaira tervezett M4-es programokat is elhalasztanák. Tehát májusban közzétehetik a Berettyóújfalut az országhatárral összekötő szakasz mérnöki tenderét. Ez eddig – az M4-es Abony–Fegyvernek közti beruházásához mérten – nem kerül sokba. Annyira nem, hogy az „aprópénznek” számító néhány millió forintos megrendelésre szerződők biztosak lehetnek benne: akkor is megkapják munkájuk ellenértékét, ha
menet közben véletlenül kiderülne, Brüsszel ezt a beruházást sem támogatja.
Egészen más a helyzet az M4-es Berettyóújfalut a biharkeresztesi határátkelővel összekötő szakasz kivitelezési pályázatával. Az előzetes becslések szerint ugyanis a mintegy 27 kilométeres sztráda megépítése akár 70 milliárd forintba is kerülhet. Ez a tetemes összeg már óvatosságra int, különösen az után, hogy az autópálya Abonytól a Tiszáig, majd az azon átvezető, illetve onnan Fegyvernekig futó a beruházásánál a kivitelezők megégették magukat. Ha a Strabag–Colas–Swietelsky–Közgép–A-Híd-csapat esetéhez hasonlóan akár egy elejtett brüsszeli megjegyzésre hivatkozva a kormány véget vet az építkezésnek, milliárdok úszhatnak el.
|
A kivitelezőket leparancsolták a színről, és jöhet még milliárdos bukás egy elejtett brüsszeli megjegyzés után Fodor Orsolya / Népszabadság |
És ezen az sem változtat érdemben, hogy Lázár János szerdán lényegében beváltotta ígéretét. A kancelláriaminiszter múlt heti bejelentésének megfelelően a kormány közzétette az M4-es Abony–Fegyvernek szakaszának építésére kötött támogatási szerződés megszüntetéséről szóló határozatát. Abból az is kiderül: a NIF-nek megoldást kell találnia a nagyjából harmincszázalékos készültségnél felfüggesztett beruházás kivitelezői szerződéseinek felmondására. Amit különösen érdekessé tesz, hogy a kormány ehhez nem sok muníciót adott. Valószínű ugyanis, hogy az uniós források elvonására való hivatkozás nem lesz elég. A NIF napokban közzétett dokumentumaiban olyan felmondási ok nem szerepel, amely lehetővé tenné az építők kirúgását, állítólagos brüsszeli pletykákra hivatkozva.
Más lenne a helyzet, ha Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára a múlt heti ígéretének megfelelően nyilvánosságra hozná, hogy az Európai Bizottság részéről ki beszélt kartellgyanúról.
Akkor talán néhány évi pereskedés után be lehetne bizonyítani, hogy a kivitelező cégek egyeztették áraikat, és ezért szerződéseik érvénytelenek. A hétfőre ígért bejelentés azonban egyre várat magára.